Francouzská nová vlna neskončila, režisér Lelouch točí pokračování filmu Muž a žena

ČTK Kultura AFP, ČTK, Kultura
30. 9. 2018 12:29
Druhé pokračování klasického snímku francouzské nové vlny Muž a žena začal natáčet režisér Claude Lelouch. Znovu obsadil stejné herce: Anouk Aimée a Jean-Louise Trintignanta.
Anouk Aimée a Jean-Louis Trintignant na snímku z filmu Muž a žena z roku 1966.
Anouk Aimée a Jean-Louis Trintignant na snímku z filmu Muž a žena z roku 1966. | Foto: Les Films 13

Žijící klasik francouzské kinematografie Claude Lelouch začal pracovat na pokračování svého slavného romantického melodramatu Muž a žena, které před dvaapadesáti lety slavilo úspěch po celém světě.

S odvoláním na Lelouchovu produkční společnost o tom informovala agentura AFP. Štáb začal točit v Deauville na severofrancouzském pobřeží, kde se v penzionátu při návštěvě svých dětí sešli protagonisté původního snímku z roku 1966.

V pokračování si své role zopakovali letos šestaosmdesátiletá Anouk Aimée a o rok starší Jean-Louis Trintignant. Opět hrají filmovou skriptku a později producentku, jejíž muž zahynul jako kaskadér, a automobilového závodníka, jenž ztratil ženu.

Milostný příběh o lidech, kteří se kvůli vzpomínkám na minulost nedovedou plně poddat citům a prožít novou lásku, už režisér Lelouch oživil roku 1986. Tehdy natočil Muže a ženu po 20 letech. Nyní tedy završuje trilogii.

"Chci tímto filmem ukázat, že život je silnější než smrt," říká dnes režisér, který původního Muže a ženu označuje za "poctu životu, milostný příběh, který nám ukazuje, že vždy můžeme dostat druhou šanci".

Snímek roku 1966 jen ve Francii vidělo přes čtyři miliony lidí, ohlas měl po celém světě. Nakonec získal dva Oscary za nejlepší cizojazyčný titul i scénář, dva Zlaté glóby a ještě Zlatou palmu na festivalu v Cannes.

Film výrazně přispěl k tomu, že Lelouch dnes bývá spolu s Françoisem Truffautem, Claudem Chabrolem či Jean-Lucem Godardem označován za stěžejního autora takzvané francouzské nové vlny 60. let, jakkoliv francouzská dobová kritika mu vytýkala, že svými díly diváky příliš baví.

Herec Jean-Louis Trintignant se roku 2012 vrátil z důchodu a po čtrnácti letech stanul před kamerou, když s rakouským režisérem Michaelem Hanekem natočil film Láska, později oceněný Oscarem i Zlatou palmou v Cannes.

Letos v červenci Trintignant oznámil, že má rakovinu prostaty, a že už před kamerou stát nebude. "Obávám se, že fyzicky už bych to nezvládl," vysvětloval tehdy deníku Nice Matin, proč odmítl nabídku režiséra Bruna Dumonta. Agentura AFP míní, že Trintignantovo nynější účinkování v pokračování Muže a ženy bude nejspíš jeho posledním filmem.

Trintignant je ve Francii považován za žijící legendu stejně jako herečka Anouk Aimée, oceňovaná za role ve snímku Jacquese Demyho Lola, ve Felliniho Sladkém životu nebo v Altmanově Prêt-à-Porter. Aimée zatím naposledy účinkovala roku 2012 v komedii Co je větší, to je hezčí.

Původní snímek Muž a žena zaujal do té doby nevídanou kombinací černobílých a barevných obrazů. Co kritici zprvu považovali za experimentální postup, režisér Lelouch později vysvětloval ekonomickými důvody - štábu vytrvale docházely peníze a černobílý film byl levnější, navíc citlivější ve chvíli, kdy se začalo stmívat a hrozilo, že barevné scény nevyjdou.

Snímek proslavila také výrazná píseň, kterou složil dnes již nežijící Francis Lai na slova Pierra Barouha - v Česku skladbu pod názvem Muž a žena zpívala Judita Čeřovská.

"Když jsme začínali točit, nevěděli jsme, že ten film bude působit tak optimisticky," vzpomíná režisér Lelouch. "Když jsem dopsal scénář, přišlo mi, že je strašně smutný. Optimismus tomu dodala hudba. Také díky ní jsme ukázali, že život je silnější než smrt, že se ty dva póly doplňují," dodává filmař.

Claude Lelouch se narodil v říjnu 1937, byl válečným dítětem, které jeho matka v době okupace kvůli židovskému původu schovávala v kině. Byl samouk, kinematografii nikdy nestudoval. Natáčet začal v 50. letech, kdy od otce dostal kameru, později působil u armádního filmu.

Období největší slávy Lelouch zažil v 60. a 70. letech. Režisér, který se roku 1972 s Milošem Formanem a dalšími podílel na sportovní koláži Viděno osmi z mnichovské olympiády, měl ale také později před kamerou Jeana-Paula Belmonda (snímek Cesta zhýčkaného dítěte z roku 1988), Annie Girardotovou (Muž, který se mi líbí, s Belmondem 1969) nebo hudební legendu Johnnyho Hallydaye, kterému už začátkem 60. let natočil klip a později ho několikrát obsadil do filmu.

K Lelouchovým dalším úspěšným snímkům patří Žít a užít, epizoda z filmu Daleko od Vietnamu či příběh zpěvačky Edith Piaf a boxera Marcela Cerdana s názvem Edit a Marcel.

Autorův nejnovější snímek, komedie Chacun sa vie (Každý má svůj život), měl premiéru vloni.

Claude Lelouch byl roku 2007 hostem pražského Febiofestu, kde převzal cenu Kristián za celoživotní dílo. "Cítil jsem už při natáčení, že se děje něco zvláštního," vzpomněl tehdy na natáčení Muže a ženy.

Začátkem letošního roku Lelouch oznámil, že byl u svého vozu okraden o jediný exemplář scénáře chystaného filmu Oui et Non (Ano i ne). Veřejně tehdy apeloval na zloděje, ať mu scénář a další věci vrátí.

V jednom ze ztracených zavazadel měl Lelouch uloženo také několik zápisníků čítajících prý tisíce stran poznámek, svědectví, postřehů a zážitků z uplynulého půlstoletí. "Připravili mě o kouzelná zavazadla, která mě doprovázela celý život a z nichž čerpám inspiraci," uvedl filmař.

 

Právě se děje

Další zprávy