Čeští diváci upřednostní špatné softporno, američtí vybírají

Martin Svoboda Martin Svoboda
22. 7. 2015 9:42
Návštěvnost českých kin ukazuje, že se nelišíme od jiných mimoamerických trhů. Kvalita u nás hraje menší roli, přitahují nás prvoplánová lákadla.
Padesát odstínů šedi.
Padesát odstínů šedi. | Foto: Cinemart

Glosa - „Běžný divák“ je ošklivý pojem a lidé ho neradi slyší. Jenže při pohledu na půlroční výčet nejúspěšnějších filmů v českých kinech se mu nevyhneme. Co o nás tedy desetimístný seznam vypovídá? Jací jsme coby běžní diváci?

Nejnavštěvovanější filmy roku 2015
Autor fotografie: Bontonfilm

Nejnavštěvovanější filmy roku 2015

1. Padesát odstínů šedi
2. Avengers: Age of Ultron
3. Mimoni
4. Rychle a zběsile 7
5. SpongeBob ve filmu: Houba na suchu
6. Jurský svět
7. Život je život
8. Fotograf
9. Vybíjená
10. Hodinový manžel

Předně platí, že jsme stále věrní domácí produkci - hned čtyři (byť spodní) příčky zabírá česká tvorba. Není to přímo výlučné, v každé zemi s dostatečně aktivními filmaři diváci do bilancí dostanou něco „svého“. Život je život, Fotografa, Vybíjenou a Hodinového manžela doplňují už jen americké snímky, což opět nevybočuje z normálu. Od posledního místa k prvnímu Jurský svět, SpongeBob, Rychle a zběsile 7, Mimoni, Avengers 2 a nechvalná softpornografická antiromance Padesát odstínů šedi.

Skoro stejní. Skoro

Tuto šestici bychom našli i v americké desítce, na první pohled se tedy potvrzuje, že „běžní diváci“ jsou všude na světě v podstatě stejní. Platí na ně animáky, zavedené série a popkulturní fenomény. Při bližším pohledu už uvidíme mírné odlišnosti.

Potvrzuje se, že oproti představě o „hloupých Američanech“ jsou zámořské masy o něco náročnější než ty ostatní a vyžadují sice rovněž zábavu, nicméně kvalitní zábavu. Padesát odstínů šedi, ačkoliv jde o velké, téměř celospolečenské téma, tam najdeme až na devátém místě s pětinou tržeb nečekaně bodujícího Jurského světa. V Česku nemá nezdařilé asexuální softporno daleko k dvojnásobnému náskoku před druhými Avengers.

Svou roli jistě hraje i věková přístupnost, v Americe hlídaná přísněji než u nás. Platí však, že snímek s tak špatným kritickým přijetím a reakcemi diváků (krom fanynek knižní série) by za mořem nemohl atakovat nejpřednější pozice. Po masivních otevíracích víkendech, kdy se do sálů nahrnou čtenářky a trhnou několik kusých rekordů, zájem skokově opadne a po fenoménu zbudou jen prázdné krabice od popcornu pod sedačkami. Zato se může stát, že takový Jurský svět, od nějž příliš nečekali ani jeho tvůrci, se zázračně dere až na třetí místo historických tržeb jednoduše proto, že se povedl nad vlažná očekávání. I když není bezchybný, všichni ho chválí a sněhová koule se nabaluje. 

Svět to zaplatí

Rozdíl vysledujeme i u animáků. V Americe kraluje pixarovka V hlavě prostě proto, že toto studio má silnou pověst a už od prvních projekcí se tradovalo, že nás čeká comeback starého dobrého týmu, jehož filmy jsou přece víc než „jen“ pro děti. V Česku zatím žebříčku vévodí Mimoni, hnaní k čisté roztomilosti a prvoplánovosti. Pixar už nebude mít při náskoku konkurence šanci dohnat rozdíl. Za mořem tedy opět upřednostňují film, od nějž lze spíš očekávat kvalitu, nejen možnost odložit na chvíli někam ratolesti.

Podobné nuance můžeme pozorovat už dlouhodobě a nejde o rozdíl, skrz nějž by šlo demonstrovat špatný vkus českých diváků. Ten se nijak neliší od vkusu neamerického publika, které vždy platí předražené a nepovedené blockbustery, jež v samotné Americe nevydělají. Tímto způsobem se z největšího dna vyhrabe například aktuální Terminator Genysis, vysmívaný snímek, na nějž se tak snadno nadává. V Americe po něm i proto ani pes neštěkne, zbytek světa ale uhradí nejnutnější náklady, protože se nechá snáz zmást reklamou a slavným hercem v čele.

Češi tedy nevybočují z řady a chovají se jako typický neamerický trh. Američané sice v podobných houfech chodí na stejné blbosti, krom nich si ale cení i kvalitnějších podívaných. Tak je tomu dlouho a nejspíš ještě dlouho bude.

 

Právě se děje

Další zprávy