Recenze: Dracula od tvůrců seriálového Sherlocka hýří nápady, vysál ale sám sebe

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
12. 1. 2020 12:42
Jonathan Harker není ve své kůži. I když kůže je skoro to jediné, co z hrdiny slavného románu Dracula zbývá na začátku očekávané televizní adaptace od BBC a Netflixu, kde lze třídílný seriál nyní vidět. Holohlavé trosky, ze které nezůstalo mnoho lidského, se jeptiška s přísným výrazem bez okolků ptá: „Měl jste sex s hrabětem Draculou?“ Tady se na nic nečeká.
Dracula je na Netflixu k vidění s českými titulky i dabingem. | Video: Netflix

Tvůrci oceňované seriálové senzace Sherlock, Steven Moffat a Mark Gattis, od začátku naznačují, že z draculovské předlohy chtějí vyždímat vše. Do poslední kapky. A činí to přesně v duchu této narážky na zvyklosti vampýrského stravování: okatě, neskrývaně a o poznání méně chytře, než naznačují.

Claes Bang jako hrabě Dracula.
Claes Bang jako hrabě Dracula. | Foto: Robert Viglasky/Netfix

Vše, co v knize bylo skryté, je vytaženo na výsluní, kde to však hoří rychleji než upír zasažený slunečním paprskem. Ale dost vypůjčených příměrů.

Seriál Dracula si tak jako Sherlock pohrává s odkazem klasického literárního díla, tentokrát se ale od prvních okamžiků radikálněji odchyluje od ducha předlohy. Byť zasazením do posledních let 19. století alespoň zpočátku zůstává věrný předloze, tónem je okamžitě jinde.

Nový hrabě Dracula v podání výborného dánského herce Claese Banga jako by do sebe nasál všechny možné obrazy upírů z dějin kinematografie. Je v něm kus netvora i dekadentního šlechtice, což jsou dvě nejčastější vyobrazení vampýra. Ale také je to Dracula komický a v jednom kuse šermující průpovídkami. Ty alespoň v první části celkem oživují unavené dílo, ale celkově působí jen jako parta osamělých vtípků, které jdou proti drastickému a hororovému duchu jiných pasáží.

Moffat a Gattis by ve své adaptaci nejradši měli vše. Nejenže vytahují na světlo homoerotické a jiné podtóny, skryté pod povrchem původního textu. Ale do toho divoce aktualizují dávný příběh a pověry o upírech. Jejich Dracula je monstrum, chápavý šlechtic, který rozumí lidem, a v jádru také zbabělec, který se ani za 500 let života nenaučil rozumět sám sobě.

Obzvláště třetí část, odehrávající se v současnosti, se pokouší dostat do příběhu spoustu komentářů. Nikoli však mezi řádky, vše se publiku třikrát omlátí o hlavu. "Luxus se stal dostupnou věcí," říká Dracula, rozhlížející se zmateně uprostřed obyčejného obývacího pokoje. Není to bystrá úvaha nad proměnou světa, ale banální tvrzení.

Joanna Scanlanová a Dolly Wellsová.
Joanna Scanlanová a Dolly Wellsová. | Foto: Robert Viglasky/Netfix

Tvůrci mění pohlaví postav i povahu některých z knihy převzatých událostí. A rozehrávají příběh mimo jiné o chování dnešního privilegovaného muže, který sice neustále poučuje okolí, ale ve skutečnosti je zbabělcem žijícím v sebeklamu, kterážto pravda mu musí být odhalena ústy silných žen.

Snaze dotknout se současných témat, ale zároveň se požitkářsky rochnit v těch nejbéčkovějších zákoutích drákulovského mýtu však tvůrci obětují vše. Postavy jsou jen jakési věšáky na myšlenky, vyprávění kličkuje, ale nemůže dostát svým cílům.

Nabízí se srovnání s jiným megalomanským dílem, Draculou od Francise Forda Coppoly. Slavný filmař se v roce 1992 pustil do projektu, který je také zároveň věrný i nevěrný předloze. Je až puntičkářsky posedlý citováním a odkazy, ale nejen draculovskými, jako by se pokoušel projít celými dějinami kinematografie. A pohrával si s faktem, že rok 1897, kdy se odehrává, je blízký době, kdy se zrodilo filmové médium.

John Heffernan jako Jonathan Harker.
John Heffernan jako Jonathan Harker. | Foto: Robert Viglasky/Netfix

Jenže zatímco Coppola uhrančivým stylem, který cituje slavné filmy i slavná malířská plátna, proměňuje příběh o monstru v temnou gotickou romanci, seriálový Dracula s ním sdílí jen touhu po megalomanství. Nikoli už pedantskou režijní kontrolu a schopnost dílo ukočírovat do uchopitelného tvaru.

