Woody Allen novým filmem opět říká: Manhattane, miluji tě víc než cokoli jiného

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
28. 9. 2019 15:50
Americký režisér Woody Allen vynalezl stroj času. A ve snímku Deštivý den v New Yorku, který nově hrají česká i mnohá evropská, nikoli však americká kina, bere diváky do světa, který už dávno neexistuje.
Selena Gomezová a Timothée Chalamet.
Selena Gomezová a Timothée Chalamet. | Foto: Bioscop

Film měl být prvním z Allenových čtyř pro společnost Amazon, ta však od smlouvy odstoupila kvůli znovu vzneseným obviněním vůči režisérovi z údajného sexuálního obtěžování jeho adoptivní dcery Dylan Farrowové.

Elle Fanningová.
Elle Fanningová. | Foto: Bioscop

Loni tak plodný tvůrce poprvé od roku 1981 neuvedl do kin svůj nový snímek. Ten dosud nemá amerického distributora, a tak tento obraz deštivého New Yorku mohou zatím vidět jen diváci v Paříži, Varšavě, Praze a dalších evropských městech, samozřejmě nikoli jen těch hlavních.

Přitom právě zachycení mnoha slavných newyorských lokací optikou režisérova spolupracovníka, kameramana Vittoria Storara, patří k hlavním kouzlům snímku. Štědrý rozpočet Amazonu umožnil strávit po městě spoustu času s předními herci několika generací - od mladých talentů Elle Fanningové, Timothéeho Chalameta a Seleny Gomezové po Judea Lawa a Lieva Schreibera.

Je ironií, že právě Newyorčané ten film, který je opět milostným dopisem městu, jež nikdy nespí, nemohou vidět. A další ironií je, že se už delší dobu natočený snímek dostává do kin až v době po kampani #MeToo. Neboť Allenova novinka působí skoro jako záměrná polemika s některými hodnotami, které hnutí a s ním spojené společenské ovzduší akcentují.

Jak je to s tím strojem času? Woody Allen natočil příběh ze současného New Yorku, což divákům dojde, když postavy poprvé vytáhnou iPhone. Ale jinak jde o pohled na jakousi konzervu dávno zašlých hodnot, na dobu, kdy velcí režiséři a spisovatelé první poloviny dvacátého století tvořili svá vrcholná díla. A kdy největším štěstím pro mladou dívku bylo, když jí celý Hollywood chtěl sáhnout na koleno, případně i někam výš, neboť v ní spatřoval múzu či lék na své neurózy.

Timothé Chalamet hraje mladého intelektuála Gatsbyho Wellese, který svým jménem odkazuje k režisérovi Orsonu Wellesovi i k hrdinovi nejslavnější prózy Francise Scotta Fitzgeralda. Vlastně je to ale jen další verze mužů, které dřív hrával sám Allen a později o generaci mladší herci.

Nyní to neforemné sako a staromódní návyky visí na mladíčkovi Chalametovi, kterému už lze jen obtížně věřit, že mentálně i vkusově žije kdesi v době, kdy filmy byly ještě černobílé.

Allenův nový film Deštivý den v New Yorku hrají kina ode dneška. | Video: Bioscop

Deštivý den v New Yorku je v mnoha ohledech roztomilou vyprávěnkou na známá allenovská témata. Mladík Gatsby vezme svoji dívku původem z Arizony do centra New Yorku, kde předtím byla jen dvakrát v dětství s rodiči a kde má nyní dělat rozhovor se slavným režisérem.

Protřelý Gatsby z bohaté newyorské rodiny jí poté chce ukázat Manhattan, kde dospíval. Ale hlavně se přitom musí vyhnout večírku své matky, s níž Gatsby nemá zrovna nejlepší vztahy.

Jenže už během interview se cesty mladého páru rozdělí. A tak zatímco Gatsby bloumá známými místy a potkává známé tváře, jeho dívka Ashleigh putuje mezi studii, večírky a luxusními byty, okouzlená velkým světem a sužovaná škytavkou, kterou dostává jedině tehdy, když jí někdo učiní sexuální návrh, kterému nejde odolat.

Jude Law, Liev Schreiber a Elle Fanningová.
Jude Law, Liev Schreiber a Elle Fanningová. | Foto: Bioscop

Jako by se Allen vyznával, že jeho svět se bez nějakých morálních výčitek dělí na nejistotami a neurózami sužované tvůrčí může a múzy, které jim ochotně padají kolem ramen.

Deštivý den v New Yorku to zachycuje s tak odzbrojující upřímností, že se nad tím vlastně ani nejde pohoršovat. Naopak lze snadno přispěchat s ospravedlněním právě v těch klasických literárních dílech, na která tvůrce odkazuje a v nichž se vztahy také neodehrávaly podle dnešních příruček vhodného chování.

