Anna Karenina hledá cestu do 21. století. Velkolepě

Martin Svoboda
23. 9. 2012 19:15
Režisér Pýchy a předsudku udělal z klasického románu velkolepý spektákl
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Anna Karenina. Jedna z nejznámějších hrdinek světové literatury. Zdálo by se, že pověstný ruský román poprvé vydaný po částech mezi lety 1873 až 1877 už nepotřebuje další adaptaci, že už nemá co říct. Loňská Jana Eyrová, jistě neméně známá hrdinka, nás ale přesvědčila o tom, že i resuscitace s dvojciferným pořadovým číslem má stále co nabídnout. Udeří blesk dvakrát?

Kudy se vydat?

Při adaptaci každého progresivního díla starého alespoň jako Karenina vyvstává problém, že i ten nejdrzejší čin a nejodvážnější hrdina v poměrech nové doby působí většinou pro „běžného diváka"  klasicky a uzavřeně v minulosti.

Aaron Johnson
Aaron Johnson | Foto: Aktuálně.cz

Filmař tomu může buď podlehnout a natočit snímek podle předpokládaných zvyklostí zašlé doby (nejtypičtější zástupce bude asi dnes již sám klasický Romeo a Julie z roku 1968), aby adaptace sama působila jako na okamžik oživlá klasika z minulosti, nebo musí naopak udělat pořádný skok a dílo modernizovat, leckdy velmi odvážně (Romeo a Julie Baze Luhrmanna, ať nechodíme daleko).

První způsob je jistější, můžete napáchat „méně škody", ale výsledek často bývá, řekněme si to upřímně, poněkud nudný a vlastně se pohybuje na hraně zbytečnosti. Ten druhý zase riskuje uraženost mnoha obdivovatelů předlohy a vymknutí se tvůrcům z rukou. Zavděčit se skutečně není snadné.

Kdo jiný by ale měl najít správnou cestu, když ne Joe Wright, britský režisér Pýchy a předsudku, rovněž zhmotnění světově proslulé knihy, nebo Pokání a naposledy Hanny. Právě on se chopil tohoto nelehkého úkolu a dá se čekat, že filmař s jeho renomé se nespokojí se sázkou na jistotu. Tedy s výjimkou obsazení Keiry Knightley, s níž pracoval již na adaptaci Austenové, ale i současnějšího Iana McEwana.

Foto: Aktuálně.cz

Překvapující velkolepost

Francouzsko-britská produkce prý poskytla  Wrightovi 31 milionů liber, tedy bezmála miliardu korun, což je na kostýmní drama více než slušné. Pro srovnání je to o třetinu víc, než měl k dispozici u Pýchy a předsudku. Z traileru je dostatečný rozpočet vidět a Wright nabízí podívanou na první pohled srovnatelnou s Luhrmannovým vábením na Velkého Gatsbyho. S tím, že Wright s Luhrmannem zatím nenabídli záminku k porovnávání.

Foto: Aktuálně.cz

Wright se nikdy nepředváděl tak okatě jako nyní a žádné jeho drama se nepokoušelo nalákat na opulentnost a velkolepost tak jako Karenina. Vždy si hrál s obrazem, vzpomeňme na často zmiňovaný na jediný záběr točený dlouhý přechod hrdiny po válkou zasažené pláži v Pokání, ale nikdy se nezdálo, že sází na velký spektákl a vysokorozpočtový megafilm. Nyní ano.

Samozřejmě můžeme předpokládat, že trailer se snaží velkolepost prodat co nejvíc a výsledná atmosféra snímku bude o dost poklidnější, přesto se dá odhadnout, že nás čeká režisérovo alespoň co do vizuální podoby dosud nejrozmáchlejší dílo.

Zapamatujeme si ji?

Notoricky známý příběh o ženě, která dala přednost lásce před rodinou a společností, aby nakonec dobrovolně ukončila svůj život pod koly jedoucího vlaku, ostatně nabízí dostatek prostoru k tvoření velkých emocí. Můžeme jen doufat, že se pod všemi těmi vlečkami a hlasitými vyznáními lásky neztratí i ty malé, nenápadnější. Věřme navíc, že se Wrightovi a ceněnému scenáristovi Tomu Stoppardovi (ač se to podle jména nezdá, rodákovi ze Zlína) podaří zachovat i společensky kritickou část románu, tu nosnou, která se ale na plátno přenáší mnohem hůř než samotný příběh o nešťastné hrdince.

Foto: Aktuálně.cz

Román Lva Nikolajeviče Tolstého má už za sebou mnoho adaptací. Jak to tak bývá, většinu polozapomenutých. Jedna z nejznámějších vznikla už v roce 1935, kdy hlavní hrdinku ztvárnila Greta Garbo. Ani ta se ale dnes netěší zrovna obecné známosti. Wrightovou výhodou proto je, že žádná představa o „té pravé Karenině" obecně nepanuje, a má tak velké pole působnosti. Povede se alespoň jemu stvořit adaptaci, která nezapadne mezi desítkami předcházejících a (pravděpodobně) následujících?

