Plzeň - Na letošní rok je ohlášeno přes třicet premiér a vlna nových českých filmů zřejmě nekončí. Filmaři na festivalu Finále představili sedmdesátku nových projektů - od samotných plánů a záměrů, až po záběry z už dokončovaných filmů.
Ukázky v Plzni uvedli Filip Renč nebo Václav Marhoul; k vidění byly i vůbec první záběry Dagmar Havlové v jejím novém "návratovém" filmu. Prezentační panel organizuje České filmové centrum.
"Budoucnost českého filmu jsou vraždy a druhá světová válka," poznamenal trefně tradiční moderátor panelu Tomáš Baldýnský a později dodal ještě další dvě témata - "vězení a železnice."
Právě na železnici se odehrává adaptace komiksu Alois Nebel, v níž se v titulní roli představí Miroslav Krobot. Představená ukázka otevřela možnosti takzvané rotoskopie. Scéna natočená s herci se překreslí a po "okýnkách" animuje. Snímek režíruje Tomáš Luňák; ostrý start čeká filmaře na jaře, premiéra je plánována na podzim 2010.
Animované projekty zahrnují Autopohádky (část jich už nahráli na CD Chinaski) nebo snímek Extáze 2, který má režírovat teenagerský guru Karel Janák. V pokročilejší fázi už je Bártovo Na půdě nebo třetí Fimfárum.
Chystá se i film Poslední děti z Aporveru ve stylu Karla Zemana. Animace - byť méně, než se plánovalo - využije i pokračování Saxany.
Naopak původně režisérka animovaných filmů Maria Procházková představila v Plzni dokončovaný hraný film Kdopak by se vlka bál. Žánrově nezařaditelný a roztomilý snímek o holčičce, která má ráda pohádku o červené Karkulce, by se měl do kin dostat před Vánoci.
Většina představených snímků se ale nesla v temnějším duchu. Sestava historických, krvelačných i psychologických příběhů zahrnuje třeba Renčova Hlídače č. 47 s Karlem Rodenem v hlavní roli.
S Janem Němcem pak Roden točí příběh z invaze v roce 1968, do padesátých let by se měl vrátit zfilmovaný český životopis Milady Horákové a film Davida Ondříčka Ve stínu koně; až do okupace míří Protektor.
Do méně daleké historie se vydávají Pouta. Film Radima Špačka podle scénáře Ondřeje Štindla vypráví příběh normalizačního estébáka; ve filmu hrají Martin Finger, Ondřej Malý či Jitka Prosperi.
Do děsivých Sudet vyrazí Juraj Herz s Habermannovým mlýnem a s hororem Tma (s Markétou Irglovou). V polovině natáčení je právě film Normal Julia Ševčíka, v kterém se na plátno vrací Dagmar Havlová.
Ztvárňuje tu manželku vraha a v představené ukázce působí velmi zajímavě - i zásluhou mexického kameramana Antonio Riestry, který pracoval na filmech Frida či Amores Perros.
Natočení se dočkají i další historické látky. Producent Bobulí Adam Dvořák se ujal letošního vítěze Ceny Sazky, Mahlerova Nocturna. Hlavní postavou je muž, který byl zavřený ve vězení, protože v afektu zabil svého syna, a tak unikl masakru.
Realizace filmu Lidice s padesátimilionovým rozpočtem by měla vypuknout na konci roku, o režii se jedná s Jiřím Svobodou.
Produkce Dawson chystá adaptaci oceňovaného románu Peníze od Hitlera Radky Denemarkové. Film by měl režírovat Tomáš Mašín, který připravuje také temnou lovestory Tři sezony v pekle, pro niž získal hvězdu Lynchova Inland Empire Karolinu Gruszku.
Zájem mezi filmaři je i o nejslavnější české vrahy. Jiří Kajínek se pravděpodobně dočká hned dvou filmů - Fílova Principu K a Jáklova Kajínka.
Novinář Radek Hromuško chystá adaptaci své knihy Nelítostně, která se vrací k brutální vraždě mladé dívky zabité bývalým přítelem. V hlavní roli novináře, který se vydává po stopách případu, se objeví Tomáš Hanák.
A plátno spatří i heparinový vrah Petr Zelenka ve filmu Pocity vraha. "Nejde nám ale přímo o tento případ, spíš o motiv člověka, který se rozhodne zabíjet," říká režisér Dan Svátek, který film troufale přirovnává ke Spalovači mrtvol a vizuálně se chce přiblížit Trierovu TV seriálu Království.
Poprvé byly v Plzni k vidění i záběry z Marhoulova válečného opusu Tobruk. Šestiminutový showreel sleduje vojáky při pochodu pouští, ostré střelbě i hovorech, při kterých se těší, jak "tenhle bajonet vrazí jednou Hitlerovi přímo do prdele".
Došlo ale pochopitelně i na další žánry: Ivo Trajkov dokončuje mystickou roadmovie Josefova cesta, experimentátor Vít Pancíř chystá velmi undergroundovou adaptaci Topolovy Sestry.
Barrandov Studio připravuje s Martinem Dolenským komedii Nohama nahoru, Tomáš Vorel chystá po Gymplu komedii Jak ulovit miliardáře.
Komedií je ale překvapivě méně. Na reparát za Krokodýly se chystá Marie Poledňáková (Líbáš jako bůh) a zmíněný Janák má pořád v záloze původně vánoční Lásku za milion.
Ale aby té proměny zase nebylo tolik, má vzniknout čtvrtý díl legrace Byl jednou jeden polda a podle brožury připravovaných projektů se za rok začne natáčet Discopříběh III.