Filmasia skládá poklonu kronikáři pomsty a zvrácenosti

bho
30. 11. 2014 16:43
Festival asijských filmů slaví deset let existence. Jeho hlavním lákadlem je letos profil Parka Chan-wooka, ale i filmy Bonga Joon-hoa a Hajaa Mijazakiho.
Oldboy.
Oldboy. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Festival Filmasia se již stal nedílnou součástí předvánočních programů filmových fanoušků. V kinech Světozor a Lucerna se tentokrát bude od 1. do 7. prosince ohlížet, jak na tom jsou lokální kinematografie, které festival v minulých ročnících představil. Vyrazit tedy můžeme na snímky z Tchaj-wanu, Číny, Honkongu, Japonska a Jižní Koreje.

Především Jižní Korea byla v posledních letech dávána za příklad vzestupu dálněvýchodné kinematografie. Díky finančnímu propojení s bohatými společnostmi a důrazem na žánrové, po technické stránce perfekcionistické snímky, které by s úspěchem mohly konkurovat americkým blockbusterům lépe, než menší snímky orientující se na lokální témata.

Znepokojivé obrazy zla přicházejí z Jižní Koreje

I proto desátá Filmasia přináší ohlédnutí za celovečerní tvorbou Parka Chan-wooka. Vedle jeho Trilogie pomsty v čele s nedávno americkým remakem obdarovaného Oldboyem budeme mít možnost vychutnat si na velkém plátně jeden z nejvýraznějších upírských příběhů posledních let Žízeň nebo režisérův první západní film Stokerovi – znepokojivý obraz lidského zla, který byl ne náhodou ozdobou loňského Festivalu otrlého diváka.

Ovšem i další režisérovi snímky stojí za pozornost. Stejně jako thriller Monstrum Hwai od Jang Joon-hwana. Nebo Až na doraz Kim Seong-hoona – černým humorem dochucený příběh policisty snažícího se schovat tělo člověka, kterého nechtěně přejel. Pro českého diváka je pak lákavým především Snowpiercer – koprodukční snímek Bonga Joon-hoa.

Podle francouzského komiksu vznikl v barrandovských ateliérech za účasti nejen fenomenálního Songa Kang-hoa (Hodný, zlý a divný, Žízeň), ale i plejády západních hvězd od Tildy Swinton po Chrise Evanse. Propracovaný mikrosvět uzavřeného vlaku, v němž přežívají poslední zbytky lidstva, nabízí nejen nápadité choreografie akčních scén, ale i zamyšlení nad chováním lidí v extrémních podmínkách.

Japonská hravost i krev

Ze zcela jiného ranku je pocta Hajao Mijazakimu. Legendární japonský tvůrce letos oznámil konec své režijní kariéry. Při té příležitosti bude v kině Lucerna uveden pohádkový příběh Ponyo z útesu nad mořem.

Oproti pro Mijazakiho typickému okouzlení vzdušným prostorem a létáním se tentokrát dostáváme do hájemství vodní říše a zároveň ve filmu nezazní tolik temných podtónů, jak bývalo zvykem. Ponyo je opravdu ryze optimistické dobrodružství s vizuálně doslova dechberoucím finále, které dokazuje, že v kontrukci fantastkních světů se Mijazakimu stále vyrovná jen málokdo.

Japonskou kinematografii pak zastupuje ještě dvojice snímků známého (místy nechvalně) Takashi Miikeho. Hororově divadelní lahůdka Přes tvou mrtvolu i akční podívaná Slaměný štít ukazují, že i Japonsko má stále zuby.

Žánrové radosti i festivalové evergreeny

Filmasia však bude zahájena tchajwanskými projekcemi. Ostrovní produkce nabízí jak artové snímky, tak žánrovou zábavu pro dospívající. V Operaci Sunjantsen se tak propojuje středoškolská komedie se sociální reflexí.

Čínská sekce nabízí velké představení slavného Chow Yun Fata, dvorního herce hokongských akčních filmů Johna Woo. Tentokrát hraje ve filmu Jianga Wena banditu, který v odlehlém městě zaujme post guvernéra. Ztřeštěná hra s westernovým půdorysem (Život a doba soudce Roye Beana) slibují velkou zábavu. Podobně jako snímky mistra moderního honkongského thrilleru Johnieho Toa Vrabčák nebo výpravný životopisný film o básnířce Xiao Hong od režisérky Ann Hui.

Desátá Filmasia tak nabízí velmi rozmanitý program, který je jistě zárukou, že se diváci budou vracet i na dalších deset let, během nichž snad uvidíme dalších více než sto padesát filmů, které nám Filmasia dosud přinesla.

 

Právě se děje

Další zprávy