Crash: Mají 36 hodin, aby to ustáli - nebo zemřeli

Michal Šobr
20. 5. 2011 12:10
20.5. - Na DVD vychází oscarová mozaika dotyků
Foto: Aktuálně.cz

DVD - Jde o pocit doteku… O pocit, který nám chybí tak často, že do sebe vrážíme, abychom něco cítili. Tak jako padlí andělé v jejich hříšném městě LA. Srážejí se a míjejí, milují, nenávidí, ponižují a zachraňují své životy či alespoň zbytky pocuchané důstojnosti.

Crash nepřináší jejich uzavřený příběh, zachycuje jen letmé, drsné, něžné a neurvalé dotýkání; okamžiky, v nichž se střetávají a ztrácejí. Srážka je okamžik, po kterém už nikdy, nikdo a nic není jako dřív - chvíle, kdy se věci vychýlí ze své dráhy a poznamenány vzájemným kontaktem se rozběhnou po nových trajektoriích.

Tak jako život perského majitele zdevastovaného obchodu Farhada, který poprvé v životě vystřelil na člověka a netušil, že malá hispánská holčička má neviditelný, ale hlavně neprůstřelný plášť (jedna z nejsilnějších scén filmu), rasistického xenofoba seržanta Ryana ponižujícího manželku černošského režiséra, které vzápětí zachrání život (jedna z nejdramatičtějších scén snímku), či detektiva Grahama, který nedokázal splnit jediné přání věčně zkouřené mámy a přivést bráchu zpátky domů (jedna z nejfatálnějších peripetií filmu).

Foto: Aktuálně.cz
Foto: Aktuálně.cz

Oni a řada dalších mají nějakých šestatřicet hodin, aby to zvládli, ustáli, přežili - nebo zemřeli. Talentovaný Kanaďan, producent a scenárista Paul Haggis (scénář Milion Dollar Baby) si tímto režijním debutem nasadil laťku tak vysoko, že už ji možná nikdy nepřeskočí.

Jeho Crash potvrzuje, že umí brilantní, inteligentní a sofistikované scénáře ozdobené skvělými dialogy a oscilujícími mezi Altmanovými Prostřihy a Andersonovou Magnolií. To vzhledem k jeho scenáristické minulosti, nikoho nepřekvapí.

Co je hodno obdivného aplausu, je lehkost a přesnost, s jakými se v případě tohoto netriviálního opusu zhostil první režie - a také jistota a nadhled, s jakými byl sestaven početný a perfektně fungující castingový mix. Tady tvrdí muziku hlavně Matt Dillon a Don Cheadle, v jejichž společnosti i Sandra Bullocková dokazuje, že je přece jen víc než Slečna drsňák.

Spletité prolínání příběhů a postav vyžaduje bravurní montáž, která drží logiku i tempo; a tak se nelze divit, že k Oscarovi za nejlepší film a scénář přibyla zlatá soška za střih. Na debutanta, který se musel vejít do šestimilionového rozpočtu, a přesto si prosadil, že se nebude točit v levnějším Torontu, ale dražším, zato xenofobně autentickém LA, to není vůbec špatné.

A to se do toho vešla i hudba Marka Ishama a sníh, který se ve finále snáší na tohle město a všechny, díky jejichž příběhům nikdy neusíná.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy