Febiofest vzhlíží k Berlinale, jeho šéfovi daroval Kristiána

ČTK Kultura ČTK, Kultura
27. 3. 2014 12:01
Dieter Kosslick, ředitel Berlinale, převzal v Praze cenu Kristián za celoživotní přínos filmu a vysvětloval, jak jsou filmové festivaly přínosné z ekonomické stránky a nutné pro záchranu světa.
Dieter Kosslick při závěru loňského Berlinale.
Dieter Kosslick při závěru loňského Berlinale. | Foto: Reuters

Praha - Filmový festival Febiofest daroval Kristiána řediteli jednoho ze tří nejmocnějších festivalů světa - Dieteru Kosslickovi, šéfovi Berlinale.

"Za cenu moc děkuji. Denně se procházím po červeném koberci a líbám se s nejkrásnějšími herečkami planety," řekl Kosslick s nadsázkou o své práci ředitele filmového festivalu poté, co ocenění převzal ve středu večer před projekcí dokumentu Sametoví teroristé.

Filmové festivaly označil za důležité místo především proto, aby se udržela národní kultura ve světě, který se stále více globalizuje. "Naše budoucnost nebude dobrá, pokud se nám nepodaří zachránit místní kulturu. A určitě přitom nezáleží na bankéřích, kteří náš svět přivedli tam, kde je, ale spíš právě na umělcích," dodal a upozornil i na význam nezávislé kultury.

"Filmové festivaly umožňují divákům nahlédnout do jiných kultur světa, a tím přispět k jejich pochopení a smíření. A v tom je jejich nezanedbatelný  význam," podotkl v přítomnosti náměstkyně ministra kultury Kateřiny Kalistové, od níž cenu převzal.

Kosslick šéfuje Berlinale od roku 2001. Jeho současný rozpočet činí 22 milionů eur (zhruba 604 milionů korun). "Už třicet let se pohybuji ve filmové branži. Film jsem ale vždycky vnímal jako součást kultury. Ta byla podfinancována a my vytvořili systém podpory filmu na regionální bázi. Když kdokoliv dostal nějakou částku, musel vygenerovat částku vyšší. To se osvědčilo - investice do kultury se totiž vždycky vyplatí," řekl.

Hostina se Sedmikráskami

Kosslick na Berlinale založil řadu nových sekcí a iniciativ. Například Perspektivy německého kina pro mladé německé filmaře, koprodukční trh, Fond světového filmu či kulinářskou kinematografii.

"Ta vznikla před osmi lety, promítají se na ní filmy a zároveň kuchaři vaří a diváci to mohou ochutnat. Kapacitu má omezenou, zhruba dva tisíce vstupenek je hned vyprodáno. A tak mě napadlo, že bychom mohli v příštím roce zařadit Sedmikrásky Věry Chytilové, kde také byla hostina," řekl. Jakýsi klon berlínské sekce by se pak mohl objevit i v Praze.

Naše budoucnost nebude dobrá, pokud se nám nepodaří zachránit místní kulturu. A určitě přitom nezáleží na bankéřích, kteří náš svět přivedli tam, kde je, ale spíš právě na umělcích. Dieter Kosslick, ředitel Berlinale

Dieter Kosslick vystudoval na mnichovské univerzitě komunikační vědu, politiku a pedagogiku. Po získání magisterského titulu byl tiskovým mluvčím, vedoucím sekretariátu starosty a novinářem. Založil nebo vedl významné společnosti a nadace pro podporu kultury v Německu, které měly přesah do Evropy. V roce 1983 se zapojil do práce ve fondech, které financovaly německý filmový průmysl, a o tři roky později založil Evropské fórum nízkorozpočtových filmů. V roce 1992 začal šéfovat nově založené nadaci Filmstiftung NRW; důsledkem bylo, že se z Porýní stal nejdůležitější filmový region Německa.

"Berlinale je dnes největší světový festival co do návštěvnosti. Když jsem ale do jeho čela před třinácti lety nastoupil, byli všichni dost skeptičtí a diváků ubývalo. Dnes má 350 tisíc diváků, kteří za měsíc městu přinesou 150 milionů eur," uvedl.

Cenu Kristián už letos obdržel polský režisér Andrzej Wajda, třetím jejím držitelem bude v závěru přehlídky 28. března charismatický rodák z Pobřeží slonoviny Isaach de Bankolé, známý například z filmů Jima Jarmusche, Larse von Triera a Claire Denis. Objevil se například i v bondovce Casino Royale či ve filmovém zpracování seriálu Miami Vice.

 

Právě se děje

Další zprávy