Kino je mrtvé, prorokuje Quentin Tarantino v Cannes

Šimon Šafránek, Cannes
24. 5. 2014 12:19
V Cannes udělují v sobotu všechny hlavní ceny. Ještě včera na festival přijel Quentin Tarantino, aby na pláži uvedl Pulp Fiction. Kterých festivalových skvostů se dočkají i diváci v Čechách?
Quentin Tarantino v Cannes.
Quentin Tarantino v Cannes. | Foto: Reuters

Cannes 2014 (od našeho spolupracovníka) - Letošní festival v Cannes vrcholí ve strhujícím tempu. Favoriti na vítězství se střídají každý den.

Režisér Andrej Zvjagincev.
Režisér Andrej Zvjagincev. | Foto: Reuters

Nejprve Dva dny, jedna noc od bratří Dardennů, pak publikum okouzlila hipsterská studie vztahu matky a syna s ADHD syndromem Mommy od Xaviera Dolana, nasnímaná v apartním čtvercovém formátu a vyfutrovaná obsáhlým soundtrackem. Včera mě ale naprosto uzemnilo ruské drama o korupci a citové pustině Leviathan od Andreje Zvjaginceva s atmosférickou hudbou Philipa Glasse.

Neslyším vás!

V pátek přijel Quentin Tarantino, aby večer v kině na pláži uvedl Pulp Fiction, které v Cannes před dvaceti lety zvítězilo. Pláž s křesílky byla narvaná, po stranách seděly davy na písku.

Za bouřlivého potlesku prošel Tarantino mezi diváky. Dával si s nimi pět, působil jako boxer při cestě do ringu. A jakmile dostal mikrofon, proměnil se v zápasového uvaděče a s typickou protáhlou dikcí zval na pódium Umu Thurman a Johna Travoltu. Přitom komentoval, co mají na sobě.

„Kdo tady už viděl Pulp Fiction?“ pošťuchoval režisér publikum. Zvedl se les rukou. „A kdo ho neviděl?“ zvedlo se jen pár rukou a ozvalo se spontánní bučení. „Nuly, nuly,“ poškleboval se Tarantino. „Ale kdo viděl Pulp Fiction na pláži? Jste připravení? Neslyším vás! Neslyším!“ hecoval nakonec extrovertní režisér diváky z pláže i přilehlého bulváru k frenetickému aplausu.

Projekce pak probíhala ve spontánní náladě; lidé se zvedali a tancovali, ozýval se potlesk. Pulp Fiction je jednoznačně jedním z nejlepších filmů devadesátých let. Jeho projekce připomněla, nakolik z něj dnešní filmaři čerpají.

V soutěži je mu nejpodobnější argentinské povídkové pásmo Wild Tales, jemuž ale truchu chybí ta hladovost jako z rychlého občerstvení.

Film je pryč

U příležitosti speciální projekce uspořádal Tarantino také tiskovou konferenci, kde prohlásil, že Zlatá palma za Pulp Fiction „je můj výjimečný, naprosto jednoznačně největší úspěch.“

Foto: Reuters

Tarantino se pak pustil do boje proti digitálnímu filmu. „Digitální projekce znamená smrt kina. To, že se dnes většina filmů nepromítá z filmového pásu znamená, že tenhle svět je pryč. Digitální projekce je jenom televize v kině,“ rozčiloval se Tarantino, jehož Pulp Fiction byl jediný film, který se v Cannes promítal z filmu.

„Doufám, že jsme teď jenom romanticky omámení jednoduchostí digitálu. A zatímco dnešní generace je beznadějná, ta příští si bude žádat to pravé. Věřím, že přiští generace budou mnohem chytřejší, než ta dnešní a uvědomí si, co ztratili.“

Foto: Reuters

Tarantino ovšem přiznal, že pro mladé filmaře je dnes ohromně jednoduché natočit film na telefon. „My jsme potřebovali alespoň 16mm kameru a to byl Mt.Everest, na který se většina z nás nevyšplhala.“

Nakonec se zmínil i o plánech s chystaným projektem The Hateful Eight. „Z té rány do zad jsem se už uklidnil,“ vzpomněl na moment, kdy bulvární web pustil do světa scénář k filmu. Tarantino nyní píše druhou verzi. „Nespěchám. Možná to natočím. Možná to vydám. Možná to uvedu jako divadlo. Možná všechno dohromady.“

Naznačil také, že uvažuje o zpracování Nespoutaného Djanga jako minisérie: „Mám asi devadesát nepoužitých minut, takže by to šlo sestříhat na čtyřhodinovou verzi.“ Nepromítala by se v kině, ale ve čtyřech televizních epizodách. „Lidi to milují!“

Na koho ta palma padne

Tarantino dnes v Cannes zakončí uvedením westernu Sergia Leoneho Pro hrst dolarů. Ještě předtím se ale budou udělovat festivalové ceny. Kdo získá Zlatou palmu?

Někdo věří mladému Xavieru Dolanovi, který prohlásil, že si po několika letech nepřetržité točby musí dát pár let pauzu. Někdo miluje bratry Dardenny a jejich Two Days, One Night, dalším favoritem je držitel ceny FIPRESCI – Winter Sleep od Nuriho Bilge Ceylana. Já věřím Zvjagincevovi.

Mezi herci to vypadá na úspěch Timothyho Spalla z malířského životopisu Mr. Turner, mezi ženami bude větší bitva: Marion Cotillard sice dominuje sociálnímu dramatu Two Days, One Night, ale obě herečky z Mommy podávají též fantastické výkony a taková Julianne Moore v Maps To The Stars je pro mě zcela nezapomenutelná.

Bude nakonec záležet, jestli chce Jane Campion provokovat, nebo vsadí na jistotu.

Ve vedlejší kategorii Un Certain Regard zatím zvítězilo psí drama z Budapešti Bílý bůh od Kornéla Mundruczóa, které se bude promítat i v Česku.

Které filmy z Cannes uvidíme?

Maďarský Bílý bůh nebude jediný film, který se z canneské kolekce objeví v českých kinech. Ze soutěžních snímků se do distribuce se dostanou Dva dny, jedna noc od bratrů Dardenových, Leviathan Andreje Zvjaginceva i snímek Jeana-Luka Godarda nazvaný Adieu au Langage - Jedněmi milován, druhými nenáviděn. Ze sekce Un Certain regard se do kin dostane lavina lidských emocí ve snímku Turista od Rubena Östlunda.

Podívejte se na rozhovor s uměleckým šéfem karlovarského festivalu Karem Ochem v Cannes.
Podívejte se na rozhovor s uměleckým šéfem karlovarského festivalu Karem Ochem v Cannes. | Video: Šimon Šafránek

"Během letošního festivalu v Cannes jsme koupili také řadu filmů, které uvedeme do distribuce v roce 2015. Diváci se tak mohou těšit na trilogii komediálních dramat Roye Anderssona - letošní snímek Holub sedí na větvi a rozmýšlí o existenci, film Ty, který žiješ z roku 2007 a o sedm let starší Písně z druhého patra, Macbetha režiséra Justina Kurzela, ale i dokument o vídeňském muzeu Velké muzeum Johanesse Holzahausena, který byl představen na letošním Berlinale," řekla mluvčí distribuční společnosti Film Europe Lenka Stanslická.

Foto: Reuters

Díky společnosti Artcam se do kin dostane i film Xaviera Dolana Mommy a také maďarský Bílý bůh. "Film Kornéla Mundruczóa je strhující nejen způsobem, jakým se v něm pracuje s psími neherci, ale i díky svému metaforickému přesahu, který nahlíží dnešní komplikovanou společnost," řekla zástupkyně Artcamu Hedvika Petrželková.

 

Právě se děje

Další zprávy