reklama
 
 

Fliegauf, Saura, Kiarostami. V Hradišti si vybere každý

21. 7. 2012 8:51
Letní filmová škola začíná v sobotu v Uherském Hradišti

Uherské Hradiště - Karlovy Vary nebo „filmovka"? Rozhodně není málo diváků, kteří v rozhodování mezi dvěma největšími filmovými přehlídkami sezony dají bez rozmýšlení přednost komornější akci v Uherském Hradišti.

Vary sice sází na aktuální hity z festivalů typu Cannes, výhodou programu Hradiště je, že nabízí filmy prověřené časem a dává divákům šanci dovzdělat se ve filmové historii. Vary jsou hektické a přeplněné, Hradiště dýchá pohodovou, slovácky uvolněnou maloměstskou atmosférou. Následující řádky budiž pozvánkou na už 38. ročník akce, která se koná od soboty 21. července do soboty 28. července a kterou tradičně pořádá Asociace českých filmových klubů.

Saura, hněv Boží

Proti áčkovému festivalu na západě Čech nezaostává Letní filmová škola ani ve výčtu hvězdných hostů. Festival zahájí španělský klasik Carlos Saura a pořadatelé při té příležitosti pustí nepříliš známý film El Dorado o dobyvatelích Ameriky, který prý v lecčem připomíná Herzogův slavný opus Aguirre, hněv Boží. Dílo osmdesátiletého režiséra, který se v posledních letech věnuje hlavně filmům z tematikou flamenca, připomenou také výborná vztahová dramata Peppermint Café a Doupě, v nichž exceluje tehdejší Saurova partnerka Geraldine Chaplinová.

Hradiště svou návštěvou poctí také Abbás Kiarostami, nejvýznamnější íránský filmař, jehož artové filmy jednak vycházejí z poetiky každodennosti a zachycují běžné banální výseky života. Na druhou stranu tenhle neúnavný experimentátor své příběhy různými způsoby zpochybňuje a dostává diváka do nejistoty, na co se vlastně dívá. V rámci filmovky se promítne hned deset jeho klasických filmů včetně vítězného filmu v Cannes s názvem Chuť třešní (o jednom putování za sebevraždou, na jehož konci stojí filmový štáb). Mně osobně bude zajímat jeho poslední snímek Like Someone In Love, křehká love story, kterou Kiarostami natočil s místními herci v Japonsku.

Skvělým zážitkem bude bezesporu retrospektiva Benceho Fliegaufa, jednoho z nejprogresivnějších současných filmařů, který to Stříbrným medvědem z Berlinale za snímek o romských pogromech To je jen vítr dotáhl do první ligy světového filmu. Výtečné jsou ale i jeho starší filmy, zejména ambientní Mléčná dráha aneb "nejgeniálnější spořič obrazovky, jaký jsem kdy viděl", jak film pojmenoval  jeden z uživatelů ČSFD. Nebo syrový, pomalý a bezútěšný Dealer - sonda do jednoho typického dne prodejce kokainu.

A zakončení posvětí poslední z hvězdných hostů István Szabó. Po několika týdnech si zopakuje v Česku uvedení svého posledního dramatu s Helen Mirrenovou v hlavní roli Za zavřenými dveřmi - film si svou českou premiéru odbyl už ve Varech.

Ty černošští syčáci

Letní filmová škola má ale co nabídnout i v retrospektivách autorů, kteří už nežijí. Po Billym Wilderovi, představeném loni, nabídnou dramaturgové přehlídku nejznámějších filmů velikána amerického filmu z největších - Davida Leana. Jeho filmy jako Lawrence z Arábie, Doktor Živago, Pouto nejsilnější nebo Moře, náš osud budou mít návštěvníci vzácnou příležitost vidět na velkém plátně.

Speciálním zážitkem budou také projekce grotesek Harolda Lloyda, které v rekonstruovaném kině Hvězda doplní hudebním doprovodem kapely jako Ty syčáci, Květy nebo OTK.  Zajímavou kapitolu americké kinematografie přiblíží sekce půlnočních filmů. V Klubu kultury budou ve 23:59 startovat projekce subžánru blaxploitation.

 

Filmy jako Sweetback's Baadasssss Song nebo kriminálka Shaft pojmenovaná podle titulního hrdiny odstartovaly na počátku sedmdesátých let vlnu filmů natáčených černošskými režiséry pro primárně černošské publikum. Hollywood se lacinými snímky pro emancipované Afroameričany snažil najít východisko z krize způsobené odlivem diváků k televizi a stěhováním bílé střední třídy na předměstí, kde nebyla téměř žádná kina.

Nejen filmovou historií je ovšem dramaturgie filmovky živa. V programu nabízí také dvě české předpremiéry:  Posel Vladimíra Michálka a Marka Epsteina vypráví o citových zmatcích dnešních třicátníků v Praze a Sedm dní hříchu s Ondřejem Vetchým v hlavní roli je historické drama Jiřího Chlumského zasazené do sedmi poválečných dnů na Šumpersku v roce 1945.

Od filmu si akreditovaní návštěvníci mohou odpočinout u divadla a koncertů. V divadelním stanu nebude chybět soubvor Vosto5 nebo Buchty a loutky se svým divadelním remakem kultovního braku Barbarella (klíčová věta: Jsem dobrá!). Na hudební scéně kina Mír budou v průběhu týdne vystupovat třeba Midi Lidi, Načeva, Lenka Dusilová, Iva Bittová, Dva nebo Traband.

autor: Jan Gregor | 21. 7. 2012 8:51

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama