Filmová Extase roku 1934 rozvášnila festival v Benátkách. Teď se tam vrací

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
23. 8. 2019 17:40
České drama Extase v roce 1934 při uvedení na filmovém festivalu v Benátkách způsobilo pozdvižení. Celosvětově věhlasný film, v němž kamera zachytila zcela nahé ženské tělo, se teď po 85 letech na tentýž festival vrací.
Hedy Kieslerová později udělala kariéru pod jménem Hedy Lamarrová.
Hedy Kieslerová později udělala kariéru pod jménem Hedy Lamarrová. | Foto: Vilém Ströminger

Světová obnovená premiéra digitálně restaurovaného snímku, jímž se proslavil režisér Gustav Machatý, se v hlavním festivalovém kině Sala Darsena uskuteční v úterý 27. srpna, v předvečer zahájení letošního 76. ročníku Benátského filmového festivalu. V jeho průběhu jsou naplánovány další dvě projekce.

Snímek z Extase.
Snímek z Extase. | Foto: Vilém Ströminger

Extase svým námětem připomíná román Milenec Lady Chatterleyové, který roku 1928 napsal D. H. Lawrence. Básník filmového obrazu Gustav Machatý ve filmu estetizovanými symbolickými prostředky zkoumal podobná tabuizovaná témata jako ve svém němém Erotikonu z roku 1929.

Extase vypráví o citově i sexuálně vyprahlé velkostatkářově dceři, která opustí svého staršího manžela, neboť o ni jako o ženu nejeví zájem, požádá o rozvod a zplodí dítě s milencem.

Při uvedení v Benátkách film pobouřil církevní kruhy, včetně tehdejšího papeže Pia XI. Zároveň byl ale oceněn - společně s dalšími třemi československými tituly - Pohárem města Benátek za režii.

Extase bude nyní uvedena v podobě, která má být co nejbližší původní české verzi z roku 1932, tedy té, jež byla o dva roky později úspěšně uvedena na druhém ročníku Benátského filmového festivalu. Je odlišná od neúplné a obrazově nekvalitní kopie, kterou občas vysílají české televize a která také předloni vyšla na DVD. Na něm se objevil jen digitální přepis jedné z kopií Extase, dochované v Národním filmovém archivu, avšak nerestaurované.

"Prozkoumali jsme řadu partnerských filmových archivů a nakonec jsme při sestavení filmu vycházeli z šesti různých zdrojových materiálů," vysvětluje Matěj Strnad, vedoucí oddělení kurátorů Národního filmového archivu, který měl digitální restaurování Extase na starosti.

"Práce to byla mimořádně náročná i proto, že se film dochoval v řadě různých verzí, a to nejen jazykových, ale také odlišně zcenzurovaných. Museli jsme velkou pozornost věnovat také tomu, aby nevzniklo nějaké ‚nové dílo‘, tedy abychom například nespojovali dohromady záběry z německé a české verze."

Ukázka z nezrestaurované verze Extase. | Video: www.filmexport.cz

Národnímu filmovému archivu při tom pomohla vstřícnost partnerů sdružených v Mezinárodní federaci filmových archivů, známé pod zkratkou FIAF.

Restaurovaný film je nakonec sestaven ze tří kopií uchovávaných institucemi Cinémathèque suisse, Det Danske Filminstitut a Filmmuseum München plus z duplikačních materiálů, které ležely v Národním filmovém archivu.

Pro úvodní titulek byla navíc použita i část kopie ze soukromého archivu společnosti Gaumont, distributora původní francouzské verze.

Režisér Gustav Machatý.
Režisér Gustav Machatý. | Foto: autor neznámý/Národní filmový archiv

Zrestaurovaná Extase je ve srovnání s podobou na DVD reprezentativnější, nejen díky doplnění chybějících záběrů či okének filmu, ale také co se týče fotografické a zvukové kvality.

"Výchozí materiály byly digitalizovány do vysokého rozlišení 4K," upřesňuje Matěj Strnad. "V průběhu digitálních úprav jsme se snažili odstranit jejich nejrušivější poškození a zároveň harmonizovat celkový dojem z díla, sestaveného z různých zdrojů."

Digitální restaurování filmu se uskutečnilo v italském studiu L'Immagine Ritrovata v Bologni, které patří mezi špičku v oboru.

