RECENZE Ultimátní Avengers 2 se k záchraně světa prokecají

Aktualizováno 30. 4. 2015 21:52
Pokračování jednoho z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob je příliš upovídané, monotónní a chladné.
Avengers: Age of Ultron
Avengers: Age of Ultron | Foto: Walt Disney

Recenze - Avegers: Age of Ultron musí být ultimátní. Není vlastně potřeba nic jiného. Teprve až budou ultimátní, mohou být ještě něco dalšího. S takovým úkolem se musel poprat režisér Joss Whedon, jenž má zopakovat úspěch třetího nejvýdělečnějšího filmu všech dob.

Ohlasy na pokračování Avengers jsou zatím vlažné. Film s rozpočtem 250 milionů dolarů je na diváky příliš upovídaný, málo výbušný a nepředstavuje slibované završení "druhé fáze".

Nastává tak paradoxní situace, kdy je toto vše vyčítáno filmu, v jehož prvních minutách se odehraje tolik akce, že by vystačila na finále pěti blockbusterů z uplynulých deseti let.

Konstrukce z vibrania

Ale není to (naše) divácká rozmazlenost. Avengers těmito neduhy opravdu trpí. Na druhou stranu si lze jen těžko představit, jak se jim šlo vyhnout.

Režisér Joss Whedon a producent Kevin Feige tu našlapují mezi rozestavěnými mramorovými vázami, z nichž žádná nesnese škrábanec. Jednotliví hrdinové studia Marvel se dočkali filmů velmi odlišných žánrů; Fantasy Thor, hi-tech Iron Man, retro prvního kapitána Ameriky a špionážní thriller jeho pokračování. Každý ze snímků má své žánrové ozvláštnění, aby i přes kadenci několik návštěv kina ročně nezačal Marvel nudit. A kolem se ještě motá několik dalších postav bez vlastních dobrodružství, přesto s dost silnou fanouškovskou základnou, aby si vysloužily plnohodnotný prostor.

Máme tu zhruba desítku navzájem provázaných jmen zvyklých stát v popředí, jež jsou vytržena ze svého přirozeného prostředí. Teď si představte, že je musíte přinutit k fúzi a vytvořit z jejich světů jeden funkční celek! Z pohledu čistě vypravěčského je impozantní výkon, že se podařilo napsat skutečně kompaktní příběh, v němž postavy žijí a komunikují spolu, vyjevují své motivace a záměry. Chtělo to konstrukci pevnou jak kapitánův štít z vibrania.

Nevyhnutelně pak ale narůstá stopáž a dialogy, jež jsou poměrně mechanické a vždy veskrze účelné. Whedonův, proslavený seriálem Buffy, přemožitelka upírů, vypravěčský styl se vyznačuje především talentem dodat hrdinům jiskru v oku: nechat je pronést ve správnou chvíli vtipnou hlášku, aby i přes všudypřítomnou vykonstruovanost vznikl dojem lidskosti a spontánnosti.

Minule to zvládl, druzí Avengers už jsou ale moc načichlí záměry a takřka po každé scéně a každé větě si můžeme říct "Tohle sem dali proto, aby...". Vidíme onen stroj s jakoby odkrytou kapotou, nedokážeme už vnímat nic než pohyb samotných koleček. V jednotlivostech tedy Age of Ultron klape, celek je ale zahlcený a ubíjející.

Už zase akce? Ach jo

Až v další řadě vadí, že Whedon není kdovíjaký režisér a jím nabízená akce se tentokrát jeví poněkud monotónně a nepřehledně. Bojuje se proti nepříliš zajímavému robotímu nepříteli Ultronovi. Ten postrádá charisma a především nejednoznačnost Lokiho – Thorova bratra a padoucha z jedničky, který svůj charakter a vnitřní dilemata vybudoval na ploše několika filmů.

Jeho nástupce se objevuje coby nováček a rozhodně nezvládá vyrůst. Vůbec všichni debutanti, Vision s tváří Paula Betanyho a "mutantí" dvojčata, jsou zkratkovití a neplnohodnotní. Zatímco u zbylých známých hrdinů těch několik okamžiků, kolik pro ně Whedon má, stačí. Režisér může jen připomenout existující motivy, rozhodně nezbývá čas budovat vše od nuly.

