Pustina byla organická, seriál Bez vědomí je hodinářská práce, říká režisér Zachariáš

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
14. 7. 2019 15:07
Historie se zopakovala. Před třemi lety seděl režisér Ivan Zachariáš na terase karlovarského hotelu Thermal a byl viditelně nervózní. Skoro jako nováček. Přitom měl za sebou dvacet let práce na nejprestižnějších reklamních zakázkách.
„Je to pro mě osobní, bylo mi v době revoluce osmnáct," říká Ivan Zachariáš.
„Je to pro mě osobní, bylo mi v době revoluce osmnáct," říká Ivan Zachariáš. | Foto: René Volfík/FOTOREPO

Tenkrát však bylo před premiérou jeho prvního díla v oboru ambiciózní televizní tvorby. Osmidílná Pustina z produkce HBO chtěla být napínavým kriminálním seriálem a zároveň společenskou sondou minimálně evropských parametrů. A povedlo se.

Ivan Zachariáš letos v Karlových Varech.
Ivan Zachariáš letos v Karlových Varech. | Foto: HBO/René Volfík

Letos Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary uvedl první části nového Zachariášova projektu Bez vědomí a pocity před premiérou prý byly totožné. "Člověk vstupuje na tenký led s žánrem, který je tady nezvyklý. Sociální drama jako Pustina, když se udělá nějak normálně, nepředstavuje takové riziko," komentuje Ivan Zachariáš posun na nové území, do žánru špionážního dramatu.

"Tohle je velké riziko, není to naše tradice. A současně má člověk pocit, že musí něco potvrdit, protože Pustina se líbila," naráží na zkušenost, kterou znají mnozí tvůrci úspěšných debutových projektů.

Zatímco Pustina byla v mnoha ohledech realistická, v Bez vědomí, které se odehrává těsně před listopadem 1989, se tvůrci pokusili vytvořit dílo, jež se vizuálně vymyká.

"S kameramanem Honzou Velickým spolupracujeme už 25 let, hodně jsme si toho zkusili v reklamách. Tady jsme chtěli použít co nejreálnější lokace a ty pak posunout svícením a kompozicí do úplně jiné roviny," přibližuje vizuální stránku seriálu režisér. A dále podrobněji popisuje, kterak úplně vyloučili některé barvy spektra, například bílou a žlutou.

Výsledkem je zvláštní kombinace. Z mnoha záběrů na diváka dýchne třicet let stará Praha plná oprýskaných nároží, však také filmaři strávili 40 dní jen obhlídkami. Hledali onu těžkou kamennou architekturu dvacátého století, dnes už často překrytou svítícími fasádami.

Martin Hofmann v seriálu Bez vědomí.
Martin Hofmann v seriálu Bez vědomí. | Foto: © HBO Europe

"Zvažovali jsme každý roh, jaké graffiti umazat, jaké zámky předělat. Najít dnes někde opršelé fasády s patinou je už velký problém," přibližuje význam lokací a práci s nimi režisér.

Zároveň však jako by se v reálném prostředí odehrával až přízračný příběh. "Pustina byla organická, měla jasný, v něčem velmi svázaný styl," srovnává Zachariáš oba své projekty.

"Tady bylo vše na přesnost, šlo o hodinářskou práci, herci se museli pohybovat po značkách. Což nemají rádi. Potom pochopili, že to má svůj důvod a vypadá to pak dobře," přibližuje natáčení režisér, jemuž se šachovými figurkami stali třeba Táňa Pauhofová, Martin Hofmann, Martin Myšička či Jan Vlasák.

"Martin Hofmann by vám řekl, že to pro něj bylo nejsvázanější natáčení, co kdy zažil. Je zvyklý improvizovat a tady jsem ho šoupal po značkách, někdy jsem ho doslova animoval během záběru, kam má pohlédnout očima," vzpomíná Zachariáš. "A po projekci mi řekl: člověče, ono to funguje. Z toho mám radost. Je zábavné herce posunout do nekomfortní zóny, sami jsou pak překvapení."

Teaser k seriálu Bez vědomí | Video: HBO

Příměr k šachovým figurkám není náhodný. Autor námětu a scénáře Ondřej Gabriel napsal Bez vědomí jako zamotanou partii, v níž jako by postavy byly jen kolečky v obřím soukolí.

Právě to na projektu zaujalo producenta HBO Stevea Matthewse, který dohlíží na seriály z produkce HBO Europe a špionážní žánr dobře zná. "Vyrostl jsem na klasikách tohoto žánru, na Somersetu Maughamovi, Grahamu Greenovi, Ianu Flemingovi či Johnu le Carrém. A když Ondřej Gabriel přišel s tímto námětem, hned mě zaujaly dvě věci: zaprvé jak zajímavé je mít nevinnou ženskou protagonistku, což není vůbec běžné," přibližuje Matthews, v čem se tento český pohled na žánr špionážního dramatu podle něho vymyká.