Coppolovi lze vytýkat, že klasický příběh o neumírající touze proměnil v příběh o lásce, nebo lze toto kacířství ocenit. Moffatovi s Gattisem lze vytknout nic a zároveň vše, protože jejich příběh jen skotačí mezi významy. Jejich Dracula je zároveň postavou, která v každé scéně hraje prim, i kulisou a rekvizitou, která jen slepě variuje aspekty vampýrské mytologie.

Claes Bang jako Dracula a John Heffernan v roli Jonathana Harkera.
Claes Bang jako Dracula a John Heffernan v roli Jonathana Harkera. | Foto: Robert Viglasky/Netfix

Dvacátý vtípek na téma jídlo a pití ("Prý nepijete?" - "Nepiji víno.") už je otravný. Přitom autoři v rukávu nic než humor nemají. Hororové scény se zombie umrlci či kojenci působí ornamentálně, uspěchaně, nikoli děsivě. Moucha lezoucí po bulvě oka a náhle uvnitř něho je šokující, ale v posledku jen na efekt.

Claese Banga je radost sledovat v mnohých situacích, i tento dílčí požitek ale kazí fakt, že je jen skrumáží všech možných Draculů, nikoli plnohodnotným padouchem a monstrem. A zároveň představuje projekční plátno pro pokus tvůrců pohovořit o dnešním světě prolezlém technologiemi i genderovou nerovností.

Tentokrát na to plátno nepromítli nic než soubor nahodilých nápadů. Podobni horlivým školákům, kteří domácí úkol přetvořit klasické dílo v co nejzamotanější podivnost splnili s pílí snaživých šprtů. Kromě třídní učitelky a rodičů jim zatleská málokdo.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Aston Villa je díky gólu v nastavení ve finále Ligového poháru

Gól ze třetí nastavené minuty posunul fotbalisty Aston Villy do finále anglického Ligového poháru. Postup trefil záložník Trezeguet střelou z voleje po dlouhém centru dalšího egyptského hráče Ahmeda Elmohamadyho. Birminghamský klub porazil na svém hřišti favorizovaný Leicester 2:1 a po remíze 1:1 z prvního utkání se může těšit do Wembley.

Tam se bude 1. března hrát finále a soupeřem Aston Villy bude lepší z manchesterského derby mezi City a United. První zápas vyhráli obhájci trofeje City 3:1, odveta je na programu ve středu.

Aston Villa, jež v lize bojuje o záchranu a má jen dvoubodový náskok na nesestupové pozice, získala Ligový pohár pětkrát. Naposledy v roce 1996.

Anglický fotbalový Ligový pohár - semifinále, odveta:

Aston Villa - Leicester 2:1 (12. Targett, 90.+3 Trezeguet - 72. Iheanacho). První zápas 1:1, postoupila Aston Villa.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Šéf diplomacie EU: americký plán pro Blízký východ je příležitost k obnovení snah o řešení izraelsko-palestinského konfliktu

Šéf diplomacie Evropské unie Josep Borrell řekl, že americký plán pro mír na Blízkém východě je "příležitostí obnovit naléhavě nutné snahy o schůdné řešení izraelsko-palestinského konfliktu".

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Nymburk v LM porazili Bar a drží šanci na první místo

Basketbalisté Nymburka v předposledním kole základní fáze Ligy mistrů vyhráli 98:66 v Baru a stále mají šanci postoupit do play off z prvního místa. Středočeský celek si díky jedenáctému vítězství ve skupině vylepšil nejlepší výsledek v soutěži z ročníku 2017/18.

Nymburk se musel obejít bez trojice opor, protože zranění do Černé Hory nepustila Michaela Dixona s Pavlem Pumprlou a doma zůstal také nemocný Jaromír Bohačík. Hosté, kteří už před zápasem měli jistotu play off, zatímco Bar už byl mimo hru, se s tím ale dokázali vypořádat víc než dobře.

První čtvrtinu vyhráli 32:10 a náskok bez problémů zvyšovali i ve zbytku zápasu. Nakonec si připsali nejvyšší vítězství ve skupině. Nejlepším střelcem Nymburka byl s 16 body Vojtěch Hruban a na dvouciferné hodnoty dosáhli také Martin Peterka (15), Deishuan Booker (14), Petr Šafarčík (11) a Martin Kříž (10).

Nymburk patří v tabulce druhé místo za Tenerife, se kterým má stejný počet výher, ale horší vzájemnou bilanci. Aby se Středočeši dostali do čela, potřebují v závěrečném kole doma zdolat Peristeri, na jehož palubovce v prosinci utrpěli jednu ze dvou porážek ve skupině, a současně doufat v zaváhání Tenerife v Bambergu.

