Časosběrná pošta pro Ester a Karolínu. Třeštíková se vrátila ke svým hrdinkám

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
12. 1. 2021 17:00
Máma byla aktivní disidentka a mluvčí Charty 77, a tak dcera Ester neměla moc na výběr, kam jít studovat. Protože na gymnázium by ji nevzali, "nouzově" zvolila střední zdravotnickou školu. Tam procházela obdobími, kdy si moc nerozuměla se spolužačkami, a během praxe ji zase od povolání odrazoval "lhostejnej a cynickej přístup některých sester".

Ester se spolužačkou Karolínou byly nejvýraznějšími protagonistkami časosběrného televizního filmu Sestřičky z roku 2001 od režisérky Heleny Třeštíkové. Ta se teď k hrdinkám vrátila a jejich po 30 let sledované příběhy rozvedla do samostatných snímků. Karolínu vysílala Česká televize minulé úterý, titul nazvaný Ester uvede dnes večer.

Už v původním snímku to byly dvě rozdílné povahy. "Zdravotnictví je passé. Já se tam vracet určitě nechci, za ty peníze tam dělat nebudu, fakt nebudu," říká třiadvacetiletá Karolína v roce 1996. Za sebou má odvykací kúru kvůli závislostem na alkoholu a prášcích, jimiž si prošla už na střední. A oproti zdravotním sestrám bere za práci v realitách čtyřnásobný plat.

Pragmatická Karolína působí za všech okolností jako silná žena, která je odhodlaná se "furt posouvat", a když se nedaří a zase musí jezdit hromadnou dopravou a mít dvě práce, chce se s životem poprat.

"Děti jo, ale ne za každou cenu," poznamenává devětadvacetiletá protagonistka, která přiznává, že ve vztazích asi chce "mimozemšťana", aby naplnil její očekávání. Oproti ní Ester, pozdější herečka a známá moderátorka pořadů Sama doma či Pošta pro tebe, už za studií poznamenává, že by chtěla mít hodně dětí, třeba pět.

Třicetiletý časosběr těží z toho, že Helena Třeštíková umí z materiálu sbíraného po dekády stavět srozumitelné příběhy, které se odvíjejí podobně jako hrané filmy. Na rozdíl od snímků René či Katka tentokrát nesleduje výjimečné či kontroverzní postavy, takže se spíše blíží cyklu Manželské etudy, kterým proslula.

Zachycuje poměrně všednodenní osudy, byť jednou z protagonistek je mediálně známá osobnost. Na jedné straně se tak autorka nedostává na hranu, kdy časosběrná metoda naráží na limity. Nemusí tak jako v Reném či v Katce uvažovat, zda nenadešel okamžik, kdy se sama do děje vloží a vykročí z role pouhého pozorovatele a občasného tazatele, nevznikají relativně složité etické otázky.

Trailer z dokumentu Heleny Třeštíkové Ester. | Video: Česká televize

Také ale nevzniká tak radikální příběh o člověku, který je opravdu na hraně. Snímky Ester i Karolína jsou obyčejné příběhy, které "napsal život" za přispění šikovného oka filmaře a střihače, jenž materiál poskládal. Chybí jim sociologický přesah Manželských etud, přesto působí na emoce.

Karolína má po dalším životním zvratu na krku ruinu čekající na rozsáhlou rekonstrukci a na cestě je dítě, které bylo - dle doktorů zázračně - počato po nepříznivých prognózách, v době, kdy skončila další dlouhodobější známost. Svobodná matka však je pevně odhodlaná se poprat s místnostmi bez stropů, kde momentálně akorát bzučí hmyz.

"Jsem plánovač, takže dítě ještě není na světě a už má šanon. Ale v týhle domácnosti mají kromě rybiček všichni šanon," poznamenává "majitelka" několika psů i kocourů. A nakonec se ten pravý "mimozemšťan" vyklube z jednoho řemeslníka, co jí v domě pomáhá. Domácnost se pak - opět prognózám navzdory - nerozrůstá jen o psy a kočky, ale také o děti.

Ester Janečková se naopak relativně brzy stává matkou dvou chlapců i úspěšnou moderátorkou. Až později její rodinný život prochází potížemi, partnerskými odlukami, ztrátou dítěte v pozdní fázi těhotenství i tragédií, kdy si synovec bere život kvůli tomu, že je gay.

Opět je to příběh ženy, která z každé situace hledá východisko, která je ve vztazích "spíš ten opravář", jenž dává druhou šanci.

Jen letmo dochází k zamyšlením nad kariérou moderátorky, na poznámku, že člověk zvažuje limity pořadu Pošta pro tebe, kde se mísí "kýč s opravdovostí". A trochu podobně se lze zamýšlet i nad těmito dvěma "sestřičkovskými etudami". Ne snad že by filmy Heleny Třeštíkové směřovaly ke kýči. Jde o jakousi kondenzovanou realitu: pečlivě vyzobává okolnosti, jež se hodí odvyprávět.

Snímek z dokument o Ester.
Snímek z dokument o Ester. | Foto: Česká televize

Předpoklad velké většiny dokumentární tvorby - důvěra mezi filmaři a filmovanými - v průběhu několika desetiletí snadno může vést k přílišné opatrnosti. Takové jako by byly i oba snímky. Pečlivě odměřené, opatrné, citově zasáhnou "tak akorát". Zdánlivě velmi riskantní způsob tvorby, kdy autor netuší, co jeho protagonistům život přinese pod ruku, se při dostatečně dlouhém časosběru a jisté zručnosti, jak vyprávět příběhy, paradoxně mění v rutinu.

Karolína i Ester jsou dovedný televizní mainstream. Nabízí inspirativní příběhy, ale zároveň přináší pocit, že skutečná dokumentaristická pnutí se odehrávají jinde.

Karolína a Ester

Režie: Helena Třeštíková
Česká televize 2021.

Je mi hrozně líto, že Filip nedokázal jít s barvou ven, bál se, že nebude moci mít rodinu, říká o sebevraždě svého synovce moderátorka Ester Janečková | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy