Thriller Bídníci inspiroval slavný román, předměstí Paříže mění ve výbušný papiňák

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
4. 2. 2020 12:05
Francouzský dokumentarista Ladj Ly strávil celý život na pařížském předměstí Montfermeil, kam spisovatel Victor Hugo zasadil svůj román Bídníci. A tak měl Ly dost času pozorovat prostředí, které romanopisce vedlo k úvodnímu mottu.
Bídníci se aktuálně ucházejí o Oscara za nejlepší cizojazyčný film.
Bídníci se aktuálně ucházejí o Oscara za nejlepší cizojazyčný film. | Foto: Film Europe

"Pokud v určitých vrstvách bude možné, aby společnost dávila člověka; jinými slovy a z hlediska ještě širšího, pokud na světě nepominou nevědomost a bída, nebudou knihy tohoto druhu bez užitku," napsal Victor Hugo v knize z roku 1862. Podobný společenský neklid nyní Ladj Ly vtiskl svému celovečernímu hranému debutu, filmové verzi Bídníků, kterou právě promítají česká kina.

Damien Bonnard, Alexis Manenti a Djibril Zonga.
Damien Bonnard, Alexis Manenti a Djibril Zonga. | Foto: Film Europe

Zasadil ji do stejného prostředí jako Hugo. A byť se liší doba, příběh i žánr, společensko-kritická východiska tvůrce sdílí se svým slavným předchůdcem. Kriminální thrilller Bídníci je pozoruhodnou sondou do světa, kde se policie i místní pohybují na hraně zákona a kde společnost dusí své nejslabší články.

Je to těkavá jízda útrobami neklidného předměstí, která nemoralizuje, ale nechybí jí naléhavý tón. Snímek si loni v květnu právem odnesl cenu poroty z festivalu v Cannes a nyní se uchází o Oscara za nejlepší cizojazyčný film.

Bídníci začínají euforickými záběry, kdy celá čtvrť fandí domácímu fotbalovému týmu. Hned poté ale začínají vyprávět mnohem skeptičtěji: pohledem trojčlenné policejní jednotky, která v nenápadném šedém peugeotu brázdí místní ulice a snaží se zabránit zločinu.

Režisér Ly navazuje na tradici francouzských policejních thrillerů, perspektiva jediného dne, kdy se příběh odehrává, může zase připomenout hollywoodské krimi drama Patrola od Davida Ayera.

Bídníci od počátku vytváří napětí už uvnitř samotného kriminalistického týmu, kam přibyl nováček z jiné části Francie. Ten se jen těžko podvoluje drsnému bigotnímu šéfovi Chrisovi, který si užívá svou přezdívku Růžové prase a dává najevo, že v rukavičkách se tahle práce dělat nedá.

Bídníky promítají česká kina od minulého čtvrtka. | Video: Film Europe

Případ ztraceného cirkusového lvíčete během chvíle předestře před zraky diváků dynamický drsný svět, v němž i místní starosta je spíše něčím jako šéfem jednoho z lokálních klanů.

Ukradené lvíče funguje coby rozbuška, která vmžiku oživuje kulturní, etnické i náboženské třenice. A policisté ve snaze případ vyřešit a zastavit tuto "časovanou bombu" situaci doženou do ještě většího extrému, když náhodou zraní místního chlapce, jenž zvíře odcizil.

Starosta, kterého hraje Steve Tientcheu, je spíše šéfem jednoho z lokálních klanů.
Starosta, kterého hraje Steve Tientcheu, je spíše šéfem jednoho z lokálních klanů. | Foto: Film Europe

Kamera se povětšinou drží protagonistům u těla a ukazuje jejich omezenou perspektivu i nepřehlednost této industriální džungle.

Jako občasný, osvobozující kontrapunkt však slouží záběry z "božské perpsektivy", kterými se na svět dívá místní hoch vypouštějící dron ze střechy svého paneláku. Především proto, aby skrz okna šmíroval děvčata ze sousedství, avšak létající kamera náhodou zachytí i incident mezi policisty a lokální mládeží, čímž se z nešťastné situace stává šachová partie a hra o čas s minimálně čtyřmi stranami.

Bídníci jsou natočení jako živelný proces, který se odvíjí v reálném čase. Precizně naplňují žánr napínavého krimi thrilleru a zároveň ho převyšují díky tomu, že jde o film, jenž nikomu nestraní. Není to kritika jednotlivců v řadách policejních složek, ale pokus vykreslit svět, kde snadným řešením brání složitá celospolečenská soukolí.

Přitom se snímek drží při zemi a ukazuje svět právě očima těch jednotlivců, kteří musí neustále o něco bojovat, z minuty na minutu. Než policejní peugeot zahne za další roh, pravidla hry se stihnou změnit, stejně jako společenská nálada v celé čtvrti.

Režisér vsadil z velké části na neherce.
Režisér vsadil z velké části na neherce. | Foto: Film Europe

Režisér a spoluscenárista Ly sází z velké části na neherce, kteří na předměstí Montfermeil reálně žijí, a vytváří autentický obraz světa, kde neexistují jasná znamínka. Je tenká hrana mezi klukovinou, krádeží a nábožensky ospravedlnitelným aktem, který dvě strany sporu vidí diametrálně odlišně.

Podobně tenká hrana existuje mezi drsným, v daném prostředí ale někdy nutným či alespoň pochopitelným chováním strážců zákona a policejní šikanou.

Spoustu těchto hran nicméně Bídníci překračují. Nervní energií pulzující snímek končí uprostřed klaustrofobního pekla, kde padají všechny zábrany. Toto inferno je natočené s intenzitou počínající apokalypsy. A připomíná papiňák, který prostě jednou vybuchl.

Síla závěrečných výjevů ale nepramení jen z filmařského umu, ale také z vědomí, že tohle není žádné osudové vyobrazení světa, který se definitivně vymkl z kloubů. Naopak: podobný papiňák bublá každý den a brzy klidně vybuchne znovu.

Bídníci

Režie: Ladj Ly
Film Europe, česká distribuční premiéra 30. ledna

 

Právě se děje

Další zprávy