To však nemění nic na tom, že Allen tentokrát variuje sám sebe s pomocí herců, kteří už v jeho světě nedokážou autenticky pobývat.

Škytání Elle Fannigové dovede pobavit, Timothée Chalamet už v sobě vnitřního starce, který posmutněle v prázdných barech hraje na piano, vláčí o něco méně přesvědčivě. Nikoli kvůli tomu, že by byl špatný herec. Spíš se objevuje otázka, nakolik tuto tvůrčí pózu přesvědčivě dovede držet dvacetiletý vysokoškolák.

Deštivý den v New Yorku po allenovsku posouvá dění pomocí náhodných setkání, vyprávění se přelévá ze scénky do scénky, ústí však do finále, které nepostihuje nevyzpytatelné cesty mezilidských vztahů, spíše naplňuje poněkud uměle působící vizi.

Jejím podprahovým sdělením navíc je, že když je žena hloupá naivka, jejím jediným štěstím může být stát se múzou celebrit. Protože opravdový intelektuál ji stejně jednou někde nechá moknout v dešti. Neboť ta pravá láska se jmenuje New York.

Deštivý den v New Yorku

Scénář a režie: Woody Allen
Bioscop, česká distribuční premiéra 26. září.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Trump snížil bývalému guvernérovi státu Illinois Blagojevichovi trest za korupci

Americký prezident Donald Trump snížil trest bývalému guvernérovi státu Illinois Rodu Blagojevichovi, kterého soud poslal na 14 let do vězení za politickou korupci. Blagojevich byl odsouzen v roce 2011 jen několik měsíců poté, co vystoupil v Trumpově televizním pořadu, uvedly světové agentury. Trump snížil tresty i několika dalším lidem, nebo jim tresty prominul.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Fotbalisté Teplic měli v zápase s Olomoucí kopat penaltu

Fotbalisté Teplic měli v sobotním zápase 21. kola první ligy s Olomoucí (1:3) kopat penaltu. Podle komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR při souboji Václava Jemelky s domácím Jakubem Marešem udělal chybu hlavní sudí Zbyněk Proske ve spolupráci s asistentem Radimem Dreslerem.

Proske v Teplicích ve 22. minutě za stavu 0:1 neodpískal Jemelkovo podražení Mareše na hraně pokutového území. Hosté do konce prvního poločasu přidali další dvě branky a prakticky utkání rozhodli. Podle komise předcházelo chybě špatné postavení rozhodčího, který měl být inkriminované situaci blíž. Na zápase nebyl přítomen videorozhodčí, takže nemohl přehmat sudích na hřišti opravit.

V pondělní dohrávce Jablonec - Příbram (4:0) asistent Jiří Moláček chyboval ve 14. minutě, když nesprávně signalizoval ofsajd domácího Jana Sýkory, jenž postupoval sám na branku. V 72. minutě hlavní rozhodčí Ondřej Berka správně neuznal gól Příbrami kvůli ruce Radka Voltra. Podle komise byla v pořádku i penalta pro Jablonec v nastavení, které předcházel faul Mihaila Cmiljanoviče na Libora Holíka.

Pochváleni byli i sudí za výkon v nedělním vršovickém derby mezi Bohemians 1905 a Slavií (1:0). Hlavní rozhodčí Pavel Rejžek vyhodnotil dobře například situaci v 82. minutě, kdy neodpískal ruku hostujícího gólmana Ondřeje Koláře mimo pokutového území. "Přestože došlo v případě brankáře hostujícího týmu k dotyku ruky s míčem, nejednalo se v tomto případě o porušení pravidel," vysvětlila komise.

V dalším nedělním ligovém duelu Opava - Plzeň (0:3) zase učinil správné rozhodnutí sudí Emanuel Marek, když v 85. minutě domácímu Bojanu Dordičovi udělil žlutou kartu za nafilmovaný pád v šestnáctce.

Chybou podle komise nebyla ani uznaná první branka Karviné v sobotním utkání proti Zlínu (2:0). Při gólové střele Vojtěcha Smrže z 29. minuty několik domácích hráčů stálo v ofsajdu. Asistent Jiří Kříž pak řešil s hlavním rozhodčím Pavlem Fraňkem, zda neovlivňovali brankáře hostů Mateje Rakovana, ale nakonec gól platil. Komise tento verdikt akceptovala i "s přihlédnutím k ne zcela průkazným opakovaným záběrům zmíněné situace".

Zdroj: ČTK
Další zprávy