Vesmírná pixarovka Elio sází na jistotu, ale nezklame. Hledá smír mezi dětmi a rodiči

Martin Pleštil
26. 6. 2025 7:30
Po loňském enormním kasovním úspěchu snímku V hlavě 2 se věhlasné studio Pixar pod Disneyho hlavičkou vrací do kin s dalším filmem, tentokrát původním příběhem pod názvem Elio. Jakkoli jde o vkusné a funkční dílo, vlažný divácký zájem podtrhuje bezvýchodnou smyčku studia.
Film Elio česká kina promítají od 19. června. | Video: Falcon

Pixar po letech, co razil technické i estetické standardy mainstreamové animace, ztratil svou výsadní pozici. Po dosažení technologické vycizelovanosti a pseudorealistického stylu uvízl na pomyslně mrtvém bodě. Byť i vlivem covidu, v posledních pěti letech se daří lákat pouze na pokračování či rozšiřování etablovaných sérií, avšak ani to není zárukou úspěchu (viz Rakeťák). A původní příběhy se nesetkávají s pozitivním diváckým ohlasem, což se pochopitelně promítá i do čísel návštěvnosti.

Studio svůj styl nijak nevyvíjí, z technické brilance se začala vytrácet imaginace. Dříve lákavý technický spektákl se transformoval v kosmopolitní a všudypřítomnou estetiku. Scénáře se většinou drží schematických formulek. Pixar zapomněl experimentovat. Dochází tak k určitému paradoxu. Ačkoli fanoušci jsou již přesycení a nové filmy odmítají, divácká poptávka po rozvíjení milovaných sérií stále roste. Lze tak očekávat rezignaci studia nad novými látkami a ještě silnější upínání se k nostalgii po vzoru Disneyho.

Nahrávají tomu i ohlášená pokračování Toy Story, Úžasňáků a Coco. Nápaditostí Pixar v posledních letech převyšuje dlouholetý konkurent Dreamworks, jenž se nebojí své světy obohacovat kombinací několika animovaných stylizací, žánrovým mixem i neokoukaným vyprávěním. Jmenovitě resuscitoval Kocoura v botách, přinesl drzé Zlouny nebo něžný a esteticky křehký Rozzum v divočině. Pixarovská novinka Elio má oproti tomu s tržbou 35 milionů dolarů za první týden nejhorší start v historii studia, byť to rozhodně neodpovídá kvalitě.

Vesmíre, vem si mě!

Elio je totiž ve všech směrech dramaturgicky přesně opečovaným a podmanivým filmem, jenž ohledává pocity dětské samoty skrze postavu do kolektivu nezapadajícího chlapce, který po tragické smrti rodičů vyrůstá se svou tetou. Fascinuje ho vesmír a celým tělem touží po tom, aby jej unesli mimozemšťané. Jakkoli jeho teta pracuje právě ve vesmírné společnosti, zájem je nespojuje. Každý k vesmíru totiž přistupuje jinak.

Teta je pragmatická, zaměřuje se na vesmírný odpad a její vědecká práce je čistě racionální, zatímco Elio vesmír vidí jako svět, v němž může najít prostor pro jiný a především spokojenější život. Na Zemi jej nic nedrží. Teta je zase rozpolcená mezi pracovními ambicemi a vzpurně uzavřenou povahou Elia, k němuž se i přes veškerou snahu hledá cesta obtížně. Svižně a jasně rozvrhnutou expozici následuje mimozemský kontakt skrze sondu Voyager, jež byla roku 1977 vyslána se zlatou deskou nesoucí klíčové informace o lidské rase.

Elio se tak dostává do vesmíru, poznává nové druhy a konečně se cítí doceněný, byť si k tomu pomůže lží, která jej později zákonitě dožene. Poprvé je vystaven zodpovědnosti nejen za sebe, ale i za ostatní, když vlastním přičiněním musí vyjednávat s uzurpátorským imperátorem, který ohrožuje společenství velvyslanců jednotlivých ras, zatímco Elia na Zemi zastupuje uměle vytvořený dvojník. Film rozehrává dobrodružnou sci-fi rovinu, zatímco v druhém plánu pokládá otázku, zda by si naší absence vůbec někdo všiml.

Hlavní hrdina filmu Elio touží po tom, aby ho unesli mimozemšťané.
Hlavní hrdina filmu Elio touží po tom, aby ho unesli mimozemšťané. | Foto: Disney/Pixar

Vyprávění díky sepětí s protagonistovou perspektivou zpřítomňuje obavy o vlastní hodnotu i bolest dobrovolné izolace od okolí, kterému pod záminkou odlehčení mnohem více ubližujeme. Elio zapadá do signifikantní palety postav studia, jež ukazuje, že být jiný je úplně v pořádku a že nejdůležitější je se svými pocity pracovat, a především o nich mluvit. Pokračuje po jasně vytyčené trajektorii, která je sice předvídatelná, stále ale pečlivě konstruovaná a emotivní.

O emocích se mohlo mluvit méně hlasitě

Snímek na několika příkladech rozkresluje typické spory mezi rodiči a dětmi, stejně jako cestu ke smíření. Ukazuje, že pochopení je třeba z obou stran. O to větší škoda je, že tvůrci lpí na verbalizování emocí, jakkoli samostatně plynou z akce, atmosféry a stylistických voleb. Dochází ke zbytečnému dublování. Niterné emoce, především zranitelnost a láska, jsou sice hlasité, stále ale upřímně zasáhnou.

Jakkoli se animace stále drží v rutinním standardu studia, výtvarno vyzařuje silnou inspiraci klasikami žánru ze 70. a 80. let, především tvorbou Stevena Spielberga (E.T. - Mimozemšťan, Blízká setkání třetího druhu). Jednotlivé sekvence citují i hororově laděné Vetřelce a Věc. Tvůrci opět vychází z kamerových postupů hrané kinematografie a organicky je implementují do animovaného světa.

Imaginativní prvky pak vnáší především roztodivné mimozemské postavičky. Každá je zcela jiná a všechny podtrhují mnohoznačnost vesmírných druhů, které mají od "stereotypizovaných" zelených mužíků s velkýma očima daleko. Film k milovníkům záhad a vesmírů přistupuje s maximální empatií, vkusně snoubí racionální tendence i bezbřehé možnosti lidské fantazie, která se odvíjí od vzrušujícího i děsivého neznáma.

Vesmír zde netvoří prostředek k zodpovězení palčivých otázek lidského bytí, ale slouží jako pomyslné dětské hřiště k nalezení sebe sama, jakkoli jsou všechny obavy a rizika více než hmatatelné. I po závěrečných scénách si v sobě hvězdná temnota nese punc nerozklíčovatelné chiméry. A i přes explicitní motivy se filmu stále daří držet jemnou atmosféru.

I když by výsledný tvar ocenil větší odvážnost (jak stylistickou, tak tematickou), stále jde o silný a barvitý zážitek, který na plátno patří. O to trpčí je skutečnost, že brzy pravděpodobně zapadne v katalogu streamovací platformy Disney+. Jakkoli Pixar s ohledem na jeho nejlepší tituly stagnuje, stále ztělesňuje špičkovou mainstreamovou zábavu.

Film

Elio

Režie: Adrian Molina, Madeline Sharafian, Domee Shi

Falcon, česká premiéra 19. června

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy