Filmové zisky nezachránil ani Potter, ani piráti

Pavel Kroulík
2. 1. 2012 15:35
V USA přišlo loni do kin nejmíň lidí za 16 let
Foto: Warner Bros

Los Angeles - Žebříček finančně nejúspěšnějších filmů uplynulého roku opět prokázal sílu osvědčených značek. První místa obsadily nové díly populárních sérií či pokračování úspěšných hitů. Spíš než spokojenost diváků lze však za těmito výsledky hledat slabou nabídku, setrvačnost a zvyšující se ceny lístků, často související také se 3D projekcemi.

Podle žebříčku boxofficemojo loni nejvíc z kin po celém světě získal závěrečný, osmý Harry Potter. Druhý díl dvojfilmu Harry Potter a Relikvie smrti si připsal 1,33 miliardy dolarů a stal se tak nejvýdělečnější částí série a také třetím nejvýdělečnějším filmem všech dob hned po dvou titulech Jamese Camerona - Avatarovi (2,8 miliardy) a Titaniku (1,84 mld.). Ostatně celá filmová řada podle knih J. K. Rowlingové je nominálně (bez započtení inflace) neúspěšnější frančízou všech dob se sumou 7,7 miliardy.

Čtěte také:
Světový film letos uzavřel ságy a točil apokalypsu

Potterovská série je dokonalou ukázkou marketingu,  kdy byli diváci chyceni na háčku po celé desetiletí. Co do popularity a trvanlivosti však své předchůdce (Hvězdné války, James Bond, Indiana Jones) zřejmě nepřekoná. Zvyšující se tržby jednotlivých filmů jsou dány především rostoucí cenou lístků, bez původních knih je celá mytologie potterovského světa málo srozumitelná a přitažlivá. 

Foto: Aktuálně.cz

Je tedy pochybné, zda si Pottera najdou i nové generace diváků, jež nevyrůstaly s filmovou a knižní řadou. Skeptičtější výhled potvrzují i čísla, kdy už týden po premiéře posledního dílu nastal velký propad návštěvnosti.

Na druhém místě světového žebříčku jsou se sumou 1,13 miliardy dolarů třetí Transformeři (Dark of The Moon), kteří se pokusili přijít s inovativním využitím 3D technologie. Za nimi skončili čtvrtí Piráti z Karibiku s podtitulem Na vlnách podivna (1,044 miliardy). I tento film vsadil kromě Johnnyho Deppa na 3D, ale opět zažil obrovitý nástup a pak silné opadnutí návštěvnosti. Série také, zdá se, ztrácí dech a tržby zdaleka neodpovídají celkové spokojenosti.

Na 4. místě skončila Kung-Fu Panda 2, kterou už dělí od úvodní vítězné trojice propast - celosvětově vydělala „jen" 656 milionů. 

První část závěrečného dílu série Stmívání je pak na páté pozici s tržbami 656 milionů. Úplně poslední díl, dokončení závěrečného dvojfilmu, nás čeká letos, ale trvanlivost tohoto fenoménu bude pravděpodobně již zcela jepičí. Kromě nekritické obliby u divaček z cílové skupiny jde o jeden z nejnenáviděnějších filmů poslední doby.

Foto: Aktuálně.cz

Následuje Fast Five - pátý film ze série Rychle a zběsile, jenž získal 626 milionů. Sedmé je pokračování Pařby v Las Vegas - Pařba v Bangkoku (581 milionů) a osmí jsou filmoví 3D Šmoulové; ti vydělali 562 milionů. První desítku pak uzavírají dva animáky - druhá Auta (560 milionů) a papouščí Rio (484 milionů).

Přes úspěch zmíněných sérií z vrcholu žebříčku však uplynulý rok skončil pro filmový byznys zklamáním. V USA, na největším a nejdůležitějším filmovém trhu světa, tržby oproti loňsku poklesly o 3,5 procenta na 10,2 miliardy. Počet prodaných lístků se propadl až na nejhorší výsledek v posledních 16ti letech: klesl o 4,4 procenta na 1,28 miliardy (v roce 1996 to bylo 1,26 miliardy vstupenek).

Z předpokládaných hitů neuspěli Kovbojové & vetřelci, Happy Feet 2 či lupičský thriller Tower Heist. Hodně zklamaly i animáky a komiksové filmy. Žádný z nich nepřekročil na domácích tržbách hranici 200 milionů, zatímco o rok dříve tu byla třísetmilionová Toy Story 3 nebo Iron Man 2.

Představitelé studií mají jednoduché vysvětlení: filmy, na něž se sázelo, zkrátka nezabraly. Kromě absence lákavých titulů a scenáristické únavy Hollywoodu lze ale mezi viníky připočítat i nejistou ekonomickou situaci, konkurenci domácích kin či jiných druhů zábavy (a samozřejmě i piráty).

Foto: Aktuálně.cz

Prakticky vzato se do kina nejvíc chodí v době největší krize, protože nelze ušetřit na nic dražšího a výdaje za vstupenky jsou relativně malé. Jakmile jde ekonomika mírně nahoru, ale pořád není blahobyt, začnou se lidé zajímat o jiné věci než jen o zábavu. Rostoucí ceny vstupenek tak sice zabránily většímu poklesu zisků, ale na druhou stranu mohou diváky i odrazovat.

Na ústupu je každopádně formát 3D. Jestliže při nástupu Avatara a jeho následovníků činily u jednotlivých titulů tržby z 3D projekcí 70-80 procent, nyní klesly zhruba na 40-50 procent. Přitom počet kopií pro 3D projekce je vyšší než počet kopií pro běžné 2D projekce. Trojrozměrný formát z kin rozhodně nezmizí a studia si nemohou dovolit z tohoto již běžného nadstandardu ustoupit; nicméně 3D nebude takový byznys, jak se zdálo na počátku.

Většímu propadu zabránil i růst nových trhů, zejména Číny, nicméně tato země si svůj trh stále chrání. Navíc se studia podle analytiků přese všechny problémy stále domnívají, že klíč k úspěchu leží na domácím, severoamerickém trhu.

Pokud se však bude tento rok špatná situace opakovat, je možné, že strategii změní. Každopádně zatím je tato snaha patrná spíš na druhé straně - například v čínské koprodukci vzniká stále víc filmů, které chtějí uspět i na Západě, potažmo v celém světě.

 

Právě se děje

Další zprávy