Cannes 2013 - Zlatou palmu na 66. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Cannes získal film La Vie d'Adéle (Život Adély, angl. Blue is the Warmest Color) tuniského režiséra Abdala Latífa Kešiše.
Ten přivezl do Cannes tříhodinovou adaptaci stejnojmenného komiksu Julie Maroh. Hned po první tiskové projekci si film vydobyl projekci favorita soutěže, a to jak pro mistrné vyprávění, otevřené sexuální scény, tak i výjimečné výkony obou hlavních hereček.
Už od prvního záběru ve školní třídě je režisér ve formě. Zatímco u ostatních soutěžních filmů jsem si neustále uvědomoval, že sedím v kině a pouze se dívám na film, u Blue is the Warmest Colour se plátno stalo průhledem do skutečného světa.
Zářící herečky
Hlavní hrdinkou snímku je středoškolačka Adèle (Adèle Exarchopoulos), která v severofrancouzském Lille prožívá své sexuální probouzení. Na naléhání svých kamarádek nejprve Adèle sbalí fešáka Thomase (Jeremie Laheurte).
Dojde i na velmi otevřenou sexuální scénu, která spíše než tím, co je vidět, překvapí svou přirozeností. Hrdinčino srdce se ale doopravdy roztluče, až když na ulici zahlédne starší modrovlasou studentku umění Emmu (Léa Seydoux).
Po hodině filmu se s ní konečně seznámí v lesbickém baru. Je to scéna natočená s ohromným citem a gradací – Adèle prochází okolo baru, Emma se na moment vynoří ze dveří za ní, potom situaci kontroluje z balkónu.
Kešiš vůbec má režii pevně v rukou. Dokáže přesně odhadnout záběr, kompozici, všechno působí přirozeně a nenuceně. Vynikající je i při orchestraci masových scén, například když kamarádky Adèle grilují vůbec za možnost, že se baví s lesbičkou. Ve druhé části filmu už Adèle žije s Emmou, čeká ji ale vztahová krize.
Obě herečky jsou nekompromisní. Adèle Exarchopoulos je opravdu obdivuhodná při šrafování nejistoty a touhy; přitom jde o její první velkou filmovou roli.
Léa Seydoux coby Emma dodává scénám nevídanou váhu, těžištěm snímku jsou ale jejich společné scény. To pak obecenstvu naskakuje husí kůže – holky spolu přitom můžou jenom sedět na lavičce a vyměňovat si pohledy. Při vyhlašování Zlaté palmy také Spielbergova porota neopomněla výkony obou hereček vyzdvihnout.
Řemeslu nelze nic vytknout. Jediné, co může diváky od Kešišova snímku odradit, je jeho tříhodinová délka. Při sledování ale na čas zaručeně zapomenete.
Obě herečky při přebírání ocenění plakaly a spolu s režisérem sklidily dlouhotrvající ovace. Kešiš v děkovné řeči cenu věnoval "té krásné mládeži Francie" a také mládeži "tuniské revoluce za její touhu žít také ve svobodě a svobodně milovat".
Pozitivní poselství
Film byl vybrán z dvacítky soutěžních snímků, které většinou byly plné sexu, násilí a utrpení. "Myslím, že tento film je nositelem velmi silného poselství, velmi pozitivního poselství," řekl na tiskové konferenci předseda poroty Steven Spielberg a dodal, že sám je jednoznačným zastáncem sňatků osob stejného pohlaví.
Adèlin život dostal už v sobotu také cenu Mezinárodní federace filmového tisku (Fipresci). Ještě letos by se měl film dostat i do českých kin prostřednictvím společnosti Film Europe.
Film Adèlin život byl považován za největšího favorita na získání hlavní trofeje spolu se snímkem Inside Llewyn Davis (V kůži Llewyna Davise) Joela a Ethana Coenových. Ti se museli spokojit se ziskem Velké ceny.
Trofej pro nejlepšího režiséra dostal Mexičan Amat Escalante za film Heli. Nejlepší mužský herecký výkon podal podle poroty Bruce Dern ve snímku Nebraska. Ocenění pro nejlepší herečku si z Cannes odveze Bérénice Bejo za roli ve filmu The Past (Minulost).
Cenu poroty obdržel Japonec Hirokazu Kore-Eda za film Like father, like son (Jaký otec, takový syn). Za scénář byl oceněn Číňan Ťia Čang-kche, který také režíroval film A touch of sin (Dotek hříchu). Ten pojednává o nárůstu násilí, korupce i sociálních rozdílů v čínské společnosti.
Zlatá palma pro nejlepší krátkometrážní snímek putuje do Jižní Koreje se snímkem Safe režiséra Pchjong-kong Muna.
V sekci Un Certain Regard určené pro nastupující filmaře v sobotu získal prvenství íránský filmař Mohamed Rasulof. Uspěl s tajně natočeným filmem Les manuscrits ne brélent pas (Rukopisy nehoří). Je o spisovateli, jenž má problémy s publikováním svých děl.
Hlavní ceny filmového festivalu v Cannes 2013 |
Zlatá palma
La Vie d'Adéle (Adelin život) - režie Abdal Latíf Kešiš
Velká cena poroty
Inside Llewyn Davis (V kůži Llewyna Davise) - režie Joel a Ethan Coenovi
Nejlepší herec
Bruce Dern - snímek Nebraska - režie Alexander Payne
Nejlepší herečka
Bérénice Bejo - The Past (Minulost) - režie Asghar Farhádí
Nejlepší režie
Amat Escalante - Heli
Nejlepší scénář
Ťia Čang-kche - A touch of sin (Dotek hříchu)
Cena poroty
Like father, like son (Jaký otec, takový syn) - režie Hirokazu Kore-Eda
Zlatá palma za nejlepší krátký film
Safe (Bezpečí) - režie Mun Pchjong-kong
Zlatá kamera
Anthony Chen - snímek Ilo Ilo