Basketbalová Liga mistrů - 13. kolo:

Skupina C:

Mornar Bar - Nymburk 66:98 (10:32, 31:58, 44:84)

Nejvíce bodů: Vranjes 26, Jelenič 14, Pavič 11 - Hruban 16, Peterka 15, Booker 14. Fauly: 20:17. Trestné hody: 13/12 - 13/11. Trojky: 10:15. Doskoky: 38:42.

Peristeri - Bamberg 78:75, Tenerife - VEF Riga 92:59.

Tabulka:

1. Tenerife 13 11 2 1038:875 24
2. Nymburk 13 11 2 1063:942 24
3. Peristeri 13 8 5 955:942 21
4. Nižnij Novgorod 12 7 5 903:904 19
5. Bamberg 13 6 7 978:961 19
6. Mornar Bar 13 4 9 980:1071 17
7. Gaziantep 12 3 9 890:949 15
8. VEF Riga 13 1 12 923:1086 14
Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Slalom ve Schladmingu ovládl už počtvrté Kristoffersen

Norský lyžař Henrik Kristoffersen vyhrál už počtvrté slalom ve Schladmingu. Pod umělými světly navázal norský lídr disciplíny i celkového hodnocení sezony na zdejší triumfy z let 2014, 2016 a 2017 a vyrovnal rekord Rakušana Benjamina Raicha. Jednadvacáté pohárové vítězství vybojoval s náskokem 34 setin před francouzským rivalem Alexisem Pinturaultem, třetí skončil vítěz tří slalomů sezony Daniel Yule ze Švýcarska. Český reprezentant Jan Zabystřan stejně jako v neděli v Kitzbühelu nedojel do cíle prvního kola.

Hned za medailisty skončil Francouz Clément Noël, který po nepovedeném prvním kole odstartoval do druhé jízdy jako první a téměř celé finále pak strávil v cílovém prostoru v křesle pro průběžného lídra. Nejrychlejší čas druhého kola mu vynesl posun ze 30. místa na čtvrté.

Po jízdě nakonec šestého Itala Alexe Vinatzera sice časomíra zaznamenala změnu pořadí na prvním místě, ale techniku pomýlila fanynka v plavkách, která vtrhla do cílového prostoru a protnula fotobuňku těsně před průjezdem lyžaře. Výtržnice nesla transparent mimo jiné se vzkazem "RIP Kobe", kterým připomněla nedělní úmrtí basketbalové hvězdy Kobeho Bryanta. Vinatzer se chvíli nezaslouženě radoval z průběžného vedení, pak vzal situaci s humorem. "Aspoň mám cool cílovou fotografii," řekl.

Noëla tak vystrnadil až Yule, čtvrtý muž prvního kola. Medailisté si zachovali pořadí z první jízdy, jen se všichni posunuli o jednu pozici výš, protože nejrychlejší muž úvodního kola Marco Schwarz k nelibosti rakouského publika přehnal svoji snahu, už v šesté brance upadl a přišel o šanci vylepšit druhou příčku z Kitzbühelu.

Při jeho výpadku byl nejlepším domácím lyžařem na 15. místě Michael Matt. Pro lyžařskou velmoc to znamenalo v SP nejhorší výsledek ve slalomu od Kitzbühelu 1976.

Dvaadvacetiletý Zabystřan opět neměl své závodní lyže. Před startem v Kitzbühelu mu je totiž v Rakousku někdo ukradl. Šestý slalom SP v kariéře pro něj skončil chybou brzy po startu.

SP ve sjezdovém lyžování ve Schladmingu (Rakousko):

Muži - slalom:

1. Kristoffersen (Nor.) 1:42,37 (51,55+50,82), 2. Pinturault (Fr.) -0,34 (51,73+50,98), 3. Yule (Švýc.) -0,83 (52,16+51,04), 4. Noël (Fr.) -0,99 (54,01+49,35), 5. Maurberger -1,07 (53,06+50,38), 6. Vinatzer (oba It.) -1,12 (52,665+0,83), 7. Jakobsen (Švéd.) -1,20 (52,88+50,69), 8. Ryding (Brit.) -1,23 (52,70+50,90), 9. Foss-Solevaag (Nor.) -1,36 (52,40+51,33) a Zenhäusern (Švýc.) -1,36 (52,84+50,89), …Zabystřan (ČR) nedokončil 1. kolo.

Průběžné pořadí slalomu (po 8 z 12 závodů): 1. Kristoffersen 552, 2. Yule 495, 3. Noël 450, 4. Pinturault 286, 5. Zenhäusern 278, 6. Foss-Solevaag 257.

Průběžné pořadí SP (po 25 z 44 závodů): 1. Kristoffersen 841, 2. Pinturault 722, 3. Kilde (Nor.) 700, 4. Mayer (Rak.) 692, 5. Feuz (Švýc.) 577, 6. Paris (It.) 556, …131. Zabystřan 12

Zdroj: ČTK
Další zprávy