DVD: Roman Polanski kolekce

Petr Cífka
6. 6. 2009 16:30
Hnus, teror, rozklad. Čili jak se stát Božanskim
Foto: Aktuálně.cz

Recenze - Kariéru Romana Polanského by měl někdo zfilmovat. Ve srovnání s biografiemi jiných slavných umělců by působila docela neuvěřitelně - došlo by v ní nejen na triumfy v Cannes, Berlíně či na Oscarech, ale i na šokující vraždu manželky nebo obvinění ze sexuálního zneužívání nezletilé dívky, kvůli čemuž se pak nesměl vrátit na americké území.

Svůj životopis by si mohl Polanski i zrežírovat. Přinejmenším ještě v 90. letech totiž oslňoval nejen řemeslnou zručností, ale zejména nekompromisností a důmyslností, s jakou tematizoval lidské úchylky a fobie.

Foto: Aktuálně.cz

Talentu věk nebrání

Společnost MagicBox sestavila box mapující režisérovy začátky. Kolekce Roman Polanski sdružuje jeho tři první celovečerní filmy, tři vypjatá dramata, ozdobená třemi prestižními cenami.

Jsou to i tři přesvědčivé argumenty, proč není nutné debuty nebo druhé a třetí filmy mladých režisérů hodnotit mírněji a omlouvat slabiny nezkušeností či věkem - jak je poslední roky zvykem u českých publicistů.

Stejně tak netřeba hledat klíč ke kvalitě jen v penězích a velkorysých produkčních podmínkách. Film je odjakživa velmi flexibilním médiem, a tak můžou strhnout megalomanské vesmírné bitvy i inscenačně skromné intimní zpovědi o dvou kulisách a třech hercích.

Foto: Aktuálně.cz

Boj dvou samců

Právě tak málo potřeboval pro svůj debut Polanski. Psychologické drama Nůž ve vodě nechal odehrát výhradně v interiéru auta a na jachtě, kam vpustil jeden manželský pár a devatenáctiletého floutka, který hned po úvodních titulcích "stopne" jejich auto  - tím, že se, jako obvykle, postaví doprostřed silnice.

Nůž ve vodě by svým zadáním mohl klidně fungovat jako školní stylistické cvičení. Cílem by bylo dopracovat se k dramatu pouze skrze dialog, a přitom se vyhnout divadelní pachuti. Polanski se svými dvěma spoluscenáristy pojal pobyt tří lidí na palubě jako souboj dvou samců před zraky vnadné samičky.

Oba se naparují, předhánějí se v maskulinních pózách a v siláckých gestech, zatímco žena na palubě je jen tichým a zdánlivě nezúčastněným svědkem jejich klání. Až konec potvrdí, že věčné "cherchez la femme" platí i tady, že žena je i zde katalyzátorem konfliktu a rozhodujícím důvodem, proč se dva chlapáci potřebují vůči sobě vymezovat.

Foto: Aktuálně.cz

Polanského prvotinu samozřejmě lze interpretovat jako univerzální metaforu o přetvářce a lidské řevnivosti. Primárně jde však o psychologicky vypulírovanou hříčku, jejíž intimitu nezrušila ani Polanského vynalézavá formální řešení.

Devětadvacetiletému režisérovi přinesl Nůž ve vodě nominaci na cizojazyčného Oscara a tím ho předurčil k dráze úspěšného mezinárodního režiséra, jenž až do Pianisty netočil v Polsku (kde od tří let vyrůstal a prožil i druhou světovou válku), nýbrž v rodné Francii, v Británii nebo ve Spojených státech.

Schizofrenní kráska sama doma

Už svůj druhý film počal Polanski v Londýně. V psychedelickém projektu Hnus instaloval do jednoho bytu dvě sestry: dovádivou Helen, která si náruživě užívá pánské společnosti, a zamlklou Carol, již sexuální zájem naopak děsí. Když Helen odjede na dovolenou, začnou se psychické problémy Carol prohlubovat. Tichá dívka pozvolna propadá do svých fobií, až ji děsivé vize rozežerou zevnitř.

