Edith Piaf se vrátila a rozplakala Febiofest

Irena Hejdová Irena Hejdová
29. 3. 2007 13:30
Praha - Francouzský režisér Olivier Dahan na Febiofestu představil hit letošního Berlinale. Životopis Edith Piaf stejně emotivní jako její písně.
Foto: Aktuálně.cz

Jeden z nejžádanějších  snímků letošního ročníku se ovšem nedočkal nadšeného potlesku jako od německých diváků, ale spíše posmrkaných kapesníků a zarudlých očí. Řadoví diváci se mohou v Česku testovat 14. června.

Život Edith Piaf je pro velké plátno ve své dojemnosti a dramatičnosti jako stvořený. Slavná zpěvačka vyrůstala opuštěná matkou, vychovávala ji babička a prostitutky z jejího  nevěstince. Na několik let oslepla, žila s otcem-alkoholikem, coby pouliční zpěvačka začínala v patnácti.

Olivier Dahan na Febiofestu
Olivier Dahan na Febiofestu | Foto: ČTK

A Dahanův snímek, jemuž není težké podlehnout, předkládá život Edith Piaf přesně v těchhle intencích: jako velký příběh lásky, smrti, úspěchu a bolesti. Není divu, že v rodné Francii zaznamenal  kolosální úspěch (v originále La Môme) a drží se v první pětce letošních filmů.

Jeho režie je příslušným způsobem elegantně suverénní, když se pohybuje mezi obdobími zpěvaččina života: od nešťastného dětství přes začátky kariéry a osudovou lásku s boxerem Marcelem až po tragické, drogami a alkoholem poznamenané konce.

Snímek vznikl na motivy známé životopisné knihy Simone Berteautové, blízké Edithiny přítelkyně, postava autorky doprovází hrdinku i ve filmu. Režisér je přitom vůči předloze velmi kritický

Foto: Aktuálně.cz

"Většina informací z té knihy jsou nepravdy a je to hodně zkreslené. Simone pochopitelně nebyla sestrou Edith Piaf, jak v knize tvrdí, "  prohlásil letos čtyřicetiletý Dahan. Na setkání s  novináři dorazil v apartním baretku a po boku producenta Alaina Goldmana.

Studoval i řadu dalších zdrojů včetně dosud nepublikovaných materiálů a svůj film označuje spíše za portrét slavné zpěvačky. "Není to klasický životopis," souhlasí Goldman.

Ve filmu zní převážně skutečný zpěvaččin hlas a její nejslavnější písně. Jen několik songů bylo kvůli kvalitě záznamu nutné nazpívat znovu. Najít nástupkyně nebylo snadné. "Ne každá zpěvačka se dokáže přiblížit barvě jejího hlasu," připomíná Dahan, který režíroval pokračování Purpurových řek.

Foto: Aktuálně.cz

Do titulní role francouzské šansoniérky obsadil skvostnou Marion Cotillardovou. "Na Marion jsem myslel už od prvních stránek scénáře," říká režisér. Neznal prý herečku osobně, přesto hned myslel, že je ta pravá - i když je prý mnohem hezčí než Edith Piaf. Cotillardová ji hraje od mladých let až po stáří; s  nervními pohyby, nahrbenými zády i obrovskýma udivenýma očima.

Velká část snímku vznikla v Česku, ve filmu se objeví řada zdejších lokací. Autoři si spolupráci s českým štábem velmi pochvalovali. Přinesla jim nejen úsporu při natáčení. "Věděli jsme zároveň, že dosáhneme stejné, ne-li lepší kvality jako ve Francii," říká Goldman, který rozpočet vyčíslil na 20 milionů eur.

Dahan se štábem v Česku strávil tři měsíce a rád by se zase jako filmař vrátil: "Bylo to skoro příjemnější natáčet tady než v Paříži," tvrdí.

Foto: Aktuálně.cz

Jako v řadě jiných v Česku natáčených zahraničních filmů se i v Edith Piaf mihnou čeští herci: tady Vladimír Javorský či Marek Vašut.

Febiofest se už chýlí ke konci - s rekordními 50 tisíci prodanými vstupenkami. V pátek večer ho zakončí předání cen české kritiky Kristián a projekce dvou filmů: jednoho z nejžádanějších snímků festivalu, Marie Antoinetty režisérky Sopie Coppolové,  a snímku Bílá hraběnka.

 

Právě se děje

Další zprávy