Z Cannes do Varů: Španělský film obklopuje diváky nespoutanými živly

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
30. 6. 2019 20:18
Mezi větvemi stromů se hypnoticky chvěje vzduch. Je to příznak požáru, který se rozhořel v nočním lese?
Ve filmu španělský kraj pustoší odlesňování a přírodní živly. | Video: The Upcoming

Podmanivý první obraz španělského filmového dramatu nazvaného Až přijde oheň brzy ukáže, že nikoli. Na scénu vjíždí radlice těžké těžařské techniky, noc rozjasňují světlomety strojů, stromy se kácí k zemi.

Snímek z Až přijde oheň.
Snímek z Až přijde oheň. | Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Ve snímku režiséra Olivera Laxeho však španělská Galicie netrpí jen masivním odlesňováním. Je vykreslena jako kraj sužovaný všemi živly, kde uprostřed zdivočelé krajiny přežívají už jen poslední zbytky lidí.

"Kraj nemluvný, kraj kamenitý, kraj do dřeně až bídou zrytý," začal kdysi svou poemu nazvanou Tereza Planetová básník Vladimír Holan. Ta slova, jež pokračují "kraj bez možností, ale kraj nucený stále tvrdší pěstí k slzám, jež mají lháti ráj" se přesně hodí k popisu krajiny z Laxeho třetího snímku, který ve francouzském Cannes letos získal cenu poroty sekce Un Certain Regard a nyní je k vidění na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary.

Ve snímku se do těchto nehostinných míst vrací z vězení protagonista Amador, odsouzený za žhářství. Čeká na něho stará matka, v okolí pár sousedů opravuje ruinu obrostlou mechem s vidinou, že ji budou pronajímat turistům. Jejich konání připomíná poslední záchvěvy civilizace předtím, než ji pohltí divočina.

Drama Až přijde oheň je výrazně přístupnějším snímkem než Laxeho předchozí mysteriózní pouť Marokem nazvaná Mimózy, jejíž název přesně vystihoval pocity diváků z poněkud "mimózního" filmu. I přesto byl podmanivý. Možná mu nešlo porozumět, ale rozhodně ho nebylo možné jen tak odmítnout.

Tentokrát sedmatřicetiletý Francouz Laxe natočil průzračnější, ale audiovizuálně neméně strhující tvar. Až přijde oheň je film, ve kterém je třeba se zabydlet, přijmout jeho pomalé tempo, usadit se uprostřed pahorkatin, vichru či deště.

Režisér filmu Oliver Laxe.
Režisér filmu Oliver Laxe. | Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Hrdina Amador se vrací do míst, kde se veškeré mezilidské vztahy vyjadřují co nejúsporněji. Okolí na něj hledí obezřetně, on sám se zdráhá začlenit do kolektivu. Protagonistovo osobní drama se přitom odráží v dramatu krajiny, kterou jako by také nikdo nechtěl. Postavy ženou pár dobytčat na pastvu či shazují došky ze střechy stavení, připomínajícího spíše kamennou sluj. V každém z těch drobných každodenních dramat je ale vše podstatné.

Až přijde oheň je elegie za zmírající kraj i tajuplné drama, jehož záhady nikdy nebudou do puntíku vysvětleny. Vždy zůstává prostor pro tajemství - jak to vlastně bylo s tím žhářstvím, co mají některé postavy mezi sebou?

Každá scéna však diváky vtahuje, každá lokace působí dojmem, že filmaři museli dlouze vybírat, co, proč a jak natočit, kam děj zasadit, jak alespoň trochu zkrotit živly, aby přitom neztratily nespoutanost.

Z paměti se při sledování vynořují slova jako trmácení, slova plná klopotnosti, jaká městský člověk příliš nepoužívá a jaká jediná jsou vhodná pro zachycení vztahu venkovanů ke zdivočelé zemi. Zápas se vzpurnou či zraněnou krávou uprostřed potoka, která odmítá vyjít z vody, je zachycen jako něco všedního, a zároveň jako událost, v níž jde o vše.

Až přijde oheň

Režie: Oliver Laxe
MFF Karlovy Vary, nejbližší projekce 2. července v Kinosálu B od 22.30 hodin a 6. července od 20.00 v Kině Drahomíra

A když poté zachráněné zvíře jede na korbě vozu a v pozadí zní jemná melodie - jen chvilkové písničkové vyrušení z jinak spíše rytmického, ambientního, deštěm šelestícího soundtracku -, jde naopak o zachycení čehosi ryzího a čistého.

V tom je Laxeho snímek mistrný: nevystavuje na odiv obrazy zbídačeného kraje, aby hrdiny člověk politoval, ani neukazuje nějakou venkovskou idylu hodnou obdivu. Prostě zve k pobytu a diváky přitahuje tak blízko, nakolik je to v moci filmového média.

Když se konečně rozhoří oheň, kinosálem se na malou chvíli rozvine decentní zápach. To snad divákům v první řadě ohořely chloupky na předloktích. Jde o zážitek, který bude ještě dlouho doutnat v mysli.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Brémy podlehly Frankfurtu 0:3, Pavlenka inkasoval po 342 minutách

Fotbalisté Brém v dohrávce 24. kola německé ligy podlehli Frankfurtu 0:3 a zůstali na předposledním místě tabulky. Brankář Jiří Pavlenka byl v bundeslize překonán po 342 minutách, celý zápas za domácí Werder odehrál i krajní obránce Theodor Gebre Selassie.

Brémy prohrály poprvé po třech ligových zápasech a ztrácí dva body na šestnáctý Düsseldorf, který drží barážovou pozici. Eintracht zvítězil podruhé za sebou a poskočil na 11. příčku.

Domácí si v úvodním poločase vytvořili víc nebezpečných šancí než soupeř, ale brankář Trapp zneškodnil dalekonosnou ránu Klaasena nebo Selkeho pokus z úhlu.

Druhé dějství jasně patřilo Frankfurtu. V 61. minutě si na Kostičův centr naskočil Silva a přesnou hlavičkou překonal Pavlenku. Reprezentační gólman podruhé inkasoval v 81. minutě z rohu od nepokrytého Ilsankera a hostující náhradník ještě v poslední minutě uzavřel skóre hlavou.

Hráči Werderu potvrdili pozici nejhoršího domácího týmu německé ligy, v aktuální sezoně na Weserstadionu ze 14 utkání získali pouhých šest bodů a vyhráli jen v září nad Augsburgem (3:2).

před 5 hodinami

V případě Maddie McCannové, jež zmizela před třinácti lety, je podezřelý Němec

Němečtí vyšetřovatelé podezřívají z vraždy britské dívky Maddie McCannové, která zmizela před 13 lety při rodinné dovolené v Portugalsku, 43letého muže z Německa. Vyšetřování otevřelo státní zastupitelství v Braunschweigu, informoval dnes Spolkový kriminální úřad. Podezřelý, který byl už v minulosti podle agentury DPA vícekrát trestán kvůli sexuálním deliktům i na dětech, si v současnosti odpykává víceletý trest ve vězení.

Tehdy tříletá Madeleine McCannová zmizela v květnu 2007 z apartmánu v turistickém komplexu v Praia da Luz u jihoportugalského města Lagos v regionu Algarve. Její rodiče byli tehdy na večeři v blízké restauraci. O osud dívenky se zajímala média na celém světě. 

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Zdroj: ČTK
Další zprávy