Cannes 2012: Bruce Willis, feministky a Audiardův boxer

Michal Procházka
17. 5. 2012 21:50
Člověk si na pláži Croisette říká, jestli to za ty nervy, stres a energii vůbec stojí.
Tilda Swinton, Bruce Willis, Edward Norton
Tilda Swinton, Bruce Willis, Edward Norton | Foto: Reuters

Cannes - Canneské šílenství začalo. Člověk si na pláži Croisette říká, jestli to za ty nervy, stres a energii vůbec stojí. Ocitnete se na nejprestižnějším filmovém festivalu, ale za to se draze platí - v první řadě tři tisíce euro za pronájem apartmánu, v němž poté bydlí řada skládajících se kamarádů z Prahy, Brna a dalších míst naší republiky.

Načež se na ulici brodíte během slavnostního večeru mezi tisíci lidí, kteří se přišli k červenému koberci podívat na Bruce Willise. Mimochodem ten uvedl spolu s Tildou Swintonovou, Billem Murraym, Edwardem Nortonem zahrajovací film Moonrise Kingdom (Království vycházejícího měsíce) - novou excentrickou komedii Wese Andersona.

Jen o dvě hodinky předtím přišly feministky protestovat proti tomu, že v letošní soutěži není ani jeden film ženské režisérky. Kdyby chvíli počkaly, mohl začít rovnou "Armageddon". Statistů by bylo dost.

Místní říkají, že letošní invaze do Cannes bude čítat na osmdesát tisíc návštěvníků a vyznavačů filmu. A přece se člověk každoročně těší do Cannes, nejenom na skladbu filmů, která je letos slibná, ale i na ten adrenalin.

Čtěte také
Cannes 2012: Klasici si užijí na plážích syndrom tunelu

Ten první adrenalin nabídl nový film Jacquesa Audiarda De rouille et d'os (Z krve a rzi). Je to zase výborně napsaný film, který předvádí nejrůznější scenáristické triky, zvraty a ekvilibristiky. Adaptace populárního čtiva kanadské spisovatele Craiga Davidsona stojí na vyzkoušeném sentimentálním románku / thrilleru o setkání - outsiderského drsňáka a krásné ženské (ach ouvej ale s hendikapem). Jen režisér Audiard inscenuje limonádu v současné drsné sociální realitě čtvrté cenové skupiny, která je plná nezaměstnanosti, strhaných tváří, vyhazování pokladních ze supermarketů a dosud neznámé chudoby francouzského pobřeží. A je to opět psychologická drasťárna se žánrovými odbočkami.

Video: youtube.com

Bezprizorní, animální boxer z ulice Ali potkává cvičitelku delfínů Stephanie, jež přišla při nehodě v bazénu o obě nohy. On dělá vyhazovače, strážce, sjíždí rvačky na internetu a potřeboval by doučování z matematiky a občanky. Občas se vyspí s ženskou, která je zrovna po ruce. Ona v sobě hledá novou chuť do života. Kouzlo nepravděpodobného příběhu spočívá v tom, jak jsou oba dva k sobě upřímní - boxer zcela bezelstně testosteronový a ženská (v podání francouzsky fluidní Marilon Cotillard) plná pocitů a polopocitů na pochodu (nikoliv přechodu).

Foto: Reuters

Každopádně to má z nějakého důvodu mezi nimi fungovat nejenom v okamžiku, když mají chuť na sex - tedy, kdy je Ali v situaci, jak říká: OP - operativně připraven. Jejich řeči o sexu jsou tím asi nejlepším, kdy se mohou smát teenageři i paničky. Samčí boxer (Matthias Schoenaerts z belgického filmu Býčí šíje) se postupně učí cítit a občas i trochu myslet. Nicméně výslednému filmu tentokrát něco chybí! Nelepí základní chemie, autoři dost možná netrefili hudbu, chybí napětí z předchozího Proroka. Aliho postava si vás během filmu moc nezíská, nevěříte ani jeho vztahu s malým synem. Byť je nakonec s to se polámanýma rukama proboxovat tlustou krustou ledu k tomu, aby zachraňoval tonoucí dítě.

Jinými slovy Audiard po Grand Prix z roku 2009 letos spíše zklamal. Škoda. Těšili jsme se na jeho souboj s Michaelem Hanekem.

 

Právě se děje

Další zprávy