Doktoři z Knick posouvají hranice televizní zábavy. Už zase?

Martin Bubrín
22. 8. 2014 8:49
Sbližování filmové a televizní tvorby má dalšího významného pokračovatele. Stanice Cinemax uvádí očekávaný seriáll Stevena Soderbergha Knick: Doktoři bez hranic.
Clive Owen v hlavní roli seriálu Knick: Doktoři bez hranic.
Clive Owen v hlavní roli seriálu Knick: Doktoři bez hranic. | Foto: Cinemax

Glosa - Letošní seriálová sezóna se může řadit k těm dosud nejvýživnějším za poslední roky, což svědčí hlavně o tom, že televizi už dnes nemůžeme brát jako podřadný přídomek kinofilmů, ale jako jejich rovnocenného soupeře - mnoho úspěšných a renomovaných tvůrců z filmové branže migruje do televize za vidinou větší kreativní svobody a možnosti obsáhnout více originálních výrazových prostředků, které by jim filmová, potažmo hollywoodská mašinérie jen stěží dovolila.

Takovým tvůrcem je po boku letošního Caryho Fukunagy (Temný případ), Johna Logana (Penny Dreadful) nebo Guillerma del Tora (The Strain) i Steven Soderbergh s ambiciózním seriálem Knick: Doktoři bez hranic.

Desetidílnou minisérii oznámil loni v květnu poté, co dokončil svůj poslední snímek Vedlejší účinky, kterým zároveň symbolicky ukončil svou kariéru filmového režiséra a ohlásil přechod od filmové tvorby k televizní.

Podívejte se na trailer první sezony seriálu Knick: Doktoři bez hranic.
Podívejte se na trailer první sezony seriálu Knick: Doktoři bez hranic. | Video:

Tvůrci oscarového Traffic – nadvláda gangů, komerčního hitu Dannyho parťáci, ale i svérázných experimentů jako Dívka na přání nebo Bublina se totiž nelíbilo, jak hollywoodská studia nakládají s filmaři a jak omezují jejich kreativitu, čemuž se už nadále nehodlá podrobovat. Svou památnou řeč přednesl začátkem loňského roku na festivalu v San Franciscu.

Jeho fanoušky však takový odchod vůbec nemusí trápit – ihned jeho první počin, televizní snímek Liberace! s Michaelem Douglasem a Mattem Damonem vyhrál dva Zlaté Glóby a bez různých výročních ocenění zřejmě neodejde ani jeho novinka Knick, u níž zastával funkci režiséra, kameramana a střihače zároveň.

Řád rodící se z šílenství

Seriál z prostředí newyorské lékařské scény roku 1900 nás zavádí do známé nemocnice Knickerbocker, v níž se proslulí lékaři snažili novátorským způsobem posouvat hranice medicíny v době, kdy byla společnost sužována vysokou úmrtností a zejména sociálními problémy.

Knick: Doktoři bez hranic.
Knick: Doktoři bez hranic. | Foto: Cinemax

Pulsující velkoměsto, které pomalu, ale jistě přechází do fáze modernity, úsvitu nových technologií a lékařských postupů, je reprezentováno hrůznými výjevy bídy, nemocí, nejistoty a všudypřítomné smrti, jenž čeká na každém rohu (například záběr s mrtvým koněm na ulici).

Vytvořit z tohoto neuspořádaného chaosu nový řád a směr se nesnaží jen lokální nemocnice, ale i svérázný chirurg John Thackery, inovátor nových metod v oblasti medicíny, ale zároveň oběť své doby závislostí na kokainu. Tenká hranice mezi průkopnictvím a šílenstvím, díky níž se spoluvytvářely lékařské postupy pomocí metody pokus/omyl, je ztělesňována charismatickým Clivem Owenem, jenž ztvárnil pozoruhodně ambivalentní postavu na hraně protichůdných morálních stanovisek.

