reklama
 
 

Recenze: V novém thrilleru Netflixu s Bullockovou se jen blázni nechtějí zabít

27. 12. 2018 13:34
Slova Matoušova evangelia „Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich je království nebeské“ při sledování nejnovějšího thrilleru Bird Box z produkce videotéky Netflix přijdou brzy na mysl. Jen tady platí v trochu jiné podobě.

Chudí duchem mají v postapokalyptickém filmu dánské oscarové režisérky Susanne Bierové proti "normálním" smrtelníkům poněkud jinou "výhodu". Když se podívají na okolní svět, zůstanou naživu.

Divák zbystří hned v úvodní scéně, kde Sandra Bullocková coby Malorie říká dvěma dětem, že následující nebezpečnou cestu musejí všichni podniknout se zavázanýma očima. Kdo se podívá, zemře. Bullocková ty instrukce štěká spíše jako nelítostná velitelka než matka a je jasné, že tady něco nehraje.

Následuje střih o pět let dříve. Tehdy je jedno z dětí ještě v Maloriině břichu a hrdinčinu největší starost představuje sestra, která ji nutí starat se také o svět mimo její malířský ateliér, z něhož by nejraději nevycházela. Ani jedna z žen ještě netuší, že brzy bude mít celá planeta pádný důvod nevycházet ze svých obydlí.

Maloriina sestra pustí televizi, a vnese tak na chvilku do ateliéru tvrdohlavé umělkyně záblesk okolní reality. Na obrazovce je řeč o masových sebevraždách napříč Evropou. Aniž by byl znám důvod. A brzy lidé začínají umírat vlastní rukou také v ulicích amerického Sacramenta, kde se příběh filmu Bird Box odehrává.

Příčinu toho všeho divák nikdy nespatří. Zato každá z postav, která se na toto abstraktní zlo podívá, získá nutkání okamžitě si sáhnout na život. Kromě duševně chorých, hovořících o tom, že uviděli krásné věci. A bohužel pro všechny ostatní mají potřebu každého kolem přimět, aby je spatřil taky.

Takto rozehrané kulisy nutí hrdiny jednat poslepu, čímž Bird Box trochu připomíná letošní horor Tiché místo, v němž mimozemská monstra pro změnu reagovala na zvuk. Bird Box však není plný vynalézavých nápadů se zvukem i prostorem, jakými tvůrci Tichého místa obohatili zápletku své verze apokalypsy a ze snímku učinili pro mnohé zjevení. A pro ty trochu skeptičtější diváky přinejmenším další z množící se řady hororů, postavených na originálním nápadu, s nímž umí dovedně pracovat.

Bird Box - který svůj název odvozuje od faktu, že ptáci rozpoznají přítomnost neviditelných sil nutících lidí se zabít - stojí též na vynikajícím nápadu. Ten nabízí mnoho cest, kudy se vypravěčsky vydat. Režisérka Bierová se scenáristou Erikem Heissererem jich spoustu naznačí, ale na žádné nezůstávají dostatečně dlouho.

Film Bird Box je na Netflixu k vidění od uplynulého pátku. | Video: Netflix |  02:17

Nápad s blázny, kteří se mohou beztrestně potulovat světem a pokoušet se "konvertovat" ostatní na svou stranu, svádí děj k pořádnému akčnímu béčku, na nějž ale nikdy nedojde.

Úvodní situace, která Malorie nakonec přivede do domu, kde se zabarikádovala různorodá skupina lidí, si zase bere inspiraci v černobílé a realistické zombie klasice George Romera Noc oživlých mrtvol, v níž si také lidé uzavření v jednom domě dokázali být větším nebezpečím než samotná ohnilá monstra, lačnící po jejich masu a vnitřnostech.

A pasáže ze současnosti, v níž Malorie poslepu se dvěma pětiletými dětmi podniká nebezpečnou pouť na vratké loďce po rozbouřené řece, zase vyvolávají takřka okamžité napětí, neboť v takové situaci se o postavy nelze nebát.

Bierová - dosud více autorka dramat než žánrových filmů - se navíc pokouší rozehrát různá potenciálně velká témata z říše mezilidských vztahů. Od otázky, zda největší morous a alkoholik ze všech postav v podání Johna Malkoviche je opravdu takový nelida, jak se prezentuje, až po povahu samotné Malorie.

Sandra Bullocková se do role této drsňačky, co příliš neplýtvá city a děti pojmenuje jen Kluk a Holka, dokonale hodí. Ale divák je jí mnohem více nablízku na rozbouřené řece, než když scénář zkouší pojmout proměny její povahy.

Netflix sice svou rodinu solidních hororových a thrillerových filmů rozšířil o novinku, jejíž ambice překonávají její skutečné kvality.

Ale Bird Box, přestože si část svých nejlepších nápadů půjčuje odjinud, stále místy dovede být strhující. Byť na Oscara to tentokrát nebude.

autor: Tomáš Stejskal | 27. 12. 2018 13:34

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama