V hlavní soutěži, jež spojila hrané i dokumentární filmy, porota posuzovala 12 děl. Velká cena je spojena s odměnou 25 tisíc dolarů, tedy asi 600 tisíc korun, a patří rovným dílem režisérovi i producentovi. Zvláštní cenu poroty spojenou s 15 tisíci dolary, tedy zhruba 360 tisíci korun, obdržel španělský film Musíte se přijet podívat režiséra Jonáse Trueby. Letní miniatura se čtyřmi protagonisty natočená jen na dvou lokacích pohlíží na současnou generaci třicátníků ve Španělsku.
Cenu za režii si odnesla Beata Parkanová za Slovo. Snímek o tom, jak těžké může být dodržet slovo dané sobě i druhým v obtížné společenské situaci, vynesl cenu též Martinu Fingerovi, kterého porota odměnila za nejlepší mužský herecký výkon. Sošku za ženský herecký výkon získaly Taki Mumladzeová a Mariam Chundadzeová, herečky z gruzínsko-německého filmu Vlastní pokoj.
Diváckou cenu si odnáší dokument o české rapové skupině Peneři strýčka Homeboye. Snímek nazvaný PSH: Nekonečný příběh natočil Štěpán FOK Vodrážka, v divácké anketě bodoval od začátku festivalu.
V soutěži Proxima na hlavní cenu dosáhl film Zkouška umění, který Adéla Komrzý s Tomášem Bojarem natočili o tom, jak se konají talentové zkoušky na pražské Akademii výtvarných umění.
Zvláštní cenu poroty soutěže Proxima získal španělsko-argentinský snímek Pieta režiséra Eduarda Casanovy o silném poutu mezi matkou a synem. Zvláštní uznání poroty si v této kategorii odnáší chorvatsko-srbský titul Strýček od Davida Kapace a Andriji Mardešićové.
Vedle hlavní soutěže je Proxima druhým festivalovým kláním. Představuje prostor pro filmaře čekající na objevení i pro renomované autory hledající nové definice své tvorby. Na rozdíl od své předchůdkyně, soutěže Na východ od Západu, je Proxima otevřená tvorbě z celého světa.
Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos kinematografii ve velkém sále hotelu Thermal dostal australský filmový a divadelní herec Geoffrey Rush. Držitel Oscara za nejlepší mužský herecký výkon a tří dalších oscarových nominací se během několikadenní návštěvy Karlových Varů stal oblíbeným u diváků. Osobně uvedl tři filmy, které mu vynesly prestižní americké ocenění, a ochotně se účastnil debat.
Při příjezdu do Varů slavil narozeniny, zazpíval mu celý velký sál Thermalu. Tuto sobotu při přebírání ceny napodobil tanečníky, kteří ceremoniál uvedli v tradiční choreografii bratří Cabanů. Úvodní věty děkovné řeči pronesl Rush v češtině a vzpomněl několik českých tvůrců, třeba Jiřího Srnce nebo Karla Čapka.
Připomněl také, že má rád herectví Bolka Polívky, a zdůraznil význam Václava Havla pro českou společnost. Podotkl, že v jeho vlasti se nikdy nestalo, aby takto vysoce postavený politik vzešel z divadelního prostředí.
"Ahoj, Karlovy Vary, děkuji všem Čechům. A taky dobrý večer, Brno," řekl Rush k pobavení diváků. Připomněl tak historku, kterou už na festivalu vyprávěl, když vzpomínal na své první mezinárodní filmové natáčení. Bylo to koncem 90. let, kdy na Barrandově a právě v Brně pracoval na snímku Bídníci. Jméno moravského města je pro něj od té doby oblíbenou slovní hříčkou. Opakovaně se diví skrumáži souhlásek v něm obsažené, neboť podobné slovo v angličtině nezná.
Sedmdesátiletý Rush má Oscara za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli za film Záře z roku 1996. Snímek byl pro něj zlomový, ztvárnil v něm klavíristu Davida Helfgotta, který se zmítá mezi genialitou a šílenstvím.
Jeho herecký výkon byl oceněn i Zlatým glóbem nebo britskou cenou Bafta. Po dvou letech se Rush znovu objevil mezi oscarovými nominacemi, za roli v historické romanci Zamilovaný Shakespeare.
Cenu prezidenta festivalu získal Polívka a del Toro
Cenu prezidenta Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech tuto sobotu dostal český herec, dramatik, scenárista a režisér Boleslav Polívka. Na závěr akce, která se konala od 1. července, mu ji předal Jiří Bartoška. Celý sál laureátovi dlouho tleskal vestoje.
