Citoví analfabeti. Chastainová a Isaac excelují v nové verzi Bergmanovy klasiky

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
10. 10. 2021 17:00
Oznámení, že se točí remake Scén z manželského života, vyvolalo otázku, jaký smysl má přepracovávat mistrovské dílo režiséra Ingmara Bergmana. Autoři pětidílné minisérie, jež v pondělí vyvrcholí také na české HBO, však nalezli vcelku adekvátní způsob, jak zaktualizovat mrazivou analýzu rozpadu jednoho manželství.

Šestidílnou televizní řadu Scény z manželského života, která byla roku 1974 uvedena do kin v sestříhané, bezmála tříhodinové verzi, lze chápat jako jistý druh autoterapie Ingmara Bergmana. Dnes již nežijící švédský filmař tehdy napsal hlavní roli přímo pro svoji bývalou partnerku Liv Ullmannovou. Drama zrcadlí Bergmanovy osobní zkušenosti, včetně bolestivé, byť již odezněné kapitoly vzájemného soužití.

Tvůrcem nové americké minisérie je osmapadesátiletý izraelský producent, scenárista a režisér Hagai Levi. Empatii pro problematiku partnerských vztahů prokázal již sérií BeTipul, kterou izraelská televize vysílala v letech 2005 až 2008. Inspirovala vznik mnoha seriálů v dalších zemích včetně Česka, kde byla natočena pod názvem Terapie.

Při psaní Scén z manželského života, které přesadil na předměstí současného Bostonu, si byl Levi vědom, že původní středostavovský partnerský model ze 70. let by téměř o půl století později a v jiném společenském i kulturním prostředí nefungoval. Rozhodl se tedy charaktery, chování a zčásti i motivace obou hlavních postav genderově prohodit.

Aktéry Bergmanova dramatu jsou dvaačtyřicetiletý docent na katedře psychotechniky a pětatřicetiletá rozvodová právnička. Ačkoli spolu deset let tvoří „až neslušně šťastný“ manželský pár, muž ženu opustí kvůli milence o 20 let mladší. 

V Leviho verzi má ústřední dvojice, kterou ztělesňují Jessica Chastainová a Oscar Isaac, za sebou také desetileté, zdánlivě bezproblémové manželství. On je jednačtyřicetiletý vysokoškolský učitel filozofie, který pochází z ortodoxní židovské rodiny, trpí astmatem a vychovává čtyřletou dceru.

Ona je emancipovaná a úspěšná čtyřicetiletá viceprezidentka technologické společnosti, která má za sebou mnohem více partnerských zkušeností a živí rodinu. Kdo z nich se zamiluje do mladšího partnera a bude chtít zahájit proces odloučení, je z několika drobných náznaků zřejmé po pár minutách.

Poslední díl Scén z manželského života bude na HBO s českými titulky v pondělí. | Video: HBO

Remake vychází z Bergmanovy šestidílné řady, nikoli její zkrácené filmové verze. Hagai Levi zachovává původní scénosled i členění dramatu do kapitol, a to včetně názvů, byť vynechává druhou „scénu“. Zaměřuje se výhradně na ty, v nichž vystupují ústřední aktéři. Obrazy, kdy se v originále objevuje jen jeden s nějakou jinou postavou, novinka vypouští.

Vyhnilý vztah bez lásky, touhy i vášně Levi sleduje několik let v různých stádiích poslední fáze „manželské historie“ - od palčivého rozchodu přes opatrné pokusy uspořádat vzájemné vztahy s pomocí sexu až po záštiplné hádky a zuřivé výbuchy násilí.

Bergmanovy Scény z manželského života stojí na skvěle napsaných, neúprosně upřímných dialozích partnerů, kteří jsou spolu bolestně svázáni a dusí se v hermeticky uzavřeném manželství. Levi některé pasáže z původního scénáře téměř doslovně přejímá.

Vzhledem k tomu, že změnil rodinný původ protagonistů, jejich zaměstnání, vztah k dětem, věk i další detaily, musel zásadně upravit obsah intelektuálních debat o sexu, vztazích a věrnosti. Mnohé přepsal či vytvořil nové, jejich význam i vyznění však souzní s originálem. Americká minisérie směřuje ke stejným konfliktům jako ta Bergmanova, dochází k nim však odlišnými cestami.

