Coppolová přivezla celebritu ztracenou v showbizu

Michal Procházka, Benátky
4. 9. 2010 14:30
John Woo dostal v Benátkách celoživotní cenu
Foto: Aktuálně.cz

Benátky - Benátkami se v pátek přehnala nevídaná bouře s vichřicí a kroupami, trhala slunečníky a zatopila press centrum. Při pohledu z okna to vůbec nevypadalo, že se nacházíte na zářijovém festivalu, natož na pobřeží Lida s vyhlášenou písečnou pláží a tradičními luxusními hotely.

Televizní reportéři hned dělali stand-upy jako rosničky z počasí, nicméně nejdůležitější událostí pátečního programu zůstalo uvedení soutěžního filmu Sofie Coppolové Somewhere (Někde).

Foto: Reuters

Před sedmi lety dcera slavného režiséra Francise Forda Coppoly natočila film, jak se dnes lidé a vztahy ztrácejí v překladu. Po intermezzu s opulentním titulem Marie Antoinette se jedna z předních osobností nastoupivší generace režisérek vrátila k tomu, co je jí zřejmě nejbližší. Opět nabízí příběh moderní samoty, odehrávající se ve sterilním světě mezinárodního showbizu a slávy, na hotelových pokojích a novinářských junketech.

Šmírování v hotelu a sluhové slávy

Jen tentokrát chápavě vypráví film z pohledu mužského hrdiny - magazínové hvězdy. Johnny Marco představovaný Stephenem Dorffem zažívá jako rozmazlované dítě luxusu hollywoodskou slávu i neproniknutelnou izolaci.

Foto: Reuters

Zabíjí čas alkoholem, je závislý na svém Ferrari. Po rozchodu s manželkou mu chybí někdo skutečný, má jen vyšinuté obdivovatelky. S velkým citem pro detail i nenásilný humor líčí režisérka absurdity marťanského života celebrity potácející se znuděně mimo realitu, aniž se tomu dovede ubránit.

Film se odehrává v hotelech v Itálii a v Los Angeles, jehož portrét byl prý dalším z témat nového filmu.  „Mám hotely ráda, nakonec jsem v nich s otcem vyrůstala. Ráda pozoruji lidi v jeho prostorách, které jsou pro mnoho z nich místem cesty či transformace v nejrůznějším smyslu," říká autorka.

První reakce na film jsou hodně vstřícné. Většina recenzentů ho označuje za šťastný návrat plný jemné ironie a dobře vykresleného prostředí, v němž dnešní LA skutečně hraje jednu z rolí. Recenzenti ze starého kontinentu ještě dodávají, že autorka tu osvědčuje spíše evropskou než americkou citlivost.

Foto: Reuters

Coppolová nepotřebuje mnoho slov ani velké efekty, k nimž se někdy uchyloval otec. Dceři stačí nenápadné situace, jakési zámlky. Krásná je minutová sekvence plavání v několikametrovém bazénku sotva na pár temp, který je v apartmá luxusního hotelu. Skvělá a velmi sarkastická je následující karikatura na italské televizní estrády - podle Coppolové ale obecně na kulturu showbyznysu, která je stejně hloupá na celém světě.

Luxusní i paranoidní život hvězdy, jíž slouží armáda asistentů, pomocníků i kariéristů, se pak zrcadlí ve scéně blonďatých dvojčat v uklízecích úborech. Rozjuchané spartakiádní striptérky si Johnny objednává na usnutí - a ony si donesou i vlastní kazeťák a skládací tyče.

Ženská hysterie a Elektřin komplex

Film však není pouze škodolibou a očekávanou karikaturou světa, který plodí slabomyslnou televizní slávu s dementním štěstím - a jejž Coppolová coby „dítě Hollywoodu" velmi dobře zná.  Každý snímek této filmařky je osobní, v každém se nakonec řeší lidské vztahy; v tomto případě opět i Elektřin komplex k otci dcery, která dospívá mezi milenkami natěšenými na jeho slávu. 

Foto: Reuters

Coppolová tu líčí roj samiček připravených k jakékoli gymnastice s vyžilým hezounkem. Z hotelového balkónu ukazují ňadra a vymýšlí důmyslné hry, jak se Johnnymu dostat do postele. A to za pár vteřin hvězdnosti a pocitu důležitosti, který končí v okamžiku, kdy herec usne opile mezi jejich stehny. 

