Egoyan natočil erotický kýč o rodinném pokrytectví

Radovan Holub, Toronto
16. 9. 2009 14:00
Hřebejkův Nestyda byl v Torontu vyprodaný
Představitelky hlavních rolí filmu Chloe: Julianne Moore a Amanda Seyfried
Představitelky hlavních rolí filmu Chloe: Julianne Moore a Amanda Seyfried | Foto: Reuters

Toronto - Zbrusu nový film nejznámějšího současného kanadského režiséra Atoma Egoyana Chloe způsobil na 34. MFF v Torontu rozpaky a diváky rozdělil na dva tábory.

Filmoví novináři po opuštění sálu kroutili hlavami a často bylo slyšet slovo "ridiculous". "Je to erotický kýč," shrnul jeden americký filmový kritik. Film pojednává o principu slasti, o orgasmu a o právu manželského páru středních let na pohlavní život.

Jako odpůrce přemrštěné sexuality v současné kinematografii bych rád konstatoval, že je to odvážný a mimořádný film. Byl uveden v hlavním festivalovém programu Gala, který má v Torontu důležitost mezinárodní soutěže a podobně slavnostní ráz - celebrity k tomuto programu jsou oblečeny v černých oblecích, róbách a do kin vstupuji po červeném koberci.

V tomto případě se po něm prošli oba hlavní představitelé Egoyanova filmu: Liam Neeson a Julianne Moore.

V centru Egoyanova fascinujícího příběhu stojí manželský pár středních let: ona je gynekoložka, on profesor na fakultě hudby. Na první pohled vzorový manželský pár. Žijí spořádaně, mají nadaného syna Michaela, který studuje hudbu, mají blízko k múzám, mají vkus, peníze a vliv.

Režisér Atom Egoyan na tiskové konferenci k premiéře filmu Chloe, Toronto 2009
Režisér Atom Egoyan na tiskové konferenci k premiéře filmu Chloe, Toronto 2009 | Foto: Reuters

Stane se však, že Catherine začne manžela podezřívat ze záletů, když nepřijde na svou narozeninovou party. Zareaguje tak, že si najme lepší prostitutku jménem Chloe - v americkém slangu se tahle profese nazývá "escort girl".  Ta dostane za úkol manžela stopovat. Stává se sexuální agentkou ve službách ženy, která si ji platí. A samozřejmě jako mistr svého oboru manžela vzápětí rychle a profesionálně svede - za peníze jeho ženy.

O detailech jí pak vykládá u kafe. "Šlo to pomalu. Byla jsem úplně nahá, on oblečený, nemohl se vzrušit, musela jsem ho masírovat. Pak ztvrdnul, šel do mě a byl hotovej hned, jak do mě vstoupil," říká dívka. Vykládá o detailech sexuality tak, jako se povídá o nákupech nebo o počasí.

Doktorka neví, jestli se má červenat, nebo cítit výčitky, jestli má agentku vyhodit, nebo naslouchat dál. Sexuální podrobnosti, které dívka vypráví, jsou všechno, jen ne obscénní. Chloe je prostě za tuhle službu placená, a tak dělá, co umí. Dojde však ke zvratu: Chloe začne být paní doktorky líto. Vidí, že je to pořád ještě elegantní žena, která žádný orgasmus asi už neprožije. Proto jí pomůže jako profesionálka: rychle a účinně ji vzruší a uspokojí rukou.

Amanda Seyfried - představitelka titulní role filmu Chloe - na torontském filmovém festivalu
Amanda Seyfried - představitelka titulní role filmu Chloe - na torontském filmovém festivalu | Foto: Reuters

Catherine poprvé v životě zažije orgasmus. Chloe vypadne z role a začne žárlit, protože v onom nočním orgasmu cítí něco víc než jen nahodilý pohlavní akt. Doktorka křehkou půdu emocí opustí hned příští den: "Byla to obchodní transakce, co bylo mezi námi, nic víc," říká. Nakonec Chloe svede ještě syna Michaela. Důvod není z filmu úplně jasný, ale možná je v tom vzpoura proti chladně kalkulující doktorce.

Chloe, slovanský typ s krásnými smyslnými rty (hraje ji Amanda Seyfried), vystřídá v téhle sexuální eskapádě celou rodinu a položí ji tím téměř na lopatky. Nebo ji na lopatky položila už předtím krize středního věku, nulové orgasmy v jejich sexuálním životě, přílišná racionalita dobře zavedeného páru?

Ne, tohle není obyčejný film o erotice v manželském životě. Je to odvážné filmové vyprávění o několika krizových momentech rodinného života a rodinného pokrytectví. Je to důkaz o tom, že muži hrají svou hru déle než ženy, lépe a důsledněji jdou za principem slasti, ale že ženy vědí víc, než si muži dokážou představit.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Tiše a ochotně Nestyda na plátně nudí, krásně nudí

Hřebejkův film Nestyda, jediný český film uvedený letos v Torontu v programové sekci Současný světový film, je svým způsobem ozvěnou Egoyana, i když Hřebejk film natočil před Egoyanem. Nestyda, který v Torontu patřil mezi vyhledávané, a dokonce dlouho dopředu vyprodané filmy, je de facto příběh filozoficky doplňující story Egoyanova profesora hudby.

Jan Hřebejk
Jan Hřebejk | Foto: Ondřej Besperát

Nestyda dobře charakterizuje i situaci českého filmu, který si jednoduše netroufne jít na dřeň sexuality a drží příběhy aktérů erotických her v poněkud nadnesené rovině.

Programový spolupracovník festivalu Dimitri Eipides, který Nestydu pro Toronto vybral, ale oceňuje především režiséra: "Hřebejk je nadaný tvůrce. Je to jeden z největších režisérských talentů České republiky," řekl Eipides. "Jeho film přesně vystihuje mezilidské vztahy. Navíc je to komedie, a těch je vždycky málo. Prostě jeho film považuji za jeden z nejlepších z toho, co v posledním roce Česko nabídlo."

 

Právě se děje

Další zprávy