RECENZE Ultimátní Avengers 2 se k záchraně světa prokecají

Aktualizováno 30. 4. 2015 21:52
Pokračování jednoho z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob je příliš upovídané, monotónní a chladné.
Avengers: Age of Ultron
Avengers: Age of Ultron | Foto: Walt Disney

Recenze - Avegers: Age of Ultron musí být ultimátní. Není vlastně potřeba nic jiného. Teprve až budou ultimátní, mohou být ještě něco dalšího. S takovým úkolem se musel poprat režisér Joss Whedon, jenž má zopakovat úspěch třetího nejvýdělečnějšího filmu všech dob.

Ohlasy na pokračování Avengers jsou zatím vlažné. Film s rozpočtem 250 milionů dolarů je na diváky příliš upovídaný, málo výbušný a nepředstavuje slibované završení "druhé fáze".

Nastává tak paradoxní situace, kdy je toto vše vyčítáno filmu, v jehož prvních minutách se odehraje tolik akce, že by vystačila na finále pěti blockbusterů z uplynulých deseti let.

Konstrukce z vibrania

Ale není to (naše) divácká rozmazlenost. Avengers těmito neduhy opravdu trpí. Na druhou stranu si lze jen těžko představit, jak se jim šlo vyhnout.

Režisér Joss Whedon a producent Kevin Feige tu našlapují mezi rozestavěnými mramorovými vázami, z nichž žádná nesnese škrábanec. Jednotliví hrdinové studia Marvel se dočkali filmů velmi odlišných žánrů; Fantasy Thor, hi-tech Iron Man, retro prvního kapitána Ameriky a špionážní thriller jeho pokračování. Každý ze snímků má své žánrové ozvláštnění, aby i přes kadenci několik návštěv kina ročně nezačal Marvel nudit. A kolem se ještě motá několik dalších postav bez vlastních dobrodružství, přesto s dost silnou fanouškovskou základnou, aby si vysloužily plnohodnotný prostor.

Máme tu zhruba desítku navzájem provázaných jmen zvyklých stát v popředí, jež jsou vytržena ze svého přirozeného prostředí. Teď si představte, že je musíte přinutit k fúzi a vytvořit z jejich světů jeden funkční celek! Z pohledu čistě vypravěčského je impozantní výkon, že se podařilo napsat skutečně kompaktní příběh, v němž postavy žijí a komunikují spolu, vyjevují své motivace a záměry. Chtělo to konstrukci pevnou jak kapitánův štít z vibrania.

Nevyhnutelně pak ale narůstá stopáž a dialogy, jež jsou poměrně mechanické a vždy veskrze účelné. Whedonův, proslavený seriálem Buffy, přemožitelka upírů, vypravěčský styl se vyznačuje především talentem dodat hrdinům jiskru v oku: nechat je pronést ve správnou chvíli vtipnou hlášku, aby i přes všudypřítomnou vykonstruovanost vznikl dojem lidskosti a spontánnosti.

Minule to zvládl, druzí Avengers už jsou ale moc načichlí záměry a takřka po každé scéně a každé větě si můžeme říct "Tohle sem dali proto, aby...". Vidíme onen stroj s jakoby odkrytou kapotou, nedokážeme už vnímat nic než pohyb samotných koleček. V jednotlivostech tedy Age of Ultron klape, celek je ale zahlcený a ubíjející.

Už zase akce? Ach jo

Až v další řadě vadí, že Whedon není kdovíjaký režisér a jím nabízená akce se tentokrát jeví poněkud monotónně a nepřehledně. Bojuje se proti nepříliš zajímavému robotímu nepříteli Ultronovi. Ten postrádá charisma a především nejednoznačnost Lokiho – Thorova bratra a padoucha z jedničky, který svůj charakter a vnitřní dilemata vybudoval na ploše několika filmů.

Jeho nástupce se objevuje coby nováček a rozhodně nezvládá vyrůst. Vůbec všichni debutanti, Vision s tváří Paula Betanyho a "mutantí" dvojčata, jsou zkratkovití a neplnohodnotní. Zatímco u zbylých známých hrdinů těch několik okamžiků, kolik pro ně Whedon má, stačí. Režisér může jen připomenout existující motivy, rozhodně nezbývá čas budovat vše od nuly.

Hodnocení Avengers: Age of Ultron: 65 %

Avengers

Pokračování Avengers skřípe a diváci cítí, že tu něco nešlape. Nejjednodušší je pak říct "moc se tu mluví a málo bojuje" - to však platilo i v případě jedničky. Problém tedy spočívá jinde: Výsledek, i přes viditelné a poctivé úsilí všech zúčastněných, vyznívá poněkud monotónně a chladně.

