Autor Avatara kritizuje dovybavování třetím rozměrem

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila
26. 3. 2010 9:40
Cameron: O konverzi mají rozhodovat filmaři, ne studia

Los Angeles - Režisér James Cameron kritizuje snahu hollywoodských studií dohánět jeho Avatara tím, že budou pouze převádět filmy natočené běžným způsobem do 3D formátu.

Autor revoluční trojrozměrné sci-fi to považuje za zbytečnou šetrnost. Převádění filmů je logicky levnější než natáčení za pomocí 3D technologií, výsledek ale podle Camerona vypadá příliš laciný, a může dokonce diváky od tohoto nového fenoménu odradit. 

S tržbami přesahujícími nyní 2,7 miliardy dolarů se Avatar dávno stal nejvýdělečnějším snímkem všech dob.  Po jeho úspěchu studia vycítila potenciál 3D projekcí a snaží se převádět většinu své nové, již hotové produkce do trojrozměrného formátu.

James Cameron a Sam Worthingon
James Cameron a Sam Worthingon | Foto: archiv

Aktuálním představitelem tohoto trendu je remake legendárního Souboje Titánů, který by měl vstoupit do amerických kin už 2. dubna. Warner Brothers tak dlouho závistivě sledovali stoupající tržby Avatara od studia Fox, až se na poslední chvíli rozhodli, že své nadcházející trháky "dovybaví" ještě jedním rozměrem.

Oficiálně ohlásili, že mění globální strategii distribuce, zvýší počet 3D filmů a chystají se konvertovat většinu svých zásadních snímků. To se týká i jedné z jejich nejvýdělečnějších položek - už natočeného dvoudílného závěru potterovské série, jehož první půle má premiéru v listopadu.

Trojrozměrná by oproti původním plánům měla být i jejich adaptace komiksu The Green Lantern, která přijde do kin už v létě, nebo akční fantasy Sucker Punch plánovaná na rok 2011.

Warneři však doposud nesdělili žádné technické podrobnosti. V médiích se objevuje jen částka pět milionů dolarů, kterou prý zaplatí za převedení jednoho filmu (plus dalších pět milionů mají stát brýle). Taková suma se ale zdá odborníkům nesmyslně nízká.

Konverze Souboje titánů i sedmého Pottera tak záhy vyvolaly spekulace, zda studio kouzlí s čísly, má k dispozici "geniální technologii" nebo tajně oba snímky natočilo už dopředu ve 3D.

Avatar
Avatar | Foto: Bontonfilm

Cameronův Avatar se stal rozpočtem dosahujícím až na 300 milionů dolarů i nejdražším snímkem v historii. Sumu však navýšily nové kamery a další zařízení, která bylo nutno vyrobit, navíc Avatar z velké části vznikal i v počítačích.

Film využívá speciální engine, pomocí nějž byl celý film nikoli natočen před modrým nebo zeleným pozadím, ale kompletně vytvořený v počítači, kde virtuální kamery vše prostorově snímaly s naprostou volností.

Asi 40 procent v Avatarovi tvoří "živě natočená akce" - tedy snímání pohybu herců pomocí světelných bodů navěšených na speciální kombinéze. Tady bylo navíc kvůli výslednému 3D efektu vše natáčené dvojnásobkem kamer.

Ceny nových technologií se určitě budou snižovat, štáby budou sehranější, odborníků bude přibývat a studia budou ochotněji investovat do 3D. Přesto je jasné, že plnohodnotné 3D natáčení vždycky bude zvyšovat nároky a náklady a že se tedy vyplatí jen u zaručeně ziskových hitů.

Představa, že skoro každý film bude mít brzy vypiplaný třetí rozměr, který navíc bude základem pro vyprávění příběhu, je zřejmě spíš budoucnost viděná přes růžové 3D brýle.

Souboj titánů
Souboj titánů | Foto: Warner Bros

Cameron je ale proti tomu, aby 3D sloužilo pouze jako narychlo dodělaná vábnička na diváky. "O konverzi měli rozhodovat filmaři a ne studia, která vždy obětují kvalitu na úkor nízkých nákladů," vzkazuje režisér.

Filmaři by prý měli "bušit na brány filmových studií a vydobýt si právo natáčet filmy rovnou v 3D". K jeho apelu se nedávno připojil také režisér akční série Transformers Michael Bay.

Podle kritiků budí snímky převedené do 3D pouze dojem několika na sebe položených vrstev namísto skutečné iluze trojrozměrného prostoru. Studia namítají, že dodatečným převáděním filmů nepřicházejí diváci o nic z filmového zážitku.

Ne všichni jsou ale s Cameronem zajedno. Nesouhlasí s ním paradoxně například Tim Burton - autor trojrozměrné Alenky v říši divů, která po Avataru převzala post 3D věrozvěsta a v kinech už vydělala celosvětově 571 milionů dolarů.

Alenka v říši divů
Alenka v říši divů | Foto: Disney

Podle Burtona by nová technologie byla jen další komplikací na už tak náročném natáčení. Režisér tvrdí, že dobře převedený film může být ve výsledku lepší než film špatně natočený v 3D.

Nicméně Burtonův film není typický příklad pro konverzi. Stejně jako u Avatara se v něm mísí živá herecká akce a počítačová animace, odehrává se ve světě plném fantaskních bytostí, kde se neustále mění měřítka. Náročná trikově-počítačová postprodukce, jejíž součástí bylo i přidání třetího rozměru, by tedy byla nutná tak jako tak.

Sám Cameron se přes odmítavý postoj chystá převést do trojrozměrného formátu svůj předchozí snímek Titanic. Nebude však "zbrklý" a nechá si na to dostatek času, aby byl s výsledkem spokojen.

Foto: Disney
Čtěte také:
Recenze: Alenka v říši 3D divů neví, co se sebou
Alenka vyslala z Říše divů signál: Vsaďte na 3D
Buďte na sebe hodní a braňte malé filmy, vzkázal Oscar
Umělecké ceny pro Avatara? Návrat do 30., 50. a 70. let
Recenze: Avatar je film, který pár let nikdo nepředčí

Celosvětové tržby z kin loni přes ekonomickou krizi vzrostly o 7,6 procenta na 29,9 miliardy dolarů a počet digitálních 3D pláten se loni ztrojnásobil na číslo 8 989, tedy asi 6 procent z celkového počtu sálů.

Podle údajů The Motion Picture Association of America, která reprezentuje velká hollywoodská studia, bylo loni natočeno dvacet 3D filmů. To jsou sice 4 procenta z celkového počtu snímků vyrobených v Severní Americe, přitom však tyto trojrozměrné snímky zajistily studiím 11 procent z globálních tržeb. 

Vstupenky na 3D filmy jsou totiž logicky dražší (v USA průměrně o 3,5 dolaru). Velký rozmach čeká 3D formát v Asii a Pacifiku včetně Číny - což jsou regiony, kde už teď rostou příjmy z kin nejrychleji.

 

Právě se děje

Další zprávy