reklama
 
 

Recenze: BlacKkKlansman je černošský film pro bělochy. Nestraní radikalismu ani neadoruje konflikt

16. 8. 2018
BlacKkKlansman většinu času nevyobrazuje Kukluxklan jako brutální hrozbu, ale jako spolek hlupců. | Video: CinemArt |  02:35
Nový film režiséra Spikea Leeho líčí, jak se černošský detektiv s obřím afrem dostal mezi bigotní vidláky z Kukluxklanu. Divák vybuchuje smíchy nad absurditou zápletky, ale o hrdiny se postupně začíná bát.

Na letošním festivalu v Cannes po konci snímku BlacKkKlansman zazněl šestiminutový potlesk a jeho jedenašedesátiletý režisér, Američan Spike Lee, se ukláněl na otevřené scéně. Vzápětí dostal cenu ekumenické poroty a jeho snímek, natočený podle velmi neuvěřitelných skutečných událostí, začal cestovat po světě. Úspěch měl také minulý měsíc u diváků v Karlových Varech, ostatně v záplavě vážných filmů je cokoliv, co zavání komedií, přijímáno osvěživěji a léčivěji než doušek z termálních pramenů.

Je pravděpodobné, že také při nynější premiéře v široké české distribuci bude BlacKkKlansman sbírat tisíce spokojených diváků. Neboť, jak říkají někteří kritici, Spike Lee natočil "černošský film pro bělochy".

Jiní si myslí, že Lee tak skvělý snímek nevyprodukoval nejméně deset let - možná od dob, kdy také česká kina promítala jeho Spojence z roku 2006 nebo o čtyři roky starší 25. hodinu.

Ten příběh se stal roku 1972 ve městě Colorado Springs: první černošský policista v místním policejním sboru jen tak ze zvědavosti zavolal na telefonní číslo novinového inzerátu verbujícího nové členy Kukluxklanu. Předák místní rasistické buňky nepoznal, že se baví s černochem, který si z něj navíc dělá šoufky, a volajícího do klanu přijal.

Protože se brzy vyrojily náznaky, že Kukluxklan hodlá rozpoutat teroristickou rasovou válku se zdejšími černošskými radikálními studenty, bylo nasnadě onen zprvu nevinný vtípek dále využít a organizaci bílých supremacistů infiltrovat.

Jenomže jak by se důstojník Ron Stallworth se svým obřím afrem mohl dostat mezi bigotní vidláky, kteří se považují za bílé rytíře? Jedinou šancí bylo využít jiného kolegu - a shodou okolností jediný svolný byl Flip Zimmerman, Žid jako poleno.

Přesto se jim podařilo několik měsíců se vydávat za jednu osobu, která strašně nenávidí "negry, Židáky, buzny a všechny liberály", a postupovat v klanové hierarchii. Dokonce se zalíbili "hlavnímu čaroději" organizace Davidu Dukeovi.

Úprav oproti Stallworthově životopisné knize bylo ve filmu BlacKkKlansman provedeno minimum, přesto se hodí je zmínit. Děj se z roku 1972 přesunul o sedm let později, aby Ron a jeho dívka Patrice mohli vést hovory o tehdejší vlně takzvaných blaxploitation filmů jako Shaft nebo Coffy, v nichž to černošští hrdinové nandávali bělochům, nebo o znovuzvolení Richarda Nixona prezidentem - Kukluxklan prý pracoval na jeho podpoře.

Rovněž úplné finále snímku, v němž detektiv Ron provede Davidu Dukeovi brutální "trolling", je vymyšlené. Duke až do roku 2006 netušil, že Ron je černoch.

Režisér Spike Lee si do děje přidává také výjevy ze svých "oblíbeně nenáviděných filmů" Zrození národa (1915) nebo Sever proti Jihu (1938), které naopak od srdíčka milují bělošští rasisté. Je pravděpodobné, že tyto snímky dotyčné osoby z BlacKkKlansmana opravdu sledovaly, protože jim dávaly pocit nadřazenosti a odkazovaly k jejich pocitu nespravedlnosti, jak kdysi dopadla americká občanská válka.

Sám režisér ale v BlackKklansmanovi nestraní černošskému radikalismu a film se nechvěje touhou po rasovém konfliktu.

Lee si na přelomu 80. a 90. let minulého století vydobyl pověst nejbystřejšího pozorovatele černošské komunity díky snímkům jako Ona to musí mít, Jednej správně nebo Horečka džungle, později přitvrdil portrétem revolučně naladěného Malcolma X a před pár lety pro televizi natočil čtyřdílnou dokumentární obžalobu o následcích hurikánu Katrina, který postihl převážně černošské obyvatele, na něž se vláda USA vykašlala.

Každopádně většina jeho filmů není útokem na bělošskou většinu ani vládnoucí elitu, ale pobídkou k dialogu pomocí komplexního vykreslení, jak uvažují a chovají se obyvatelé multikulturních měst. Lee neomlouvá kriminalitu, násilí či povalečství, jen ukazuje jejich kořeny.

Je zvláštní, že se o to doteď nepokusil tak otevřeně komediální cestou, jež by promlouvala navenek, "mimo ghetto".

Film BlacKkKlansman sází na to, že neustále nevěřícně vybuchujeme smíchy nad absurditou zápletky, ale čím dále děj pokračuje, tím více se o hrdiny bojíme, protože už nejde o klukovskou hru, ale o život. John David Washington, mimo jiné syn Denzela Washingtona, a Adam Driver v hlavních policajtských rolích vyhlížejí velmi roztomile, až "sladce".

Zároveň ale cítíme, v jakém vnitřním napětí jejich postavy Ron a Flip musí žít - z těch dvou je Ron postavou s více fasetami.

Jeho dívka Patrice na to narazí, když parafrázuje slavnou myšlenku sociologa W. E. B. Du Boise: černoši v Americe mají "dvojí vědomí" a prožívají ustavičný vnitřní konflikt mezi tím, že se identifikují coby osoby afrického původu, avšak zároveň jsou občany Spojených států, kde jsou Afroameričané bráni coby druhořadá třída.

Ronovo vědomí se štěpí ještě více a intenzivněji - stále se mu předhazuje, že není "správný policista" (protože vypadá jinak), zároveň že "zrazuje černé bratry a sestry" (když kolaboruje se systémem). A k tomu všemu se musí přesvědčivě vydávat za někoho, kdo nenávidí vlastní etnikum.

Leeho mistrovský a odvážný kousek spočívá v tom, že nám Kukluxklan většinu času nelíčí jako brutální hrozbu, ale jako spolek hlupců. Zvlášť ve finále má ta pitomost a packalství rozměr jako v nejlepších filmech bratří Coenů.

BlacKkKlansman

Režie: Spike Lee
CinemArt, česká distribuční premiéra 16. srpna

Jenomže poslední minuty BlacKkKlansmana patří dokumentárním záběrům z loňska z Charlottesville, kde se střetli protestující Afroameričané, anarchisté a neonacisté. Nechybí ani záznam alarmujícího prohlášení Donalda Trumpa, že "na obou stranách jsou špatní i velmi milí lidé".

Spike Lee nám tím vzkazuje: nebezpečí je reálné a znovu se probouzí, nenechte se ukolébat retrem a zábavou, nenechte se zmást tím, že někdo vypadá neškodně. Název BlacKkKlansman je "raperská" složenina a také samotný film se skládá z mnoha žánrových samplů. Vedle zábavného, přerývaného rýmování nabízí i občanský apel.

autor: Kamil Fila | 16. 8. 2018

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama