reklama
 
 

Čeští filmoví kritici založili své vlastní ceny

4. 12. 2010
Foto: Aktuálně.cz
Vachlerova akademie zřejmě své kategorie nezmění
Doporučujeme

Praha - Ceny českých filmových kritiků byly dosud v Česku vždy na druhé koleji a tvořily jen doplněk na ceremoniálu Českého lva, případně  udílení cen Kristián na Febiofestu. Zdá se ale, že publicita nebyla dostatečná a smysl cen upozornit na opravdu výjimečné filmy nebyl naplněn.

Z aktivity České filmové komory starající se o propagaci českého filmu ve světě tak vzešla iniciativa oslovit české publicisty zabývající se soustavně zdejší kinematografií, aby utvořili samostatné sdružení a udělovali vlastní ceny po vzoru zahraničních cechů filmových kritiků.

Jejich paralelní existence by měla vytvořit alternativu k hodnocení akademickému - tedy filmových profesionálů, jež sdružuje Česká filmová a televizní akademie vedená Petrem Vachlerem. Ceny kritiků by také její členy v předstihu měly upozornit na na snímky, které by jinak mohly zapadnout.

ČFTA udělující České lvy totiž v poslední době čelí kritice, že si všímá jen úzkého okruhu autorů a filmů, které se objevují v médiích, a že akademici nevidí všechny premiéry roku. Loni se v této souvislosti mluvilo o filmech Dvojka nebo Pouta, jako opomíjené se často zmiňují i filmy Roberta Sedláčka.

Organizátoři Českého lva a Febiofestu už byli o nové aktivitě novinářské obce informováni. Záleží na jejich rozhodnutí, zda budou chtít nadále zachovat vyhlašování novinářských cen v rámci vlastních akcí.

Čtěte také:
Pane Vachlere, vážně je podoba Českých lvů udržitelná?

Poprvé upozorní filmoví novináři, publicisté a kritici na nejlepší počiny roku a ambiciózní projekty na večeru konaném 13. ledna v pražském Divadle Archa. Na ustavující schůzi už byl schválen statut výročních cen, seznam hlasujících a potvrzen sedmičlenný výbor. Ten tvoří Irena Hejdová, Darina Křivánková, Věra Míšková, Vojtěch Rynda, Miroslava Spáčilová, Šimon Šafránek a Irena Zemanová. Scénář slavnostního večera připravují Tomáš Baldýnský a Jaroslav Sedláček.

První ročník zhodnotí formou dvoukolového hlasování domácí filmovou tvorbu za rok 2010. Ceny budou uděleny za nejlepší film, dokument a animovaný snímek, režii, scénář, kameru a původní hudbu. Odmění také herecké výkony v hlavních a vedlejších rolích. Samostatnou kategorií je objev roku, v níž může zabodovat film či umělec.

Hlasovat bude 52 kritiků, novinářů a publicistů, kteří se věnují hodnocení filmové tvorby profesionálně a dlouhodobě. Podmínkou pro udělení ceny je v každé kategorii jejich dvoutřetinová účast.

Přehled o hlasování bude k dispozici na webových stránkách. Česká filmová komora plní jen koordinační funkci; do hlasování a rozhodování nemá právo ani možnost zasahovat. Z hlasování rovněž budou pro daný rok vyřazeni ti publicisté, kteří se jakýmkoli způsobem podíleli na tvorbě či placené PR propagaci jakéhokoli českého filmu.

"Nové ceny se nechtějí vymezovat vůči Českým lvům, které uděluje Česká filmová a televizní akademie. V případě Českého lva jde o hlasování filmových profesionálů, kteří mohou uplatňovat odlišná kritéria a pohledy. Z podstaty věci by nová ocenění mohla přinést objektivnější zprávu o stavu domácí kinematografie," uvedla mluvčí komory Uljana Donátová.

"Na cenách nelpím, bral jsem je jako službu," reagoval už ředitel Febiofestu Fero Fenič. Při novinářských oceněních Kristián za nejlepší film, dokument a snímek animovaný oslovoval každoročně zhruba stovku novinářů, z nichž podle něj více než 60 hlasovalo. Rozhodne se ale až poté, co budou nové ceny předány.

"Nebudeme na naší akci ani přidávat, ale ani ubírat ocenění," říká ředitel ČFTA Petr Vachler. Komunikaci ani spolupráci či pomoci se nebrání. "Po mnoha letech usilovné práce si ale nemyslím, že na základě vzniku nových cen bychom automaticky vyřazovali narychlo jakékoliv tradiční kategorie," podotkl. Za nejdůležitější považuje, aby byl propagován český film.

Seznam hlasujících a členů výboru bude k dispozici na webových stránkách Cen české filmové kritiky. Statut už je k dispozici zde.

autoři: Kamil Fila, ČTK

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama