Febiofest uvádí nové české i slovenské filmy, které svými tématy i kvalitou patří do Evropy

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
Aktualizováno 17. 3. 2016 22:06
Filmy o herečce Evě Nové nebo vražedkyni Olze Hepnarové lze už tento týden s předstihem vidět na festivalu Febiofest. Jde o snímky, které mnohdy vznikají v evropských koprodukcích a které svými tématy i kvalitou patří do Evropy. Dnes zahájený Febiofest pro ně zavedl celou programovou sekci Česká stopa.
Eva Nová
Eva Nová | Foto: AČFK

„Je to na cestě, cítím, že se to blíží,“ řekl HN na festivalu v Berlíně Guillaume De Seille, který se stará o mezinárodní prodeje snímku Já, Olga Hepnarová. Mluvil o prodejích práv do zahraničí.

Filmu, který bude mít tento pátek českou premiéru na Febiofestu, se už nyní mezinárodně daří. Kromě koprodukčních zemí, Francie a Polska, se prodal například do Velké Británie a Irska, o prodeji se jedná třeba v USA či Brazílii a promítat jej chtějí festivaly od Mexika po Austrálii či Hongkong.

Febiofest uvede Olgu Hepnarovou v soutěži evropských debutů a druhých filmů, nejde však o jediný mezinárodně úspěšný český snímek této sekce. Tedy ten druhý je česko-slovenský, lépe řečeno slovensko-český. Jmenuje se Eva Nová, jde o první hraný film dokumentaristy Marka Škopa a loni na podzim získal cenu kritiky na festivalu v Torontu.

Oba tyto portréty skutečných žen z československé historie mají společné především to, že svou kvalitou překonávají prostor mezi Krkonoši a Tatrami. Vražedkyně Hepnarová i bývalá socialistická herečka Nová, bojující s alkoholismem, nesloužily tvůrcům jako námět pro klasický životopisný film.

Eva Nová

  • Scénář a režie: Marko Škop
  • Projekce na Febiofestu: 19., 20. a 21. března
  • AČFK, česká distribuční premiéra 24. března

Škop i autoři Hepnarové, tedy Petr Kazda a Tomáš Weintreb, zúročili zkušenosti z dokumentární tvorby. Oba filmy však vedle odpozorovaných či nastudovaných detailů vynikají i svébytným režijním konceptem.

„Chtěli jsme hlavně vyjádřit, že Olga nebyla schopná lásky,“ komentoval přístup k postavě Hepnarové režisér Weintreb a dodal, že sexuální a lesbické motivy ve filmu pro ně byly zcela přirozené. „Ve vztahu se ženami byla opravdu divoká, její problém byl, že si nebyla schopna najít trvalejší vztah.“

A o nemožnosti nápravy zpřetrhaných vazeb vypráví i film Eva Nová, místy strhující dílo s jasným konceptem, v němž každý pohled tváře do kamery působí jako přesně promyšlená a funkční volba, nikoliv jako prohřešek proti filmařským pravidlům.

Eva Nová - trailer | Video: YouTube / AČFK

Vedle obou snímků, které se umí dostat pod kůži svým nesnadným protagonistkám, letošní Febiofest zavedl i celou novou sekci Česká stopa. Jde o další projev toho, že narůstá počet podobných českých filmů, které v tuzemsku dlouho chyběly – filmů, které mnohdy vznikají v evropských koprodukcích a které svými tématy i kvalitou patří do Evropy.

Z pětice filmů v České stopě největší pozornost přitahuje tuzemská premiéra nového snímku Petra Václava Nikdy nejsme sami. Ten byl též ve světové premiéře uveden na festivalu v Berlíně.

Nikdy nejsme sami

  • Scénář a režie: Petr Václav
  • Projekce na Febiofestu: 20., 21. a 22. března
  • Falcon, česká distribuční premiéra: 7. dubna

„Mě nezajímá dělat film jako produkt, baví mě objevovat jak po formální stránce, tak i lidsky. Kdyby mě nebavilo pracovat s lidmi, můžu psát romány,“ řekl HN režisér Václav, který tentokrát natočil výrazně jiný film, než byla jeho předchozí Cesta ven.

Jeho nový snímek rovnou měrou sleduje osm hrdinů a dojde v něm na dolary i krev. Díky filmu se romští herci, které Václav objevil pro Cestu ven, podívali na festival Berlinale, kde se jim v recenzích dostalo podobné chvály jako Karlu Rodenovi.

Zatímco Roden bývá díky svým hollywoodským rolím už dlouhá léta řazen do škatulky „euro padouch“, talentovaný Zdeněk Godla byl přirovnáván k australskému herci Eriku Banovi.

Febiofest jako každý rok uvede řadu ceněných zahraničních titulů, například povedené oscarové konverzační drama Spotlight o pedofilních skandálech v katolické církvi, mexický pašerácký thriller 600 mil, který byl loni v Berlíně oceněn jako nejlepší debut, či subtilní korejský snímek Teď správně, potom špatně. Ten vyhrál festival v Locarnu.

Ale ona česká stopa – s malým i velkým č – si na festivalu zaslouží možná největší pozornost. Jde o další ze signálů, že český film hledá "cestu ven" – do Evropy a dál.

Jako důkaz, že se mu daří i na pomezí žánrů, lze brát třeba zařazení česko-rakouského filmu Menandros & Thaïs do experimentální sekce Proti proudu. Dle jednoho z autorů Ondřeje Cikána jde o nejdivočejší antický film všech dob. Aby bylo zřejmé, že takový český film se v kinech moc často nevidí, stačí si pustit trailer.

Menandros & Thaïs - trailer | Video: YouTube
 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

Merkelová a Biden vyzvali Rusko, aby stáhlo vojáky od ukrajinských hranic

Německá kancléřka Angela Merkelová a americký prezident Joe Biden ve středu vyzvali Rusko, aby stáhlo své vojáky od ukrajinských hranic a snížilo tak napětí v regionu. Uvedl to mluvčí německé vlády. Americký ministr obrany Lloyd Austin uvedl, že Spojené státy chtějí nadále Ukrajině poskytovat materiální pomoc, píše agentura Reuters.

Vyhrocenou situaci mezi Ruskem a Ukrajinou ve středu Biden a Merkelová probrali při telefonickém hovoru. "Kancléřka a prezident se shodli, že by Rusko mělo snížit počty armádních sil, aby situaci uklidnilo," uvedl mluvčí německého kabinetu Steffen Seibert.

Rusko na východě Ukrajiny v oblastech ovládaných proruskými separatisty a na Krymu v poslední době shromáždilo velké armádní síly. Kyjev varuje, že soustřeďování ruských vojsk u hranic s Ukrajinou znamená riziko ruské ozbrojené agrese, Moskva se však brání, že jen chrání svou bezpečnost. Při obnovených bojích zemřelo podle ukrajinské strany několik vojáků.

Austin, který je společně se šéfem americké diplomacie Antonym Blinkenem v Bruselu, dnes na tiskové konferenci prohlásil, že Washington je připraven Ukrajině pomoci se bránit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy