České filmy se už nemají objevit jako doplněk pracího prášku

ČTK ČTK
26. 5. 2014 13:44
Státní fond kinematografie a Národní filmový archiv uzavřeli smlouvu, která upravuje poskytování licencí k filmům vyrobeným v letech 1965-1991 ve studiích na Barrandově a ve Zlíně.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Profimedia.cz

Praha - Zástupci Státního fondu kinematografie (SFK) a Národního filmového archivu (NFA) uzavřeli smlouvu, která upravuje poskytování licencí k filmům vyrobeným v letech 1965 - 1991 ve studiích na Barrandově a ve Zlíně. Spojení obou sbírek, které byly rozdělené rokem 1964, by mělo zjednodušit zájemcům přístup ke všem filmům ve správě státu, a tím i jejich distribuci.

Dosud se prodávaly zahraničním zájemcům či tuzemským televizím filmy na základě smlouvy s Ateliéry Bonton Zlín, která platila do konce roku 2013 s možností poskytovat licence k užití filmů i na období o jeden rok delší.

Zisk nemá mít přednost před zachováním hodnoty díla

Podle ředitelky SFK Heleny Bezděk Fraňkové si fond při výběru nového obchodního partnera nastavil několik kritérií. "Především nesmí být ve střetu zájmů při poskytování licencí a nemá být propojen s některým z hlavních zájemců o licence," vysvětlila.

Poskytování licencí podle Bezděk Fraňkové nesmí být vedeno pouze ekonomickými zájmy a licence nemohou být poskytovány za jakoukoli cenu a za jakýchkoli podmínek.

"Zisk nemůže být nikdy upřednostněn před zachováním hodnoty audiovizuálního díla a prodáván například jako příbal k pracímu prášku," dodala.

Spojení sbírek

Příjem z prodeje je ale vedle příjmu z televizních reklam druhým nejvýznamnějším finančním zdrojem fondu kinematografie, z něhož se podporuje výroba nových českých filmů, filmové festivaly a digitalizace kin.

Filmový archiv má v této oblasti dlouholeté zkušenosti, obchodní činností pokrývá většinu svého rozpočtu - obchoduje už s filmy ve vlastní správě vyrobenými do roku 1964.

"Spojení obou sbírek zjednoduší zájemcům přístup ke všem filmům ve správě státu, a tím i jejich jednodušší distribuci. Archiv rovněž přebírá filmové materiály fondu, kterým poskytne profesionální archivní péči," řekl  ředitel NFA Michal Bregant. "Náš model obchodování je ekonomicky výhodný pro fond, transparentní, korektní a udržitelný. Uživatelům usnadníme přístup ke všem filmům ve správě státu, jelikož se pro obchodní účely spojí sbírky rozdělené rokem 1964," dodal Bregant.

Původní filmové nosiče k dílům uvedeným do roku 1964 i po roce 1965 jsou totiž trvale uloženy v NFA, který pokrývá obchodní činností s filmy vyrobenými do roku 1964 kolem 55 procent svého rozpočtu, jehož podstatnou část tvoří záchrana filmového dědictví. Od roku 2005 investoval do záchrany přes 70 milionů korun.

Fond chce ještě letos 35 milionů korun

Náklady NFA jsou smlouvou stanoveny jako sedm procent z celkových výnosů za poskytování podlicencí (zlínské ateliéry braly více než dvojnásobek).

Fond si vymínil garanci minimálních výnosů - částka stanovená pro letošek je minimálně 35 a pro příští rok 70 milionů korun včetně poplatků za autorské honoráře. Jestliže výnos fondu bude v těchto letech nižší, bude NFA povinen zbývající částku doplatit.

Podpisu smlouvy předcházely diskuse se zástupci Asociace producentů v audiovizi, Asociace režisérů a scenáristů i filmového a televizního svazu FITES.

Mezi finančními zdroji SFK jsou výnosy z televizní reklamy (150 milionů ročně), prodej licencí ke starší české tvorbě (35 až 75 milionů), kabely a satelity (35 milionů) a koruna ze vstupného do kina (10 milionů).

 

Právě se děje

Další zprávy