Katalyzátorem příběhu je však postava jedenáctileté dcery v podání Elle Faningové. Teprve s ní objevuje úspěchem zkažený muž skutečný život, který je opakem celebritózní existence. Teprve v její společnosti se dovede ubránit pokušení náhražkovitých setkání. Nakonec tak sledujeme paralelní dospívání - jak dcery, tak otce.

John Woo převzal cenu za celoživotní přínos

Benátský festival v pátek večer ocenil i slavného autora gangsterek a epických dramat Johna Woo, který převzal cenu za celoživotní přínos světové kinematografii. „Když mi o tom ředitel festivalu Marco Muller řekl, pocítil jsem nejdříve šok. Pak jsem si myslel, že kecá. Chvíli trvalo, než mi došlo, že jde o velkou poctu, která mě nakonec dojala," svěřil se na festivalu čtyřiašedesátiletý Woo.

Foto: Reuters

Slavný režisér narozený v Číně, jehož otec odvezl v útlém věku do Hongkongu, stál u rozmachu tamních gangsterek v 80. letech (Lepší zítřek, Killer). Už tehdy akční sekvence filmoval, jako by šlo o balet. Později se filmař, jenž dovede orchestrovat detaily jako součást velkého celku, prosadil v Hollywoodu, a změnil tu pojetí střihu v žánru amerického thrilleru.

V roce 1993 debutoval v USA s Živým terčem s Jean-Claude Van Dammem v hlavní roli, o tři roky později natočil Operaci: Zlomený šíp, kde hráli John Travolta a Christian Slater. V roce 1997 režíroval opět s Travoltou akční thriller Tvář v tvář. Největší komerční spěch přišel v roce 2000 s druhou Mission: Impossible, která vydělala celosvětově přes půl miliardy dolarů.

Dnes však Woo opět natáčí v Číně - a ve službách tamního režimu. Po předloňském eposu Krvavé pobřeží přichystaném k olympiádě v Pekingu se podílel na filmu Reign of Assassins, který se po slavnostním pátečním ceremoniálu představil v Benátkách mimo soutěž.

Foto: Reuters

Natočil ho společně s mladším kolegou Su Chao-pinem, jemuž otcovsky dělal producenta. V souladu se současnou vlnou nacionalismu a zájmu komunistické Číny o minulost a velikost dávných říší společně vyprávějí melodramatickou a romantickou kung-fu pohádku, v níž se recitují básně.

Čínská hrdinka kung-fu

V elegii pomsty za dávné křivdy je samozřejmě i spousta adrenalinu a bojových scén, při nichž se létá ve vzduchu. Bojovnice Zeng Jing (ztělesněná slavnou malajskou herečkou z hongkongských filmů Michelle Yeoh) má za úkol ochránit ostatky slavného mistra kung-fu Bodhiho, jimž přikládají lidé magickou sílu. Jejich majiteli mohou napomoct zvládnout nejen tajemství boje, ale i vyléčit neduhy.

Foto: Reuters

Nepřekonatelná mistryně si nechá změnit vizáž, aby ochránila posvátné ostatky. A unikla kolotoči vraždění i své minulosti, v níž se pro ni obětoval mnich zvaný Moudrost. Najde si muže a začne prodávat látky. Jenže po jejím pokladu pase eunuch z paláce se skupinou trénovaných zabijáků - ne náhodou se připomenou motivy z Kill Bill, tady ale v melancholickém oparu, bez ironie a sprostých slov.

To jediné neslušné padne v okamžiku, kdy vyjde najevo, že „karma je svině". Zeng Jing je po letech odhalena, dokonce vychází najevo, že její „obyčejný manžel" je mstitel pasoucí léta po její hlavě. Film ale neřeší, jestli je láska silnější než povinnost pomstít smrt otce; ani k finálnímu vítězsví nad zlým eunuchem nedojde v boji.

Středem příběhu je nakonec emancipační příběh hrdé ženy, která se oproti všem mocichtivým bojovníkům chce vzdát dobrodružného života potulné vražedkyně. Zatímco ona se snaží manžela zachránit a moudře mění svůj život, on usiluje o její život. Ze vzdychající sexy bojovnice je zodpovědná čínská matka, která myslí na rodinu i budoucnost národa.

Čtěte také:
Benátky začal zostra mstitel Danny Trejo s mačetou
Benátky nabízí lupiče Afflecka, Schnabela i Murakamiho

 

Právě se děje

Další zprávy