Bruno chtěl trhnout rekord, ale nakonec nenatrhnul

Kamil Fila Kamil Fila
14. 7. 2009 13:25
Dokumentární mystifikace o gay celebritě vyhrála Top 10

Los Angeles - Žádný letošní film neměl propracovanější reklamní kampaň než Bruno a o žádném herci se letos nepsalo víc než o Sachovi Baronu Cohenovi. Jeho jméno sice není tak známé, ale jeho fiktivní alter-ega, Borata a Bruna, si pamatují masy lidí.

Přesto, že Bruno má vysoký rating nepřístupnosti (od 18 let), očekávalo se, že ve 2756 amerických kinech dosáhne vyšších víkendových tržeb, než je nynějších 30, 6 milionu dolarů.

Počet filmových kopií je sice o něco menší než u největších předem vypočítaných hitů, které mívají kolem 3500-4000 kopií, ale celkový průměr návštěvnosti na jedno představení měl Bruno o uplynulém víkendu největší ze všech.

Foto: archiv

Nicméně v porovnání s Boratem, který začínal s 837 kopiemi a jeho víkendové tržby byly kolem 26,5 milionů dolarů, je zaplněnost sálů vlastně jen třetinová.

Na největší hity letošního léta Bruno nedosáhne - akční sci-fi Transformers 2 má po třech týdnech 340 milionů v USA, komedie Hangover 220 milionů po čtyřech týdnech a Doba ledová 3 za dva týdny 120 milionů.

Producenti zřejmě počítají s tím, že hlavní trh pro Bruna budou jiné země než USA. Ty, které jsou podstatně svobodomyslnější a nevadí jim gay humor. Proto taky Cohen absolvoval hlavní turné mimo USA, za 18 dní navštívil v devíti zemích tamní premiéry.

Pokaždé pochopitelně ve vychytaném outfitu - zdaleka nejlepší byl ve Španělsku převlek za býka s rohy, kopyty - botami na platformách, oháňkou vpředu i vzadu a výhružně se houpajícími varlaty z hebkého materiálu.

Foto: archiv
Čtěte více:
MTV: Brunův zadek u obličeje Eminema byl domluvený
Nový Borat: Hitler je toliko černou ovcí Rakouska
Borat je mrtev. Ať žije Bruno. Don´t Sie think so?

Sám Cohen relativní neúspěch v Americe bere pořád s nadhledem a na Brunově facebookovém profilu vyšel tento denní status: "Ich bych rád poděkoval vám lidičkám, že jste udělali z Bruno filmu jedničku v žebříčku. Je to největší otevření pro jakýkoli gay dokument od doby Jerryho Maguirea!" ("Ich vould like to thank you guys for making Bruno #1 at ze box office! It's ze biggest opening for a gay documentary since Jerry Maguire!") Tom Cruise musí mít radost.

Foto: archiv

Ohlasy recenzentů na film s Brunem se předvídatelně rozdělily do poměrně ostře vyhraněných táborů. Nutno zdůraznit, že hlavní spor se nevede na rovině případného morálního odsudku. Víceméně všichni si dávají pozor, aby nedali najevo pohoršení, odmítnutí filmu se odehrává pouze v tom, nakolik se kdo smál a nudil.

Přitom, jak vyplývá z více upřímných reflexí, tento film se dotkne téměř každého. Minimálně bigotně věřící a konzervativní lidé ho nejsou vůbec schopni přijmout jako zábavu. Působí velmi nepříjemně i na spoustu heterosexuálních mužů a uraženi se jím mohou cítit i mnozí gayové, kteří ostatně vyhlašují opatrné protesty.

Nynější konsensus, který lze vyčíst z recenzí, zní, že Bruno je vskutku podstatně urážlivější a o něco méně vtipný než Borat.

Foto: archiv

Pro Cohena se množí nálepky "nejodvážnější komik naší doby" či "mistr komedie, jejíž humor spočívá v tom, že se cítíme zahanbeni", ale podle jiných se až s Brunem ukázalo, že "proklamovaný král komedie je nahý".

Tom Long z Detroit News napsal, že Bruno "překračuje všechny meze, je odvážný, aktuální, odhalující sebe i nás, děsivý a konzistentně rozjařený" a "zvládá být zároveň pronikavým kulturním komentářem a postmoderním komediálním géniem."

Podle Johna P. McCarthyho z ReelTalk Movie Reviews "Cohen nastavil laťku pro guerillové komedie tak vysoko i tak nízko, jak je to jde." Což je pořád pochvala.

Foto: archiv

Jiní kritici se ovšem Cohenovou exhibicí cítí otráveni. Denis Schwarz z Ozus' World Movie Reviews například tvrdí, že "film není o ničem jiném, než že si Cohen dělá blázny z těch, vůči nimž se cítí nadřazený."

Podle Roberta Levina ze stránky Critic's Notebook je Bruno "zábavný kousek, ale více v tom, jak se snaží ukazovat 'podívejte, jak dovedeme být nechutní,' než v tom, co by bylo blízko smysluplnému společenskému komentáři."

Zcela odmítavě se ke Cohenovu filmu staví Anthony Lane z týdeníku New Yorker, podle nějž je snímek sice "naprosto nevhodný pro děti, ale přitom poháněný rýpavou dětinskostí, která přitáhne pouze někoho, kdo se zmítá ve víru puberty, případně dospělé, kteří ve svém vývoji nikdy nepostoupili dále."

 

Právě se děje

Další zprávy