"Čas letí, já jsem se narodil v roce 1949 a tatínek mi říkal: ty už ses narodil znárodněný," řekl Polívka v děkovné řeči. Tatínek byl ochotník a měl by z mého ocenění radost, doplnil. "Krásný mladík je hříčka přírody, krásný stařec je umělecké dílo," citoval pak ještě z pódia básníka Johanna Wolfganga von Goetheho spjatého s Karlovými Vary.
Festival na Polívkovu počest uvedl film Zapomenuté světlo z roku 1996. V něm herec ztvárnil vesnického faráře, který v 80. letech bojuje se státními úředníky i vyššími církevními představiteli za záchranu kostela. Pro faráře představuje víra v boha neotřesitelnou hodnotu, navíc zápasí s pocitem vlastní zbytečnosti a bezmocnosti při setkání s chorobou milované Marjánky. Stejně bezmocný je i před režimem, jenž arogantně likviduje hmotné i duchovní hodnoty.
Cenu prezidenta v sobotu obdržel ještě americký herec Benicio del Toro. Byl jednou z hvězd končícího 56. ročníku, osobně uvedl filmy Obvyklí podezřelí a Traffic - nadvláda gangů.
Del Toro v děkovné řeči ocenil, že karlovarský festival pomohl ukrajinským filmařům. Pořadatelé umožnili několika ukrajinským projektům ve fázi výroby prezentovat se v Karlových Varech namísto přehlídky v Oděse, jež se kvůli válce na Ukrajině nemohla konat. "Je pro mě čest držet cenu z festivalu, který takto pomáhá jiné kultuře," řekl del Toro.
Během návštěvy Karlových Varů děkoval organizátorům za pozvání a řekl, že poznávání jiných kultur mu umožňuje růst. Projevil také znalost historie české kinematografie.
Za roli policisty v snímku z roku 2000 Traffic - nadvláda gangů del Toro obdržel Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli, Zlatý glóbus i britskou sošku Bafta. Za roli ve filmu Alejandra Gonzáleze Iñárrita nazvaném 21 gramů byl nominován na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli.
Asociaci filmových kritiků zaujaly dva filmy
Mezinárodní asociace filmových kritiků Fipresci v sobotu ocenila dva filmy z hlavní soutěže a Proximy: Hranice lásky režiséra Tomasze Wińského a Zkoušku umění od Adély Komrzý a Tomáše Bojara.
Česko-polský film Hranice lásky podle kritiků hluboce a vtipně ztvárňuje složitosti mezilidských vztahů, lásky a sexuality. Jak při přebírání sošky řekl režisér Wiński, ocenění kritiků jej utvrzuje, že bylo správné nedělat kompromisy a stát si za svou intuicí. Wińského debut odvážně zkoumá různé podoby intimity i možnosti jejího plastického zachycení na plátně.
Letošní ročník karlovarského festivalu udělil i další ceny nestatutárních porot. Ta ekumenická ocenila bulharsko-německý snímek Okresní nemocnice, který se odehrává v malé nemocnici v západním Bulharsku za covidové pandemie. Režisérům Ilianovi Metevovi, Ivanu Chertovi a Zlatině Tenevové se dle poroty podařilo zachytit fragmenty situací, v nichž se odráží celé spektrum života.
Cenu Europa Cinemas Label získal polský snímek Fucking Bornholm v režii Anny Kazejakové. Dle porotců zobrazuje urputnou snahu protagonistů vypořádat se se složitostmi lidské povahy a neutéct ze vztahu. Zároveň provozovatelé kin ocenili, že byl film natočen pro velké plátno, a má tak šanci získat pozornost po celé Evropě.
Přes 120 tisíc návštěvníků
Na 56. ročníku festivalu v Karlových Varech, který v sobotu večer skončil, pořadatelé prodali 121 015 vstupenek, sdělila v sobotu mluvčí akce Uljana Donátová. Loni to bylo 111 tisíc lístků, tehdy se však akce konala v srpnu a byla ještě poznamenaná pandemií koronaviru. V posledním předcovidovém roce 2019 se za celý festival prodalo 139 271 vstupenek.
Letošního ročníku se zúčastnilo 10 592 akreditovaných návštěvníků, 414 tvůrců, 931 akreditovaných profesionálů a 530 novinářů. Festival zahrnul 453 projekcí.