Foto: Aktuálně.cz

Místy surreálná, jindy zas expresivní, v každém okamžiku však nápaditě zrežírovaná studie rozkladu osobnosti už trochu zestárla. Polanského nejvýraznější režijní finty - makrodetaily na ústa a rozkládající se jídlo, znepokojivá rytmizace milostných vzdechů - se už dnes běžně používají v mainstreamových bijácích pro celou rodinu (třeba ve filmech Petera Jacksona).

Což lehce otupuje intenzitu snímku; málokdo v něm odhalí "desátý nejlépe hodnocený horor" všech dob, kterýžto titul mu přiřkl server RottenTomatoes podle průměrného ratingu z amerických recenzí.

Zážitek je to však stále skličující. Konfrontace nevinné krásy Catherine Deneuveové s hrůzami z jejího bytu pořád funguje. I když sám Polanski Hnus o pár let později výrazně trumfnul majstrštykem Rosemary má děťátko.

K teroru s humorem

Roman Polanski s manželkou Sharon Tate
Roman Polanski s manželkou Sharon Tate | Foto: Archiv

Hnus si odvezl v roce 1965 dva Stříbrné medvědy z německého Berlinale (festival vyhrálo Alphaville režiséra Jeana-Luca Godarda). Pro hlavní cenu, Zlatého medvěda, se Polanski vrátil hned za rok se snímkem Ve slepé uličce.

Jeho premisa je ještě ohranější. Na samotě, tentokrát v zámku na pláži, kde prý žil legendární Rob Roy, pobývá manželský pár. Výstředního Američana a jeho půvabnou francouzskou choť tu znenadání navštíví dva kriminálníci a začnou je usurpovat. Zápletku s předvídatelným půdorysem zpracoval Polanski velmi extravagantně, spíš jako originální thrillerovou frašku s návaly černého humoru.

I když je Ve slepé uličce nejslabší částí prezentovaného trojlístku, vtipně dokumentuje, že k patologickým jevům a "nenormálnosti" - tedy svým stěžejním tématům - dokázal jeden z největších světových filmařů vždy najít jiný a jedinečný klíč.

Proto mohl Polanski o pár let později vyspět v "Božanskiho". Kdo nevěří, nechť si výukovou kolekci prokládá Čínskou čtvrtí, Rosemary a Hořkým měsícem.

Roman Polanski kolekce. 3DVD, Od 3. června prodává společnost MagicBox za 899 Kč. - Nůž ve vodě (Nóz w wodzie), Polsko 1962. Režie R. P. Scénář R. P., Jakub Goldberg a Jerzy Skolimowski. Hrají Leon Niemczyk, Jolanta Umecka, Zygmunt Malanowicz. 90 minut. - Hnus (Repulsion), Velká Británie 1965. Režie R. P. Scénář R. P., Gérard Brach a David Stone. Hrají Catherine Deneuve, Mike Pratt, R. P. ad. 103 minut. Ve slepé uličce (Cul-de-Sac), Velká Británie 1966. Režie R. P. Scénář R. P. a Gérard Brach. Hrají Pleasence, Francoise Dorléac, Lionel Stander ad. 111 minut.

Na DVD dále vychází:

Nabídka je široká, byť kvalitou neuspokojí. Jim Carrey i Adam Sandler už natočili lepší komedie, než byly "vánoční" kinohity Yes Man a Pohádky na dobrou noc. Kladně nebyl přijat ani pátý díl mučící série SAW, rozpaky rovněž provázely remake klasické sci-fi Den, kdy se zastavila Země.

Yes Man
Yes Man | Foto: archiv

Bontonfilm přináší i nové hudební retro s Beyoncé Knowles, Adrienem Brodym a názvem Cadillac Records. A společnost Řitka Video tentokrát vynechala bolševické obskurnosti a z Východu přitáhla výtečné sovětské drama Pohřben na Sibiři režiséra Alexandra Mitta.

Z levných DVD může někoho potěšit přeplácaný blockbuster Mumie se vrací, hasičská klasika Oheň s Kurtem Russellem nebo paranoidní kosmonautské drama Kozoroh 1 od Petera Hyamse (jenž kdysi býval dobrým režisérem, ač by se tomu po směšných Lovcích dinosaurů nechtělo věřit).

 

Právě se děje

Další zprávy