Dokládá to hned úvodní scéna. Stejně jako Bergmanova minisérie i novinka začíná rozhovorem s ústřední dvojicí. Tentokrát nejde o interview pro ženský časopis, ale o disertační práci, jejíž autorka zkoumá „vliv nových genderových norem na monogamní manželství“.

Moderně působí také vizuální stránka. Zatímco Bergmanovo drama bylo nasnímané většinou staticky, zde je kamera často kontaktní. Protagonisty sleduje v dlouhých nepřerušovaných záběrech a v domě se s nimi opakovaně pohybuje z místnosti do místnosti.

Stejným způsobem zachycuje herce i během krátkého zcizujícího prologu na začátku každé epizody, který se odehrává v zákulisí mezi členy filmového štábu těsně před zahájením natáčení.

Jessica Chastainová jako Mira a Oscar Isaac v roli Jonathana.
Jessica Chastainová jako Mira a Oscar Isaac v roli Jonathana. | Foto: HBO

Scény z manželského života jsou typem dramatu, jehož vyznění bezpodmínečně závisí na hereckých výkonech. Postavy během několika vteřin prožívají prudké emocionální zvraty, při kterých se přelévá láska v nenávist, něžnost v agresi, chtíč v odpor, soucit v ponížení.

Liv Ullmannová i Erland Josephson z Bergmanovy verze jsou ve své seversky zdrženlivé, přesto drásavé rozjitřenosti nezapomenutelní. Jejich nástupci Jessica Chastainová i Oscar Isaac v rolích dvou lidí, kteří už spolu nemohou být v jedné místnosti, aniž by si ubližovali, podávají rovněž mimořádně sugestivní fyzické výkony.

Kamera snímá tvář Chastainové často v detailech, které zrcadlí její proměnlivá pohnutí i vnitřní pochody, pohybující se mezi krutou věcností, výčitkami svědomí, vyčerpanou smířlivostí, snahou o pochopení druhého, ale také touhou jej ranit. Výmluvná je rovněž řeč těla. V jedné scéně leží na břichu v posteli, a ačkoli jí diváci nevidí do tváře, ze záchvěvů těla je zřejmé, čím prochází.

Poddajného muže extrémně závislého na manželce portrétuje Oscar Isaac úsporněji. Jeho snaha držet emoce pod kontrolou i racionálně argumentovat kontrastují s okamžiky neovladatelné zuřivosti i projevy čiré beznaděje. Až trýznivě vyznívá záběr, v němž se muž zakousne do zápěstí, aby nekřičel zoufalstvím.

Navzdory znamenitým výkonům však Leviho minisérie nedosahuje zdrcující intenzity předobrazu. Nejen proto, že se tvůrce například v případě manželské rvačky, kterou vrcholí čtvrtá část, neodvažuje zajít stejně daleko jako Bergman před půl stoletím.

V šokující scéně, kdy mají manželé podepsat rozvodové papíry spojené s vypořádáním majetku, je švédský režisér nechal servat až do krve, přičemž muž nakonec do ženy kope jako smyslů zbavený. V americké verzi jsou fyzické útoky přece jen méně brutální.

Impulzivní výkyvy v náladách postav, které připomínají jízdu na horské dráze, se - zejména v případě hrdinky - zdají ne vždy dostatečně objasněné s ohledem na momentální motivace. Manželské verbální souboje se navíc i v rámci jedné epizody místy opakují.

Jessica Chastainová jako Mira a Oscar Isaac v roli Jonathana.
Jessica Chastainová jako Mira a Oscar Isaac v roli Jonathana. | Foto: HBO

Bergmanovy Scény z manželského života syrově míří na dřeň a dokládají, že i inteligentní a vzdělaní lidé se mohou chovat jako citoví analfabeti. Krátce po uvedení série silně vzrostla rozvodovost ve Švédsku a Dánsku, což vyvolalo polemiky, do jaké míry na to drama mělo vliv.

Americká minisérie žádné takové manželské kolapsy nezapříčiní. Nicméně i ona v nejpůsobivějších okamžicích vystavuje ostrému světlu ty nejintimnější pocity, které mnozí partneři raději nechávají skryté v milosrdném přítmí.

Scény z manželského života

Tvůrce: Hagai Levi
Minisérie je k vidění na HBO, poslední pátá epizoda přibude v pondělí 11. října.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 32 minutami

Nejméně šest lidí zahynulo v noci na neděli na jihu evropské části Ruska při srážce autobusu s nákladním autem Kamaz

Dalších 12 lidí utrpělo zranění. Informovala o tom agentura TASS s odvoláním na místní úřady a zdravotnické zdroje.

