Dekáda ve filmu a televizi: Vzestup Netflixu, Číny i české HBO

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
30. 12. 2019 14:56
Konec desetiletí poskytuje vhodnou příležitost ohlédnout se za proměnou filmového a televizního průmyslu. Seriály v současné dekádě začaly být ambicióznější a Netflix změnil to, jak a kdy se na ně díváme. Disney buduje impérium a o českém filmu se mluví ve světě. Díky Václavu Marhoulovi i šikovným animátorům.
Trailer z filmu Dcera, který natočila studentka FAMU Daria Kashcheeva. | Video: Maur film

Oscar pro českou animaci

Studentka FAMU Daria Kashcheeva letos získala studentského Oscara za animovanou Dceru. Po Ropácích Jana Svěráka z roku 1989 a předloňském snímku Marie Dvořákové Kdo je kdo v mykologii jde o třetí cenu americké Akademie filmového umění a věd pro českou tvorbu. A také o důkaz, že tuzemské animaci se daří.

Krátké loutkové drama Dcera - natočené pozoruhodnou technikou, která imituje dojem pohyblivé ruční kamery jako u hraných, realistických filmů - bylo na cenu nominováno spolu s dalším snímkem z FAMU Pouštět draka Martina Smatany. Oba filmy předtím měly úspěch na nejprestižnějším festivalu animované tvorby ve francouzském Annecy.

Tuzemská animační škola stále produkuje univerzálně srozumitelná díla, která se často obejdou beze slov a umí oslovit publikum bez ohledu na věk či národnost. Dalším příkladem mezinárodního úspěchu je film Plody mraků Kateřiny Karhánkové, který letos v únoru na festivalu Berlinale získal od organizace European Children's Film Association titul nejlepšího evropského krátkého filmu pro děti.

Dojemná bezeslovná alegorie o překonávání vnitřních strachů už v předešlém půldruhém roce objela přes 150 festivalů a z leckterých si odvezla ceny. Česká animace už od Trnkových dob myslela na dětského diváka se stejnou vážností jako na dospělého. Tato tradice pokračuje a dělá tuzemské kreslené či loutkové tvorbě dodnes dobré jméno ve světě.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy