Česká animace uspěla ve světě. Prestižní festival ocenil dva filmy z FAMU

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
16. 6. 2019 12:50
Z nejdůležitějšího světového festivalu animace ve francouzském městě Annecy si české snímky odváží hned tři ceny. Získaly je studentské filmy z pražské FAMU nazvané Dcera a Pouštět draka. Oba beze slov, pomocí originálních výtvarných technik zachycují jemné emoce a křehké vztahy.
Trailer z filmu Dcera, který natočila studentka FAMU Daria Kashcheeva. | Video: Maur film

Kamera hledí na spodek batohu, sleduje texturu látky, jemně se pohybuje. A pak se pozvolna přesouvá vzhůru, s chvěním pozoruje hlavu hrdinky, od týla se přesouvá k tváři.

Snímek z Dcery.
Snímek z Dcery. | Foto: Maur film

Obvykle tímto způsobem začínají špičková díla sociálního realismu, jaká vytvářejí třeba mistři tohoto žánru, francouzští bratři Jean-Pierre a Luc Dardennové. Jenže studentka FAMU Daria Kashcheeva se rozhodla podobným realistickým stylem natočit animovaný film.

Zatímco bratři Dardennové se svými dramaty získávají hlavní ceny na nejprestižnějším festivalu v Cannes, Daria Kashcheeva za krátký snímek Dcera včera obdržela hlavní cenu ve své kategorii na nejdůležitější světové přehlídce animovaného filmu v Annecy.

Proč ten detailní popis první scény? Protože publiku okamžitě vyrazí dech. Točit ruční pohyblivou kamerou zblízka skutečné herce vyžaduje cit i um, ale pokusit se o něco podobného v oblasti loutkové animace je nevídané. Znamená to u každého okénka pohnout nejen objekty před kamerou, ale také kamerou samotnou.

Když se tedy o něco později loutková protagonistka rozběhne po schodech a za ní následuje třesoucí se kamera, ve výsledném dojmu se spojují silné emoce s údivem nad neuvěřitelnou pracností, s níž dílo muselo vznikat.

Film jménem Dcera ale není jen nějakým technickým triumfem. Původem ruská režisérka a animátorka Daria Kashcheeva pokračuje ve vynalézavé práci s animačním médiem ze svých předchozích snímků jako V popelnici nebo To Accept, tentokrát s vůbec nejemotivnějším výsledkem.

Zachycuje křehký vztah otce a dcery na základě jednoho nedorozumění z minulosti a dotýká se nejbolestivějších věcí, jaké se mohou odehrát mezi blízkými lidmi.

Autorka Dcery Daria Kashcheeva.
Autorka Dcery Daria Kashcheeva. | Foto: Hithit.com

V mlčenlivém světě loutkové animace vzniká odlišný typ intimity než při zachycování nuancí hereckého projevu. Stačí nenápadně animovat oči loutek. Každé mrknutí pak na publikum doléhá jako stisk heveru.

Kashcheeva navíc dělá věc, kterou si tvůrci realistických hraných dramat nemohou dovolit s takovou lehkostí: mísí tíživý realismus s fantazií, využívá možností animace k hladkým přechodům mezi snem, vzpomínkou a skutečností.

Snímek Dcera získal jak hlavní cenu v kategorii studentských filmů, tak cenu dětské poroty za nejlepší studentský film. Dětská porota ocenila ještě jeden snímek z FAMU. Nejlepším dílem pro děti prohlásila další křehký titul o vztahu dvou příbuzných, poetické Pouštět draka slovenského režiséra Martina Smatany.

Animovaný snímek Pouštět draka natočil v Česku působící slovenský režisér Martin Smatana. | Video: CeTA

Vypráví o chlapci, který se vyrovnává se smrtí dědečka, a též zachycuje smutek beze slov, za pomoci výtvarných technik. Kromě smutku však dává prostor i radosti, sdílení společných chvil, zážitkům, které mohou na chvilku povznést do oblak. Přeneseně i doslova.

Smatana pracuje s loutkami složenými z několika vrstev látky, a tak vnuk může pozorovat, kterak se dědečkovy ruce během společné hry rozlepují a vlají ve větru. Hravá moc animace se tu snoubí s metaforickým zachycením stárnutí a odcházení, když se dědeček doslova ztrácí před očima. Vrstvu po vrstvě.

Mezinárodní festival v Annecy je nejstarší přehlídkou zaměřenou výhradně na animovaný film, existuje od roku 1960.

Hned na prvním ročníku cenu za nejlepší krátký film vyhrál Břetislav Pojar. A v průběhu dekád tu uspěli další čeští tvůrci jako Jan Švankmajer - ten jako jediný Čech také v kategorii celovečerního filmu - či Michaela Pavlátová, která v současnosti na FAMU vede katedru animované tvorby.

Česká studentská animace ve světě boduje i dnes. Oceněné snímky Dcera a Pouštět draka představují podobně univerzálně srozumitelné příběhy jako nedávný festivalový hit Plody mraků, s nímž jeho autorka Kateřina Karhánková minulý rok objela na 150 festivalů a letos v únoru na festivalu Berlinale svou pouť završila ziskem ceny pro nejlepší evropský dětský krátký film.

 

Právě se děje

Další zprávy