FAMU otevře katedru videoherního designu. Hry potřebují scenáristy, animátory i zvukaře, říká děkan

Martin Svoboda Martin Svoboda
9. 2. 2017 11:07
Na FAMU vznikne nová katedra věnující se videohernímu designu. Podle děkana Zdeňka Holého jde o logickou volbu, filmové obory s těmi videoherními podle něj mají spoustu společného.
Mafia II
Mafia II | Foto: 2K Czech / 2K Games

Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění FAMU plánuje za dva roky otevřít katedru designu počítačových her. V rozhovoru pro Aktuálně.cz to uvedl děkan fakulty Zdeněk Holý.

Podobné obory v Česku už existují, ale primárně na technických školách. FAMU by podle Holého k hrám ráda přistupovala z hlediska uměleckého a kreativního. Studenti o obor už delší dobu projevují zájem už proto, že na trhu počítačových her mohou absolventi najít uplatnění.

„Je to přirozené. Počítačové hry potřebují scenáristy, dramaturgy, animátory i zvukaře, k FAMU má tedy celý obor mnohem blíž, než se zdá. Předkládá nové výzvy, které ale vycházejí z principů, jež se u nás dávno vyučují,“ vysvětluje děkan.

Forma studia bude pouze magisterská a jeho garantem bude Helena Bendová. Katedra sice bude vyučovat i základy programování, ale nepůjde o prioritu. V dnešní době totiž jen málo her vzniká od nuly, většina pracuje s různými existujícími enginy. "Proto budeme s programátory sice spolupracovat, například s oborem počítačové grafiky a vývojářství na Matematicko-fyzikální fakultě UK, ale sami se budeme soustředit na samotný herní design,“ vysvětluje Holý.

Ke změnám podle děkana FAMU dochází v celé mediální sféře. Filmy svůj umělecký statut vybojovaly už dávno, nyní se podle něj pozornost přesouvá k seriálům a k počítačovým hrám. "Televize si definitivně získala respekt před deseti lety s příchodem Ztracených a Útěku z vězení, počítačové hry jako nejmladší médium přicházejí na řadu nakonec," tvrdí.

"Uměleckou hodnotu má samozřejmě menšina počítačových her, ale přesto jde obor řadit mezi umění," míní Holý, který stál dřív v čele filmového časopisu Cinepur. Sám hrál například Heavy Rain a fascinuje ho nelineární vyprávění, jež umožňují pouze hry. "Pro nás by byla škoda tuto příležitost nevyužít i proto, že videoherní obor má dnes už téměř stejný kapitálový obrat jako filmový průmysl. Dá se tedy očekávat, že budou mladí lidé stále častěji hledat komerční i umělecké uplatnění v jeho rámci."

FAMU už dojednává spolupráci s velkými vývojářskými studii, která podle Holého jeví zájem a z jejichž řad by mohli přijít i zkušení učitelé. Taková spolupráce má navíc zajistit uplatnění absolventů v praxi.

Jaroslav Švelch, odborník na počítačové hry a pedagog na Karlově univerzitě, hodnotí plán FAMU pozitivně. Filmové školy podle něj mají k výuce herního designu dobré předpoklady a zázemí. "Film, podobně jako počítačová hra, je komplexní multimediální médium, kombinující vedle pravidel a mechanik také obraz, zvuk, hudbu a narativ. Procesy výroby i návrhu se v mnohém podobají."

Švelch však také varuje, že je nezbytné mít na paměti významné rozdíly mezi oběma médii. Obor herní design tedy bude vyžadovat i porozumění herním mechanikám, interaktivitě i procesu programování. "Scénář pro hru nelze psát jako scénář pro film, což dokládají i nepovedené adaptace filmu do počítačových her a naopak," dodává. 

 

Právě se děje

Další zprávy