Tragická nehoda se odehrála po druhé hodině ranní místního času (nedlouho po půlnoci SELČ) u městečka Jaškul v Kalmycké republice, ležící při Kaspickém moři. Autobus Neoplan vezoucí 28 pasažérů se tam čelně srazil s protijedoucím nákladním autem. Příčina kolize zatím není jasná.

Na místě nehody zemřelo pět lidí, později v nemocnici podlehla zraněním jedna z cestujících. Hospitalizováno je nyní sedm zraněných lidí, z toho stav jedné ženy je vážný. Dalších pět osob, které utrpěly lehká a středně vážná zranění, péči nemocnice nepotřebovalo a byly propuštěny do domácího ošetřování, sdělil agentuře TASS republikový ministr zdravotnictví Jurij Kikenov.

před 1 hodinou

Muže v lese na Novojičínsku vážně zranil traktor, přimáčkl ho na strom

Letecky čtyřiašedesátiletého muže přepravili do Fakultní nemocnice Ostrava. Novináře o tom v neděli informoval mluvčí záchranné služby Lukáš Humpl. Neštěstí se stalo v obci Spálov. Muž pracoval v lese a traktor ho tam přimáčkl ke stromu. Na místo byla vyslána pozemní i letecká posádka.

"Pacient zůstal při vědomí, utrpěl však život ohrožující poranění. Zasahující lékař při prvotním vyšetření zjistil mnohočetná poranění, a to v oblasti hrudníku, břicha a pánve," uvedl Humpl. Posádky muži na místě poskytly neodkladnou péči a poté byl letecky přepraven do traumatologického centra fakultní nemocnice.

před 1 hodinou

Vláda projedná změnu zákona o nakládání s geneticky modifikovanými organismy

Úprava má zahrnout změny vyplývající z evropské směrnice například v souvislosti s ochranou některých údajů žadatelů o oprávnění. Uvádí to materiál, který má ČTK k dispozici. Návrh vládě v pondělí předloží ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Podle materiálu evropská směrnice zavádí dílčí změny ve dvou oblastech. První je forma, v níž se podávají oznámení o způsobech nakládání s geneticky modifikovanými organismy. Jde o zavedení tzv. standardních datových formátů, které mají přispět k efektivnímu zpracování žádostí doručovaných Evropskému úřadu pro bezpečnost potravin, stojí v překládací zprávě.

Další oblastí je podle materiálu ochrana některých údajů, které musí žadatel o oprávnění k nakládání s geneticky modifikovanými organismy uvádět, ale jejich zveřejnění by ho mohlo poškodit v rámci konkurence. Může proto požádat o důvěrné zacházení s těmito informacemi. Nově se místo výčtu informací, které za důvěrné označit nelze, uvádí ty, u nichž je to možné. "Dále se doplňují případy, v nichž lze výjimečně i chráněné údaje zveřejnit," stojí v dokumentu.

před 1 hodinou

Senát na rozdíl od Sněmovny zpřístupní ve čtvrtek své sídlo veřejnosti

Při příležitosti státního svátku, který připomíná vznik samostatného československého státu v roce 1918, si lidé si budu moci prohlédnout Valdštejnský a Kolovratský palác v centru Prahy. Budou ale muset dodržovat protiepidemická opatření. Kancelář Senátu to uvedla na svém webu. Sněmovna na státní svátek 28. října zůstane uzavřena. Důvodem jsou podle informací tiskového odboru zejména pokračující oprava fasád sněmovních budov na Malostranském náměstí i nynější protikoronavirová opatření.

Sídlo Senátu bude otevřeno od 9:00 do 16:00. Ve Valdštejnském paláci si budou moci návštěvníci prohlédnout nejkrásnější historické prostory, mezi něž patří Rytířská síň, Audienční síň nebo Mytologická chodba. Podívat se budou moci také do jednacího sálu, kde dříve byly ustájeni koně vévody Albrechta z Valdštejna a kde nyní senátoři schvalují zákony. V Kolovratském paláci nahlédnou příchozí mimo jiné do Růžového a Zeleného salonku, kde zasedala prvorepubliková vláda.

Další zprávy