Dojmout tlapami a choboty. Nová disneyovka se odklání od temnot, sází na jednoduchost

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
13. 12. 2020 12:00
Sloní chobot osahává zádveří cirkusové maringotky. Po napínavých chvílích čekání se vynoří jeho mnohem menší verze. Do podivného zvířecího varieté uprostřed nákupního centra přibylo nové slůně, aby dělalo společnost slonici Sally. Když se pomocí chobotů seznamují, jen tak tak, že se Disneyho nový film nazvaný Ivan je jen jeden nepřiblíží poetickým chvilkám z klasických kreslených disneyovek.

Novinka, která kvůli koronaviru nešla v létě do kin, místo toho skončila na platformě Disney+ a u nás ji lze právě vidět na HBO, není adaptací starých kreslených Disneyho filmů, jejichž výrobu studio poslední roky rozjelo ve velkém. Přesto se jim tento snímek - inspirovaný stejnojmennou knihou podle skutečné události - snaží přiblížit více než například nové hrané verze Dumba či Knihy džunglí.

Většina nových disneyovek cílí na starší publikum, zdařilá Kniha džunglí režiséra Jona Favreaua byla poměrně temným ponorem do lesního světa vlhka a stínů. A mnohem méně povedený Dumbo se od poetického dětského vyprávění původního snímku, který se obešel prakticky bez lidských hrdinů, také odklonil ke komplikovanějšímu tvaru.

Snímek Ivan je jen jeden zůstává u jednoduchosti. Příběh skutečné gorily Ivana, který byl zachráněn před africkými pytláky, vyrůstal v Americe a skončil jako cirkusová atrakce v obchodním centru, nezná hrdinů a padouchů. Ani velkých dějových zákrut. Odehrává se v prostoru, kde spolu žijí zaměstnanci a jejich zvěřinec.

Majitel Mack není žádný krutý principál, ke zvířatům se snad až na jedinou scénu chová s respektem, s gorilou Ivanem už toho mnoho prožili. A také mezi přítomnými psíky, slony, gorilou a králíčkem panuje sounáležitost. Tu ještě podporuje dcera jednoho ze zaměstnanců, která objeví, že Ivan umí kreslit.

Z drsného gorilího samce, na kterého se kdysi sjížděly davy kvůli jeho kingkongovskému řevu, se stává nová atrakce - k jeho počáteční nelibosti.

Snímek využívá možností počítačové animace, fotorealistická zvířata namluvily v originále přední hollywoodské hvězdy, od Helen Mirrenové přes Angelinu Jolie po Dannyho DeVita. A také Bryan Cranston v roli Macka se snaží coby jakýsi trochu jednorozměrně napsaný taťka od rodiny. Takový mohl být Walter White ze seriálu Perníkový táta, jímž se Cranston proslavil, než se pustil do ošemetného drogového byznysu.

Film Ivan je jen jeden je v nabídce HBO od neděle. | Video: HBO

Staromilský snímek se občas dotkne silných emocí, třeba při doteků dvou chobotů, nebo při úmrtí jednoho zvířecího hrdiny. Ale - a v tom je zásadní rozdíl od klasik typu Bambiho či Dumba - nikdy nevykřeše poetická kouzla, která vznikala ve čtyřicátých letech minulého století pod štětci Disneyho kreslířů a jež tak vyzdvihovaly dobové recenze, zmiňující se o "magických štětcích Disneyho umělců".

Dumbo byl ve své krátké stopáži vlastně lyrickým pásmem, nepotřeboval moc slov a děje. V Ivanovi naopak zápletka zoufale postrádá napětí a postavy hlubší rozměr. Hraný formát v kombinaci s fotorealistickou počítačovou animací zvěře nemá moc očarovat, jen se umí přiblížit realitě. A tu zase obrušuje o veškeré hrany.

Je to vyprávěnka o zvířatech, která se v zásadě mají tak dobře, jak jen se v daných podmínkách mohou mít, a přesto touží po svobodě a přírodě. A také o jednom citlivém opičákovi, který dlouho hrál drsňáka, než se znovu rozvzpomněl na svou přirozenost.

Bryan Cranston jako Mack vedle slonice nadabované Angelinou Jolie a slůněte v podání Brooklynn Princeové.
Bryan Cranston jako Mack vedle slonice nadabované Angelinou Jolie a slůněte v podání Brooklynn Princeové. | Foto: Disney Enterprises

Původní příběh tak idylický nebyl. Ivan si po takřka 30 letech zajetí v cirkusu nikdy nezvykl na své nové působiště, příroda ve venkovním výběhu mu způsobovala spíše nepohodlí.

Ivan je jen jeden je jednoduchá disneyovka s mocí zapůsobit na nejmenší děti něžným a nenásilným tónem, neustálým respektem mezi všemi postavami, snahou ukázat, že nemusí být vše v pořádku, i když nikdo nikomu vysloveně neubližuje. Jako celovečerní snímek pro celou rodinu už se poněkud zadýchává.

Přesto tento pokus o upřímné, až naivní vyprávění zapůsobí více než sledovat při práci kdysi stylového režiséra Tima Burtona, jak se při natáčení nového Dumba proměnil v opotřebovaného údržbáře Disneyho továrny na sny.

Ale problém hraných disneyovek, které adaptují původní kreslené nebo je chtějí silně připomínat, přetrvává. Jako by animace, ze své podstaty zjednodušující realitu na hrst umně vyvedených čar a barevných ploch, dovedla zaměstnat mozek jinak než moderní realistické nástroje.

Ivan je jen jeden se dovede dotknout citů, příznačně skoro nejvíce nutí žasnout, když se objeví jediný moment vyvedený klasickou výtvarnou technikou, tedy rozměrné dílo, které Ivan stvořil vlastními tlapami namočenými v barvě.

Tato nenápadná disneyovka nakonec dovedla - přes veškeré scenáristické nezdary, nikterak oslnivé snímání či upozadění svých hereckých trumfů - více než očekávaný loňský remake Lvího krále. Tam se vinou až příliš dokonalé animace stal z původní jímavé pohádky odtažitý přírodopisný dokument. V Ivanovi zvířata stále dovedou zasáhnout diváky, především svými tlapami a choboty.

Ivan je jen jeden

Režie: Thea Sharrocková
Film je k vidění na HBO GO.

 

Právě se děje

Další zprávy