Recenze: Film Favoritka mění kostýmní drama v úchvatné i dojemné orgie moci

24. 1. 2019 18:06
Šlechtický dvůr už dlouho nevypadal tak podivně. Anglická smetánka raného 18. století má v novém snímku řeckého režiséra Yorgose Lanthimose nazvaném Favoritka zvláštní zvyky: v rozlehlých komnatách panského sídla pořádá husí závody nebo vrhá krvavě rudé pomeranče na nahého muže, který rozjařile křepčí v extázi.
Královna Anna je vyobrazena jako smutná a zranitelná žena, která má přesto vládnout okolí.
Královna Anna je vyobrazena jako smutná a zranitelná žena, která má přesto vládnout okolí. | Foto: CinemArt

To vše se na plátně odvíjí zpomaleně, za zvuků barokních skladeb od Henryho Purcella, Georga Friedricha Händela či Johanna Sebastiana Bacha. Favoritku, čerstvě nominovanou na 10 Oscarů, česká kina uvádějí ode dneška.

Pětačtyřicetiletý filmař Yorgos Lanthimos se od svého deset let starého debutu Špičák, vyprávějícího o rodičích držících své děti v izolaci, stal synonymem takzvané řecké divné vlny. Nepříjemnými, radikálními snímky zkoumal různé způsoby manipulace, což učinil také ve svých anglicky mluvených titulech Humr a Zabití posvátného jelena. Žánry thrilleru či sci-fi přetvářel do zvrácených, až obsesivně umanutých podob.

Nyní Lanthimos poprvé nenatočil film podle vlastního scénáře, naopak se ujal tradičního, často usedlého žánru kostýmního dramatu, který od něj nikdo nečekal. Chytrý scénář Tonyho McNamary a Debory Davisové o soupeření tří žen však režisér přetváří v rozkošnickou frašku na své oblíbené téma - manipulaci a boj o moc. Film Favoritka je Lanthimosův nejdiváčtější a také nejlidštější, byť jsou jeho protagonisty opět monstra.

Sídlo, které obývá královna Anna, od prvních scén připomíná něco mezi bojištěm a středoškolským dvorkem. V pozadí zuří válka Anglie s Francií, ale královna jako by politické a společenské nálady nevnímala. Víc pozornosti věnuje vlastním bolístkám a především své pravé ruce, lady Sarah, která o panovnici pečuje po všech stránkách. Včetně těch erotických.

Olivia Colmanová za roli královny minulý měsíc právem získala cenu Zlatý glóbus pro nejlepší herečku. Její ztělesnění tohoto nevzdělaného, zakřiknutého, dnou sužovaného stvoření, jehož vzezření připomíná lítostivého jezevce, přetéká z plátna. Chvílemi dokonce připomíná tři roky staré enormně fyzické převtělení Jeana-Pierra Léauda do role umírajícího panovníka ve filmu Smrt Ludvíka XIV. od španělského solitéra Alberta Serry.

Ve Favoritce herecky nezůstává pozadu ani Rachel Weiszová v roli lady Sarah. Až výbušnou dynamiku do tohoto zvláštního vztahu vnáší příjezd její mladé příbuzné. Chudá šlechtična Abigail, kterou s věrným britským akcentem ztělesnila Emma Stoneová, se nepředstaví zrovna "královsky": poté, co z kočáru vypadne do směsi bahna a výkalů, omylem vkročí do koupelny přímo před Sařin zrak. "To jsou vaši přátelé?" ptá se lady uštěpačně na adresu much, které Abigail doprovázejí.

V podobném - hravém, přitom pichlavém a nebezpečném - duchu se nese většina konverzací.

"Možná jako monstrum, které bude strašit děti," uštěpačně zodpovídá Sarah otázku, jak by mohla Abigail zaměstnat. "S radostí," nenechá se z míry vyvést Abigail. A vztyčí ruce jako medvěd grizzly.

Film Favoritka bez špetky zbytečného sentimentu zasahuje i city. | Video: CinemArt

Favoritka není tak okázale anachronická jako postmoderně hravý snímek Marie Antoinetta od Sofie Coppolové, která soundtrack svého dobového díla okořenila současným indie rockem a například mezi honosnou obuv vnořila pár dnešních "trendy" tenisek. Přesto je zjevné, že režisér Lanthimos a jeho scenáristé se skutečnými pletichami na dvoře poslední Stuartovny, královny Anny, inspirují jen volně.

Na druhou stranu nenatočili pouze poněkud bizarní verzi komedie mravů. Lanthimos s pomocí kameramana Robbieho Ryana, který proslul především citlivým, až smyslným snímáním filmů režisérky Andrey Arnoldové, zachycuje podmanivý tragikomický mikrosvět, v němž se opulentní výjevy střetávají s intimními chvilkami. A v jehož centru stojí fascinující, mocensko-milostný ženský vztahový trojúhelník s nečekaně komplexními a komplikovanými hrdinkami. Satira se tu často halí do tragického roucha.

Královna Anna je vyobrazena jako smutná a zranitelná žena, která má přesto vládnout okolí. A proti ní stojí dvě silné protivnice, které využívají nejvynalézavější kličky, aby přechytračily jedna druhou. Je to svět, který opravdu smrdí bahnem, jak říká i název první kapitoly tohoto epizodického, leč barokně košatého "filmového románu".

Favoritka

Režie: Yorgos Lanthimos
CinemArt, česká distribuční premiéra 24. ledna

A Yorgos Lanthimos už netrýzní své postavy a diváky s precizností cynického chirurga jako v předešlých filmech. Mezi záplavami nenápadných, leč jedovatých dloubanců pod žebra Favoritka nachází až nečekaně velkou porci lidskosti. Třeba když se divák dozví, proč má královna ve své komnatě přesně 17 králíků: z původně obskurního detailu, který se zdá vypovídat jen o rozmarech šlechty, se stává jímavá věc.

Starší Lanthimosovy filmy často stály na hraně pozoruhodného, byť ne zcela životného konceptu - navzdory mnoha fyzicky i emočně nepříjemným scénám dovedly uhranout spíše rozum. Favoritka, ač bez špetky zbytečného sentimentu, dovede zasáhnout i city.

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.