FOTO Zlatý lev z Benátek odletí s "přemítajícím holubem"

Roy Andersson s trofejí z Benátského festivalu.
I diváci českých artových kin obdivují Anderssonovy předchozí snímky Písně z druhého patra (2000) a Ty, který žiješ (2006), které umí pracovat se směsí lakonické, absurdní ironie a skličujícího civilizačního splínu. "Holub" se dvěma předchozími tvoří volnou trilogii.
Podívejte se na ukázku z filmu Roye Anderssona A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence.
Stříbrného lva si z Benátek odváží do Ruska Andrej Končalovskij za snímek Belyje noči počtalona Alexeja Trjapicyna (Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna), který vypráví o životě v bohem zapomenuté ruské vsi, kde se žije bez moderních technologií...
Andrej Končalovskij dorazil na ceremoniál se svou okouzlující manželkou Julií.
Foto: Reuters
Kultura ČTK Reuters Kultura, ČTK, Reuters
6. 9. 2014 21:52
Nejlepším filmem festivalu v Benátkách se stal snímek Roye Anderssona Holub, který seděl na větvi a přemýšlel o životě. Podívejte se na slavnostní zakončení prestižní přehlídky.

Benátky - Zlatého lva za nejlepší film si z letošního mezinárodního filmového festivalu v Benátkách odváží film švédského režiséra Roye Anderssona En duva satt pa en gren och funderade pa tillvaron (Holub, který seděl na větvi a přemýšlel o životě). 

Jde o závěrečnou část jeho trilogie o životě, jíž začal před čtrnácti lety Písně z druhého patra a o sedm let později rozvinul snímek Ty, který žiješ. Jednasedmdesátiletý autor připravoval i nový snímek ve svém stockholmském studiu sedm let a užil opět své osvědčené postupy hraničící se surrealistickou poetikou a bavící diváky notnou dávkou nejčernějšího humoru: obyčejné výjevy s dotekem absurdity, statická kamera, vyčichlé barvy, v nichž září nanejvýš šedomodré valéry.

Název Anderssonova filmu odkazuje na obraz Pietera Brueghela staršího Lovci ve sněhu. Na obraze jsou mimo jiné ptáci, kteří pozorují krajinu. Andersson si představil, že ptáci se dívají na lidi pod sebou a přemýšlejí, co dělají. Ve filmu je množství různých postav. Vypráví o potřebě lásky, našem zmatku, velikosti a malosti, zranitelnosti, velkých lžích, opuštění a věčné touze po přátelství.

Andersson řekl, že jeho cílem bylo najít poezii v banálnostech. Při přebírání ceny uvedl, že ho v jeho díle velmi ovlivnil italský neorealistický film Zloději kol, který v roce 1948 natočil Vittorio De Sica.

Stříbrného lva pro nejlepšího režiséra získal ruský režisér Andrej Končalovskij, který na festivalu soutěžil s filmem Belyje noči počtalona Alexeja Trjapicyna (Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna).

Velkou cenu porota udělila dokumentu o masakrech v Indonésii 60. let The Look of Silence (Jak vypadá mlčení), který natočil režisér Joshua Oppenheimer. Zvláštní cenu poroty získal film Sivas o zanedbaném chlapci, který si vytváří pouto s bojovým psem, tureckého režiséra Kaana Müjdeciho.

Filmový festival v Benátkách je nejstarší na světě a spolu s festivaly v Berlíně a Cannes patří k nejdůležitějším. Porotě letošního 71. ročníku předsedal třiapadesátiletý francouzský skladatel filmové hudby Alexandre Desplat, držitel Zlatého globu za hudbu k filmu Barevný závoj a také dvou Césarů.

 

Právě se děje

Další zprávy