Na druhou stranu je zajímavé, že tu mluvíme o budování vztahů místo o explozích a soubojích. Avengers v tomto ohledu překonávají zažitý stereotyp, že komiksové blockbustery diváci sledují primárně kvůli akci. Veškerá atraktivita Marvelu spočívá naopak v hrdinech, jejich osobnosti a osobitosti. Produkci můžeme nelichotivě označit za manufakturu na klíč, kde vždy jedno ozvláštnění obohacuje jinak stabilní vzorec, samotné postavy jsou ale velmi svébytné a silně charakterizované.

Právě z jejich střetu pak těží Avengers. Nejde o střet fyzický – beztak víme, že nikdo z hlavních hrdinů nemůže zemřít a snímek se ani nesnaží předstírat, že by měla nepřemožitelnost limit –, ale o možnost vidět kapitána Ameriku a Tonyho Starka, jak si vyměňují sarkastické poznámky, nebo vyvíjející se vztah Black Widow a Hulka. Fanoušci se jistě těší i na bitku mezi Hulkem a Iron Manem, nejde ale o to, že tu monstrum bojuje s obrovským robotem, ale že tu bojují tyto dvě konkrétní postavy. Akce tu není cílem, ale (nepochybně nezbytným) prostředkem k pohánění příběhu – Avengers jsou bezesporu primárně o hrdinech. Ultimátnost spočívá v jejich přítomnosti a interakci.

Proč tedy tolik diváckých stížností na ukecanost a málo akce? Protože minule se hrdinové střetli poprvé – prostě se "oťukávali"  a na to malý prostor každému z nich stačil. Nyní, když už by se měli vyvíjet, to začíná skřípat a diváci cítí, že tu něco nešlape. Nejjednodušší je pak říct "moc se tu mluví a málo bojuje" - to však platilo i v případě jedničky. Problém tedy spočívá jinde: Výsledek, i přes viditelné a poctivé úsilí všech zúčastněných, vyznívá poněkud monotónně a chladně.

TV spot ze Super Bowlu | Video:

před 7 hodinami

Morata zařídil Juventusu vítězný obrat proti Laziu

Fotbalisté Juventusu Turín otočili domácí zápas 26. kola italské ligy s Laziem Řím a vyhráli 3:1. Dvěma góly a asistencí obrat zařídil útočník Álvaro Morata. Juventus nastoupil v základní sestavě bez Cristiana Ronalda, přesto se přiblížil na jediný bod druhému AC Milán. "Rossoneri" mohou znovu odskočit v neděli, kdy je čeká duel na hřišti Hellasu Verona, pak bude mít ale Juventus znovu zápas k dobru.

První gól dali Římané, poté co se ve 14. minutě prosadil Joaquín Correa. Ještě do koncem první půle ale Morata posunul míč Adrienu Rabiotovi do pokutového území a francouzský záložník vystřelil pod břevno. Po změně stran už to byl sám Morata, kdo zakončoval útoky Juventusu. Nejprve se v 57. minutě prosadil z rychlého protiútoku a po chvíli potvrdil výhru proměněnou penaltou.

Moratu pak na závěrečných 20 minut vystřídal Ronaldo, hvězdný Portugalec ale sérii tří zápasů, ve kterých pokaždé skóroval a celkem dal čtyři branky, nestihl prodloužit.

Juventus v lize zvítězil dvakrát po sobě poprvé od přelomu ledna a února. Lazio v poslední době ztrácí, tři z posledních čtyř ligových duelů prohrálo a patří mu sedmé místo.

před 8 hodinami

Futsalisté v kvalifikaci ME hráli 3:3 s obhájci zlata Portugalci

Čeští futsaloví reprezentanti ve třetím utkání kvalifikace mistrovství Evropy remizovali 3:3 s úřadujícími šampiony z Portugalska. Svěřenci trenéra Tomáše Neumanna udrželi první místo v tabulce osmé skupiny o dva body před dnešním soupeřem, kterého v polské Lodži podruhé vyzvou v úterý.

Češi během úvodní desetiminutovky dvakrát vedli, ale na trefy Michala Seidlera a Matěje Slováčka dokázali bleskově odpovědět Miguel Angelo s Panym Varelou. Ve 28. minutě favorizované Portugalce poslal do vedení Fábio Cecílio, ale brankář Vítor Hugo si chvíli nato vstřelil vlastní gól.

Na evropský šampionát 2022 v Nizozemsku přímo postoupí vítězové osmi skupin a šest nejlepších celků na druhých místech. Dva nejhorší týmy na druhých pozicích čeká baráž.