Anketa: Zvolte nejlepšího předchůdce nové Saxány

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila
15. 9. 2011 15:10
Stát se vdovou, dát si špenát, nebo se opařit čajem?
Václav Vorlíček (+ Miloš Macourek) 1971 Dívka na koštěti - Jeden z mála celovečerních filmů tohoto období cílený více na dětské publikum a zjevný předvoj pozdějších mnoha seriálů. Každopádně gejzír nápadů.
Václav Vorlíček (+ Miloš Macourek) 1971 Dívka na koštěti - Jeden z mála celovečerních filmů tohoto období cílený více na dětské publikum a zjevný předvoj pozdějších mnoha seriálů. Každopádně gejzír nápadů. | Foto: Aktuálně.cz

Anketa - Při premiéře filmu Saxána a Lexikon kouzel si nezaškodí připomenout, na co se - bohužel marně - snaží navázat snímek Václava Vorlíčka a co chce modernizovat. Zároveň jsme chtěli vybrat to nejlepší, co u nás v tomto žánru fantasy a sci-fi komedií vzniklo.

Česká kinematografie měla dvě slavná údobí. Jedním byla v 60. letech tzv. nová vlna - umělecké filmy fascinující svou nebývalou autenticitou i imaginací. Českou novou vlnou jsme se mohli chlubit hlavně na zahraničních festivalech a dodnes se o ní píše v učebnicích.

Druhé významné období, kdy se o nás vědělo zahraničí a filmy byly ve velkém vyváženy, tvoří (paradoxně) část produkce z časů normalizace.  Doba od raných 70. do poloviny 80. let, kdy se ustanovila řada únikových žánrů.

Tím nejčistším byly komedie spadající do oblasti fantastiky s prvky sci-fi, fantasy, pohádek a hororů. Třemi výsadními tvůrci, kteří se této produkci věnovali, byli režiséři Václav Vorlíček, Oldřich Lipský a Jindřich Polák. Zásadní vliv ovšem měli i tři jejich scenáristé: Miloš Macourek, Ota Hofman a Jiří Brdečka.

V komediích plných cestování mezi dimenzemi a záměn identit se uplatňovala řada skvělých komediálních herců. Kvůli nutnosti, aby snímky byly srozumitelné i v jiných státech (především koprodukční Spolkové republice Německo), se v nich vytvářely jakési politicky neutrální světy - ani socialistický blok,  ani západní kapitalismus, ale jakási zvláštní směska.

Václav Vorlíček (+ Miloš Macourek) 1970 Pane, vy jste vdova! - Pravděpodobně nejlepší česká komedie všech dob, v níž není jediná slabá scéna či věta. Humor filmu je přitom mimořádně krutý vůči postavám.
Václav Vorlíček (+ Miloš Macourek) 1970 Pane, vy jste vdova! - Pravděpodobně nejlepší česká komedie všech dob, v níž není jediná slabá scéna či věta. Humor filmu je přitom mimořádně krutý vůči postavám. | Foto: Aktuálně.cz

Některé z těchto filmů jako Pane, vy jste vdova! si dokonce pro své dějiště vybraly zcela fiktivní země. A naopak jen některé v sobě obsahovaly prvky sociální satiry (Jak utopit dr. Mráčka, Což takhle dát si špenát).

Každopádně divákům i tvůrcům skýtaly dobrou zábavu i útěk od reality- a socialistickému režimu zase dobré alibi, že je u nás zdánlivě vše v pořádku.

Zvláště díla určená pro děti často měla formu seriálu (Pan Tau, Arabela, Létající Čestmír, Návštěvníci, Lucie, postrach ulice, Křeček v noční košili, Chobotnice z druhého patra) - ta ovšem v naší anketě neuvádíme.

Do elitní desítky se nedostaly ani filmy, které spíše parazitovaly na slávě lepších děl (jako například komedie s Oldřichem Kaiserem a Jiřím Lábusem Já nejsem já nebo Velká filmová loupež).

Okrajově by k těmto snímkům patřila i díla jako Fantom Morrisvillu od Bořivoje Zemana, Baron Prášil a Bláznova kronika od Karla Zemana či Kam doskáče ranní ptáče od Drahomíry Králové, ale opět šlo spíše o solitérní záležitosti.

 

Právě se děje

Další zprávy