O nedávné Janě Eyrové to, přes její kvality, zřejmě říct nejde. Velkolepě vyhlížející produkce s Keirou Knightley a Judem Lawem v čele ale naznačuje, že nyní může vzniknout snímek, který si zapamatuje i další generace. A to by bylo nejlepší vysvědčení.

První recenzentské reakce převážně z torontského filmového festivalu se pohybují od mírně nadprůměrných, až po nadšené. Kritizuje se nejčastěji upřednostnění stylu nad obsahem a chválí naopak herci. Vyloženě nespokojený zatím není, zdá se, nikdo, což je jistě dobré znamení. My se o výsledku přesvědčíme až v únoru příštího roku.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 2 minutami

Vláda podpořila uzákonění dohody rodičů o dětech po rozvodu

Poslaneckou novelu občanského zákoníku, která má umožnit dohodu rodičů o opatrovnictví dětí a placení výživného po rozvodu bez rozhodnutí opatrovnického soudu, vláda na dnešním jednání podpořila. Vyplývá to z výsledků jednání zveřejněných na webu. Poslanecká novela je obsahově shodná s loňskou vládní předlohou, kterou ale Sněmovna dosud nezačala projednávat. Poslaneckou verzi by dolní komora podle předkladatelů měla schválit zrychleně už v prvním kole tak, aby novela byla přijata do říjnových sněmovních voleb. Platit by měla od začátku příštího roku.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Stoper Jugas odchází ze Slavie do Polska

Fotbalový obránce Jakub Jugas odchází do polské ligy. Devětadvacetiletý stoper Slavie, který letos hostoval v Liberci, se po skončení smlouvy s českým mistrem dohodl na tříleté smlouvě s týmem Cracovia Krakov. Uvedla to agentura Chovanec Sport Agency, která hráče zastupuje.

"Zahraničí pro mě byla priorita. Cracovia mi udělala konkrétní nabídku, která mi po všech stránkách vyhovuje," uvedl v tiskové zprávě Jugas. "Navíc pokud vás chce trenér, je to vždycky nejvíc. Přesně z těch důvodu jsem se před lety rozhodl pro Slavii, protože o mě měl zájem trenér Šilhavý a pan Tvrdík. Potom došlo ke změně trenéra, ale to přináší fotbal. Slavii bych chtěl poděkovat za to, jak se celou dobu chovala. A i trenérovi Hoftychovi, jenž mě vedl nyní v Liberci a výborně se mi s ním spolupracovalo," uvedl obránce s reprezentační zkušeností a stříbrný medailista z ME do 19 let.

Rodák z Otrokovic přišel do Slavie v roce 2017 ze Zlína za více jak 20 milionů korun. V pražském týmu pak sice v následující sezoně vyhrál domácí pohár, ale v dalších hostoval postupně v Mladé Boleslavi, Jablonci a naposledy tento rok i v Liberci. Zde v této sezoně odehrál 23 zápasů.

"Měl jsem i nějaké další nabídky. Z Česka se ozvaly tři týmy a ještě další dva z ciziny. Rychlost jednání, kvalita tamní ligy a lokalita ale rozhodly pro Polsko," řekl Jugas.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Životopis Philipa Rotha vydá stejné nakladatelství, které publikovalo paměti Woodyho Allena

Životopis renomovaného amerického spisovatele Philipa Rotha, který sepsal Blake Bailey, vydá nakladatelství Skyhorse Publishing. Rozhodlo se tak krátce poté, co původní vydavatel W.W. Norton & Company stáhl knihu z prodeje kvůli obviněním Baileyho ze sexuálního obtěžování. Titul na pultech amerických knihkupectví vydržel jen pár týdnů. Skyhorse Publishing jej tam vrátí 15. června, elektronickou verzi a audioknihu zveřejní již tuto středu. Bailey všechna obvinění odmítá.

Jak připomíná agentura AP, kauza tak končí podobně jako ta loňská, kdy pro změnu nakladatelství Hachette Book Group odmítlo zveřejnit autobiografii filmaře Woodyho Allena, v 90. letech minulého století obviněného z obtěžování své adoptivní dcery. Také Allenovy memoáry nakonec vydalo Skyhorse Publishing.

Stejná firma nedávno uzavřela smlouvu na vydání dvou knih Garrisona Keillora, dlouholetého moderátora populárního hudebního pořadu A Prairie Home Companion, podle nějž natočil film Robert Altman. Spolupráci s Keillorem před několika lety rozvázaly rozhlas Minnesota Public Radio i deník Washington Post poté, co byl moderátor obviněn z obtěžování. K němu se vyjádří ve své autobiografii, jedné ze dvou knih, jež vydá Skyhorse.

Zdroj: AP
Další zprávy