Naprostá ztráta soudnosti. Nový film od režiséra Amores perros je tragický

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
21. 12. 2022 16:47
Ruce lékařů pokládají na pult nemocničního sálu právě narozené dítě. Pak ale zdravotník řekne matce, že na takto zvráceném světě miminko být nechce. A vrátí ho zpět. Jedna z prvních scén snímku Bardo, který je k vidění na Netflixu, napoví o novince talentovaného režiséra a nepříliš zdatného scenáristy Alejandra Gonzáleze Iñárritua takřka vše. Opět jde o film, který lze jen milovat, nebo nenávidět.

Buddhistický termín bardo označuje různé stavy mezi smrtí a znovuzrozením. Mexický filmař, jenž svou novinku opatřil podtitulem Falešná kronika několika pravd, se skutečně pohybuje kdesi na pomezí. Nejen mezi životem a smrtí, ale také mezi Mexikem a Spojenými státy, groteskou a mystikou. A nutno dodat, že i mezi přehnanými ambicemi a naprostou ztrátou soudnosti.

Devětapadesátiletý Iñárritu se proslavil hned prvním snímkem Amores perros z roku 2000, působivou vypravěčskou skládankou, jaké byly tehdy v módě. V podobném duchu pokračoval s filmy 21 gramů a Babel.

Za příběhovými propletenci stál scenárista Guillermo Arriaga, s každým dalším titulem ale Iñárrituova snaha propojovat zdánlivě nesouvisející děje do jednotného celku působila vykonstruovaněji. Na pozadí všech těchto komplikovaných příběhů prosvítala čím dál úpornější snaha hledat duchovní aspekty života v dnešním bezútěšném světě.

Nezlepšilo se to ani po režisérově tvůrčím rozchodu s Arriagou. Snímek Biutiful, na jehož scénáři se sám podílel, je Iñárrituovým suverénně nejhorším. Jednoduché sociální drama se pohybuje na hraně, či spíše za hranou citového vydírání. Ostré kontrasty bídného života a spirituálního vysvobození nelze vnímat jinak než komicky.

Pak vznikl oscarový Birdman, jímž autor v roce 2014 poprvé vsadil na humor či nadsázku, což bylo dané zde zvoleným divadelním a komiksovým prostředím. Působivý snímek natočený zdánlivě v jednom záběru byl díky tomu hravější, stylizovanější. Pomohlo mu to ke čtyřem Oscarům včetně těch za režii a film roku. Byť ve chvílích, kde chtěl říkat něco o světě, Birdman opět spíše zakopával o vlastní naivitu.

Na žánrovější polohu vsadil Iñárritu také před sedmi lety ve svém zatím předposledním, s rozpočtem 135 milionů dolarů zároveň nejdražším titulu Revenant Zmrtvýchvstání, kde hlavní roli ztvárnil Leonardo DiCaprio. Byl to velmi slušný thriller o přežití, opět s vynikající kamerou Emmanuela Lubezkiho, přestože ho stále srážely na kolena spirituální vložky prozrazující, že jejich tvůrce se mylně cítí být vizionářem posouvajícím možnosti současné kinematografie.

Mexický filmař patří k velkým talentům. Ale zároveň se jeho díla řadí k nejpřeceňovanějším. Krátce před Vánoci teď Iñárritu na Netflixu uvedl svůj dosud nejosobnější a rovněž nejméně divácky vstřícný snímek.

Film Bardo je na Netflixu s českými titulky. | Video: Netflix

Zápletka Barda je prostá: režisér a novinář Silverio Gama má coby první Mexičan obdržet prestižní americkou novinářskou cenu. Díky tomu se po mnoha letech života v USA vrací se ženou a synem do rodné země, aby poctu oslavil s širším příbuzenstvem.

Jenže vše, co prožívá, se neustále mění v podivné vize - snad sny, snad představy, snad scény z jeho posledního filmu Falešná kronika několika pravd, fiktivního a stylizovaného dokumentu, jenž se dotýká historie Mexika. I úvodní scéna porodu naruby úzce souvisí se skutečností: manželský pár přišel o syna, který zemřel pouhý den po narození.

Iñárritu se však v celém snímku potýká s tím, že neví, jak o bolestivých věcech vyprávět. Pohybuje se na hraně temných vizí a fanfarónské grotesky, jako by před realitou vždy musel utéct do říše podivné stylizace.

Mnohé scény jsou působivé, Emmanuela Lubezkiho za kamerou vystřídal Darius Khondji narozený v Íránu a předkládá divákům komplikovaně vystavěné situace, nad nimiž lze jistě žasnout. Jen se člověk zároveň popadá za hlavu v zoufalství nad tím, jak jsou prázdné.

Když podobné mystické okamžiky typu pyramid postavených z lebek vpadaly do syrové reality Revenanta, kde se mrznoucí Leonardo DiCaprio plazil nehostinnou krajinou, občas působily trochu nepatřičně. Tentokrát je to ještě horší, neboť od podobných atmosférických chvilek s příchutí apokalypsy režisér prchá ke gagu či zcizujícímu efektu. Třeba když se ukáže, že jde o jakýsi film ve filmu, že vše je jen inscenované.

Bardo chce mluvit o rodinné krizi, vykořenění, o pocitech Mexičanů, kteří odjeli za prací do Spojených států a nyní se necítí být doma nikde. Jenže Alejandro González Iñárritu nemá vůbec cit pro to, kdy být vážný, kdy utíkat k černé komedii a kdy se pouštět do duchovních sfér. Má dar pracovat s prostorem před kamerou, ale myšlenkově je jeho film na úrovni nedospělé hříčky.

Silveria, protagonistu filmu Bardo, hraje Daniel Giménez Cacho.
Silveria, protagonistu filmu Bardo, hraje Daniel Giménez Cacho. | Foto: Netflix

Iñárritu se nedokáže dotknout věcí, které člověka přesahují, tak jako třeba jedenapadesátiletý mexický kolega Carlos Reygadas, jehož díla opravdu posouvají hranice a mají moc utrhnout divákům hlavu - což v jeho opusu Post Tenebras Lux provede jeden z hrdinů.

Přitom Iñárritu neumí ani udělat skvělý gag. Byť některé ze scén Barda mohou vnějškově připomenout bizarní poetiku švédského tvůrce Roye Anderssona, nikdy nejdou na podobnou hranu melancholie a suché komiky.

Bardo je stav mezi životem a smrtí. Když se zbavíme buddhistické terminologie, lze ho také nazvat slovem koma. To se k novince mexického filmaře hodí zdaleka nejlépe.

Film

Bardo, falešná kronika několika pravd
Režie: Alejandro González Iñárritu
Film je k vidění na Netflixu.

 

Právě se děje

Další zprávy