Táňa Pauhofová v seriálu Bez vědomí.
Táňa Pauhofová v seriálu Bez vědomí. | Foto: © HBO Europe

Druhá věc ho chytla ještě víc. Coby konzultant a výkonný producent, který úzce pracuje se scenáristy z různých zemí, často plně nerozumí jazyku či místním reáliím. O to čistší pohled na samotný žánr ale prý díky tomu má.

"Ve špionážních klasikách se postavy většinou volně pohybovaly prostorem jako po šachovnici. Ale v Bez vědomí je vše vyprávěné přímo z pohledu šachových figurek, což jsem nikde jinde neviděl. Je to vystavěné jako opravdu komplikované puzzle a byla radost hrát si se žánrem v tomto prostoru."

První dva díly uvedené v Karlových Varech jsou zatím jen jemným náznakem této skládanky. Režisér Zachariáš se netají tím, že mu osobně tento způsob prezentace, kdy se uvedou jen dva díly, příliš nevyhovuje. "První díl je expoziční, a když to trochu přeženu, vlastně je to nuda. Ten druhý by už měl diváka vtáhnout víc, ale stejně je to jako pustit půl hodiny z celovečeráku," říká.

První dva díly tak diváky uvádějí do světa tajných služeb Východu i Západu na sklonku studené války a uvrhají Táňu Pauhofovou coby houslistku a dceru disidenta do světa, kde si všichni lžou a nikdo si ničím nemůže být jist.

Martin Myšička v seriálu Bez vědomí.
Martin Myšička v seriálu Bez vědomí. | Foto: © HBO Europe

Už od začátku je jasné, že půjde o nemilosrdnou podívanou zaobírající se rozdíly mezi pravdou a lží, která tudíž chce být také komentářem k dnešní době.

"Je to pro mě osobní, bylo mi v době revoluce osmnáct a část mojí rodiny byli emigranti," komentuje další rovinu projektu Ivan Zachariáš a dodává, jak je rád, že předlistopadovou dobu zažil, ale jen do těch osmnácti let.

"Příliš mě to neomezilo, ale pamatuju si na ni. Pro mě to je doteď osobní, máme tady premiéra estébáka. Když můžu udělat jen malinko, aby si lidé uvědomili, jak je to hrozné, jsem rád," dodává.

Recenze prvních epizod Bez vědomí od Kamila Fily

Všichni proti všem. Špionážní drama HBO je skvěle rozehrané | Video: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

před 5 hodinami

Brémy podlehly Frankfurtu 0:3, Pavlenka inkasoval po 342 minutách

Fotbalisté Brém v dohrávce 24. kola německé ligy podlehli Frankfurtu 0:3 a zůstali na předposledním místě tabulky. Brankář Jiří Pavlenka byl v bundeslize překonán po 342 minutách, celý zápas za domácí Werder odehrál i krajní obránce Theodor Gebre Selassie.

Brémy prohrály poprvé po třech ligových zápasech a ztrácí dva body na šestnáctý Düsseldorf, který drží barážovou pozici. Eintracht zvítězil podruhé za sebou a poskočil na 11. příčku.

Domácí si v úvodním poločase vytvořili víc nebezpečných šancí než soupeř, ale brankář Trapp zneškodnil dalekonosnou ránu Klaasena nebo Selkeho pokus z úhlu.

Druhé dějství jasně patřilo Frankfurtu. V 61. minutě si na Kostičův centr naskočil Silva a přesnou hlavičkou překonal Pavlenku. Reprezentační gólman podruhé inkasoval v 81. minutě z rohu od nepokrytého Ilsankera a hostující náhradník ještě v poslední minutě uzavřel skóre hlavou.

Hráči Werderu potvrdili pozici nejhoršího domácího týmu německé ligy, v aktuální sezoně na Weserstadionu ze 14 utkání získali pouhých šest bodů a vyhráli jen v září nad Augsburgem (3:2).

před 5 hodinami

V případě Maddie McCannové, jež zmizela před třinácti lety, je podezřelý Němec

Němečtí vyšetřovatelé podezřívají z vraždy britské dívky Maddie McCannové, která zmizela před 13 lety při rodinné dovolené v Portugalsku, 43letého muže z Německa. Vyšetřování otevřelo státní zastupitelství v Braunschweigu, informoval dnes Spolkový kriminální úřad. Podezřelý, který byl už v minulosti podle agentury DPA vícekrát trestán kvůli sexuálním deliktům i na dětech, si v současnosti odpykává víceletý trest ve vězení.

Tehdy tříletá Madeleine McCannová zmizela v květnu 2007 z apartmánu v turistickém komplexu v Praia da Luz u jihoportugalského města Lagos v regionu Algarve. Její rodiče byli tehdy na večeři v blízké restauraci. O osud dívenky se zajímala média na celém světě. 

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Zdroj: ČTK
Další zprávy