Hodnocení Avengers: Age of Ultron: 65 %

Avengers

Pokračování Avengers skřípe a diváci cítí, že tu něco nešlape. Nejjednodušší je pak říct "moc se tu mluví a málo bojuje" - to však platilo i v případě jedničky. Problém tedy spočívá jinde: Výsledek, i přes viditelné a poctivé úsilí všech zúčastněných, vyznívá poněkud monotónně a chladně.

Na druhou stranu je zajímavé, že tu mluvíme o budování vztahů místo o explozích a soubojích. Avengers v tomto ohledu překonávají zažitý stereotyp, že komiksové blockbustery diváci sledují primárně kvůli akci. Veškerá atraktivita Marvelu spočívá naopak v hrdinech, jejich osobnosti a osobitosti. Produkci můžeme nelichotivě označit za manufakturu na klíč, kde vždy jedno ozvláštnění obohacuje jinak stabilní vzorec, samotné postavy jsou ale velmi svébytné a silně charakterizované.

Právě z jejich střetu pak těží Avengers. Nejde o střet fyzický – beztak víme, že nikdo z hlavních hrdinů nemůže zemřít a snímek se ani nesnaží předstírat, že by měla nepřemožitelnost limit –, ale o možnost vidět kapitána Ameriku a Tonyho Starka, jak si vyměňují sarkastické poznámky, nebo vyvíjející se vztah Black Widow a Hulka. Fanoušci se jistě těší i na bitku mezi Hulkem a Iron Manem, nejde ale o to, že tu monstrum bojuje s obrovským robotem, ale že tu bojují tyto dvě konkrétní postavy. Akce tu není cílem, ale (nepochybně nezbytným) prostředkem k pohánění příběhu – Avengers jsou bezesporu primárně o hrdinech. Ultimátnost spočívá v jejich přítomnosti a interakci.

Proč tedy tolik diváckých stížností na ukecanost a málo akce? Protože minule se hrdinové střetli poprvé – prostě se "oťukávali"  a na to malý prostor každému z nich stačil. Nyní, když už by se měli vyvíjet, to začíná skřípat a diváci cítí, že tu něco nešlape. Nejjednodušší je pak říct "moc se tu mluví a málo bojuje" - to však platilo i v případě jedničky. Problém tedy spočívá jinde: Výsledek, i přes viditelné a poctivé úsilí všech zúčastněných, vyznívá poněkud monotónně a chladně.

TV spot ze Super Bowlu | Video:

Bavorský premiér Söder uhájil předsednictví v CSU

Kongres německé vládní strany, bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) v pátek zvolil do čela uskupení opět Markuse Södera. Dvaapadesátiletý politik, který je od loňska také bavorským premiérem, dostal 91,3 procenta hlasů delegátů, tedy ještě více než při lednovém prvním zvolení do čela strany.

Söder byl zvolen předsedou CSU poprvé 19. ledna, kdy dostal 87,4 procenta hlasů. Tehdy nahradil o 17 let staršího Horsta Seehofera, který ho po deseti letech v čele strany sám navrhl jako svého nástupce. Už loni v březnu Söder vystřídal Seehofera také ve funkci bavorského ministerského předsedy. Sedmdesátiletý Seehofer je teď německým ministrem vnitra a v roce 2021 hodlá odejít do politického důchodu.

Aktualizováno před 1 hodinou

Dopravní nehoda u Ostrovačic na Brněnsku na několik hodin uzavřela dálnici D1 ve směru na Brno

Dopravní nehoda dvou kamionů u Ostrovačic na Brněnsku dnes zhruba na čtyři hodiny uzavřela dálnici D1 ve směru z Prahy na Brno. Kolize se obešla bez zranění, vyplývá z informací jihomoravské policie a hasičů. Před 10:00 se podařilo obnovit provoz jedním pruhem, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic. Do té doby byla D1 neprůjezdná mezi sjezdem 178 u Ostrovačic a exitem 182 u Kývalky. Až zhruba do 18:00 ale v místě pokračovaly odklízecí práce.