Celý pilotní díl je obecně nositelem mnoha dobových témat a otázek (rasismus, drogy, víra, korupce apod.), které komplexním způsobem vystihují nervozitu a roztěkanost počátků devatenáctého století v Americe.

Knick: Doktoři bez hranic.
Knick: Doktoři bez hranic. | Foto: Cinemax

Této skutečnosti nahrávají i brilantně rozvržené charaktery pohybující se od lékařských asistentů, nadějného černošského chirurga, zámožné dcery ředitele nemocnice až po řidiče sanitky. Příslib, že budou všechny postavy využity naplno, pramení také z toho, že Soderbergh nenatočil pouze pilot, ale i celou první sérii, takže můžeme očekávat jednotné rozvíjení dějových linií, stejně jako dodržování daného stylistického konceptu.

Jak to umí jen Soderbergh

Ten je přesně úměrný jménu svého tvůrce, který nabízí snad autorsky nejosobitější seriál z prostředí nemocnice od dob dánského Království. Podvratnou Larse von Triera hru s žánry však střídají prvky ryze „soderberghovské“, které Knick značně vymezují zavedeným škatulkám amerických seriálů jako Chirurgové nebo Pohotovost.

Knick: Doktoři bez hranic.
Knick: Doktoři bez hranic. | Foto: Cinemax

Téma dobového chaosu a roztěkanosti brilantně doplňuje hlavně chladný a autentický přístup známý třeba z režisérova pozdějšího filmu Nákaza – plíživá kamera (za jejímž hledím se skrývá sám Soderbergh) je tady jakýmsi observačním nástrojem, který realisticky a bez příkras zobrazuje dění okolo sebe pomocí netelevizních celků (většinou záběry prostředí nebo jízdy) a drobných detailů, které se neštítí na centimetry přiblížit třeba císařský řez nebo operaci slepého střeva. To vše pomocí přirozeného (nebo hodně utlumeného) svícení.

Právě v těchto momentech se nešetří naturalistickými a drastickými výjevy plnými krve a vnitřností – jednotlivé operace (které šikovně rámují úvod a závěr dílu) tak ukazují to, při čem by ostatní seriály raději uhnuly stranou. Sledování to rozhodně není příjemné, ale na druhou stranu dávající pocítit úpornou náročnost a nepředvídatelnost celého procesu (v daných archaických podmínkách). V rámci prolamování televizních tabu jde Knick vlastně ještě dále než seriál Hannibal, který podobnými scénami diváka podobně nešetří.

Knick: Doktoři bez hranic.
Knick: Doktoři bez hranic. | Foto: Cinemax

Nakonec funguje i riskantní tah při výběru hudby, kterou obstaral Cliff Martinez (Drive, Nákaza, Spring Breakers). Ambientní elektronický podkres se sice k devatenáctému století hodí jen stěží, ale funguje jako zajímavá alternativa ke klasickým dobovým doprovodům, jež navíc svým podkresem předznamenává blížící se vlak pokroku, před jehož příjezdem společnost právě stojí.

Stejně jako diváci, jež se nachází na pomyslném zápraží nového druhu televizní zábavy, která už neslouží jako pouhý „oddech po práci“, ale jako hodnotnější zážitek náležící širšímu zájmu. Knick má k jednomu z vrcholů letošní seriálové sezóny našlápnuto velmi dobře, až další díly však napoví, zda si svou vysokou laťku lemovanou drogami, krví a šílenstvím udrží i nadále.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

V Pardubicích došlo ke srážce sanitky s autem, dva záchranáři jsou zraněni

Sanita zdravotnické záchranné služby a osobní auto se dnes před polednem srazily na světelné křižovatce v centru Pardubic. V sanitě jeli dva záchranáři, kteří utrpěli zranění a byli převezeni do nemocnice. Žádného pacienta nevezli. V osobním autě jeli dva dospělí a dvě děti, nikdo z nich zraněn nebyl. ČTK to řekla mluvčí policie Dita Holečková.

Zdroj: ČTK
Další zprávy