Los Angeles - Pro ty, co se rádi noří do podivných temných světů s mírně vyšinutými hrdiny, zněla zpráva o následujícím setkání tvůrců jako splnění láskyplně hřejivé noční můry.
Režisér David Fincher, který proslul snímky jako Sedm, Klub rváčů a Zodiac, bude točit adaptaci nezávislého comicsu Charlese Burnse Černá díra podle scénáře Neila Gaimana a Rogera Avaryho.
To vypadalo skvěle. Gaiman patří k nejlepším comicsovým scenáristům a významným tvůrcům fantasy (Sandman, Nikdykde, Hvězdný prach), a Avary zase k talentovaným filmovým scenáristům (Pulp Fiction, Zabít Zoe, Pravidla přitažlivosti, Silent Hill); oba se nedávno sešli u syrového 3D motion capture filmu Beowulf.
Tato kombinace čtyř veličin se ovšem nenaplní. S příchodem Finchera Gaiman a Avary projekt opouštějí, protože nejsou ochotni přistoupit na jeho podmínky - ustavičné přepisování.
Perfekcionista Fincher jim totiž rovnou oznámil, že nikdy nejede podle první verze a nebere dřívější než desátý náčrt scénáře. Dvouletá Gaimanova a Avaryho spolupráce na scénáři tudíž přijde vniveč. Podle Avaryho se Fincherovo perfekcionistické dogma vůbec nepotkávalo s jeho lážo plážo kreativním přístupem.
Ještě než o film projevil zájem Fincher, mělo studio Paramount vyhlédnutého Alejadra Aju, jenž se dosud specializoval na brutální horory a má na kontě filmy Noc s nabroušenou břitvou, Hory mají oči a Zrcadla.
Snímek v Paramountu vzniká v divizi MTV Films a Plan B, jež se soustředí na menší, osobitě laděné filmy.
Černá díra původně vycházela jako dvanáctidílná série mezi léty 1995 až 2005, poté následovala vázaná verze a řada prestižních výročních ocenění. Příběh vypráví o skupině teenagerů, mezi nimiž se pohlavním stykem roznáší zvláštní choroba, která je změní v beztvaré mutanty.
Děj je zasazen kamsi do 70. let na předměstí Seattlu a vyznívá jako deziluzivní dojezd sexuální revoluce, která tehdy otřásala Amerikou. Interpreti v díle hledají předzvěst éry AIDS, ale také obecnější metafory o dospívání, které s sebou nese hledání vlastní identity a věčnou nespokojenost s tím, čím a kým člověk je.
V comicsu se nikdy nevysvětluje, odkud se choroba vzala, a přes veškerou explicitnost zobrazování jejích projevů se vyprávění jeví jako velmi abstraktní a niterně rozpoložené. Burns žánrově kombinuje mystérium a osobní příběh, jenž se z prostředí střední školy rozjede do jakéhosi nezávislého road movie. Úzkost, odcizení, groteskní proměny těl, vraždy, útěky mimo realitu…
David Fincher se kromě Davida Cronenberga zdá být tím nejlepším možným režisérem podobného díla. Poslední verzi scénáře Gaimana a Avaryho má k dispozici, ale zřejmě přijde ještě řada úprav, na něž bude najat další scenárista. Že scénář Gaimana a Avaryho nebude použit beze změn, naznačují i zpochybňující vyjádření samotného Charlese Burnse.
Černá díra se přes veškerou svou exkluzivitu a atraktivnost zdá být prokletým projektem, který stahuje ke dnu tvůrce i další filmy. Fincher kvůli ní s největší pravděpodobností opět oddálí svůj dlouholetý vysněný film Setkání s Rámou, adaptaci sci-fi románu A. C. Clarka.
Podle znalce comicsů Devina Faraciho ze stránky CHUD je "Černá díra tím, čím by comics jako žánr mohl být, a krásně připomíná, že ne každý comics o mužském dospívání musí být o potlačené homosexualitě zabalené pro krvežíznivé třicátníky až čtyřicátníky, kteří nenávidějí ženy a nejsou schopni vymanit se ze svého dětství."
Fincher právě nedávno dokončil svůj sedmý celovečerní film, Podivuhodný případ Benjamina Buttona, což je velmi netradiční fantaskní romance o muži, který se narodil jako stařec a s přibývajícími léty mládne. To, co se ze začátku jeví jako výhoda, se stane zásadní překážkou v milostném životě. V hlavní, maskérsky a fyzicky náročné roli se představuje Fincherův oblíbenec Brad Pitt.
Snímek o Benjaminu Buttonovi má v USA premiéru o Vánocích a v únoru v České republice.
Comics Černá díra vyšel letos i v Česku v nakladatelství BB Art ve výborném překladu Richarda Podaného.