Filmová oslava vášně, smyslnosti a obzvlášť ženské sexuality Extase byla opředena skandály především kvůli scéně, v níž se ani ne osmnáctiletá rakouská herečka Hedy Kieslerová koupe v rybníku a pak nahá běží za klisnou, jež odcválala s jejími šaty. V českých dochovaných kopiích ze sekvence zbylo jen torzo, neboť se stala obětí zájmu nenechavých promítačů.

Slavná scéna s herečkou Hedy Kieslerovou.
Slavná scéna s herečkou Hedy Kieslerovou. | Foto: archiv autora

Nynější restaurovaná podoba filmu podle Strnadových slov nabídne úplnou nejen "koupací scénu", ale také - v kontextech tehdejší světové kinematografie rovněž šokující - sekvenci "extáze", tedy detailní záběr hereččiny tváře ve chvílích orgasmu. "Tyto scény se v původní celistvé podobě v našich materiálech nedochovaly a můžeme je zkompletovat jen díky spolupráci se zahraničními archivy," dodává kurátor.

Některé záběry Hedy Kieslerové v Evině rouchu, známé z ikonických reklamních fotografií, které byly pořízené během natáčení, však diváci budou postrádat i v restaurovaném filmu.

"Už ve třicátých letech se pro propagační účely používaly i fotografie ze záběrů, které ve filmu vůbec obsaženy nebyly, či tam byly použity v odlišných, variantních řešeních," objasňuje Strnad a doplňuje, že Extase měla v tomto ohledu "velmi bouřlivou - a úspěšnou - reklamní kampaň".

Na druhou stranu mnohoslibná, avšak svým jednostranným zaměřením poněkud zavádějící reklama v zahraničí vyvolala i bouřlivé protesty diváků, po projekci zklamaných z nenaplněných očekávání.

Snímek z Extase.
Snímek z Extase. | Foto: Vilém Ströminger

V méně senzacechtivých kruzích však Machatého ambiciózní drama dosáhlo mezinárodního úspěchu z jiných důvodů než kvůli eroticky odvážným sekvencím. Ty ostatně v zahraniční distribuci - zejména v hitlerovském Německu a USA - zmrzačily cenzorské nůžky.

Extase vzbudila pozornost díky novátorskému režijnímu pojetí a vytříbené kameře Jana Stallicha. Ten podmanivě nasnímal hereččinu roztouženou tvář, poetické přírodní scenerie i závěrečnou avantgardní střihovou montáž, která obrazem i takřka budovatelským veršem Františka Halase pateticky oslavuje manuální práci.

Snímek sporadicky pracuje s dialogy, jež jsou většinou minimalizovány na holé věty. Režisér Machatý od počátku zamýšlel omezit mluvené slovo ve prospěch hudby - i ve snaze natočit "internacionální dílo", což by právě redukce dialogů usnadnila. Navzdory této představě ale nakonec Extase souběžně vznikla ve třech variantách: české, německé a francouzské.

Snímek z Extase.
Snímek z Extase. | Foto: Národní filmový archiv

Restaurovaná česká verze bude uvedena s původní hudbou, která bohatě čerpá z německé postromantické tradice a jejímž autorem je Giuseppe Becce. "Italský komponista patřil ve své době mezi nejvyhledávanější skladatele a pro Extasi nevytvořil pouhý hudební podkres, ale integrální součást celého díla," zdůrazňuje Matěj Strnad a vysvětluje, že vzhledem k využití rané dobové technologie Tobis-Klang bylo náročné i restaurování zvukové složky filmu.

Extase měla ctižádostivému kosmopolitnímu tvůrci Gustavu Machatému otevřít dveře do zahraničí. To se mu sice podařilo, ale mnohem úspěšněji si tam nakonec vedla představitelka hlavní role, která se pod jménem Hedy Lamarrová stala hvězdou studia MGM.

Proslavila se i mimo plátno. Většina uživatelů mobilů a notebooků zřejmě netuší, že "nahá kráska z Extase" během druhé světové války stála u zrodu průkopnického vynálezu: radiového naváděcího systému pro torpéda, který byl odolný vůči rušení ze strany nepřítele. Patentovaný systém v modifikované podobě dnes využívají bezdrátové telekomunikační technologie.

Tajemně zasněný půvab Hedy Kieslerové si po mnoha letech v kinech připomenou i čeští diváci. Digitálně restaurovaná Extase bude do tuzemské distribuce uvedena v lednu příštího roku a poté vyjde ve verzi pro domácí kino.

 

Právě se děje

Další zprávy