Amerika se v pátek třináctého bála jako nikdy

Kamil Fila Kamil Fila
16. 2. 2009 13:55
Hororová série se vrátila do amerických kin

Los Angeles - Den před sobotním Valentýnem vyšel letos na pátek 13. února. Hollywood na to musel zareagovat po svém. Žádná romantika, ale pořádná řezničina - slavit budeme po pěti letech návrat hororu Pátek třináctého!

Od roku 1980 vzniklo deset samostatných dílů (přičemž hlavní sekáč Jason Vorhees se objevuje až od trojky) a jeden crossover, kdy se Jason setkal s jiným populárním monstrem, Freddym Kruegerem alias Noční můrou z Elm Street.

Hodně nenávistný brankář

Série je založená na tom, že u jezera Crystal Lake (a později na Manhattanu i ve vesmíru) jsou masakrovány desítky nic netušících nevinných obětí, které si vyhlédne kdysi dávno utopený Jason Vorhees zmutovaný nyní v neporazitelného vazouna s mačetou, jenž nosí na znetvořeném obličeji starou masku hokejového brankáře.

Od prvního dílu se dávno vytratil motiv pomsty a převážně mladí lidé jsou zabíjeni jen tak - což vede částečně k posílení hrůzy z nesmyslnosti veškeré brutality a částečně k tomu, že většina publika s oběťmi nijak nesoucítí a naopak lehce zvrhle fandí Jasonovi.

Producent Michael Bay (jenž je momentálně nejvíc v kurzu jako režisér Transformerů) se posledních pár let specializuje na předělávky hororů ze 70. a 80. let a ani s Pátkem třináctého nešlápl vedle. Přímo naopak - zaznamenal s ním svůj dosud největší producentský úspěch: více než 42 milionů dolarů za víkend v 3105 kinech po celých Spojených státech.

Což je absolutní rekord hororového žánru, který doposud se sumou 39,1 milionu držel film Grudge (Nenávist) - remake japonského hororu Ju-On z rojku 2004.

Tak velkou sumu neočekával nejspíš nikdo, vždyť všechny podobné filmy zvládnou zhruba polovinu. Možná se ale potvrzuje pravidlo, že před skutečnými nebezpečími a strachy v reálném světě, kde vládne krize, se lidé rádi utečou schovat do kina, kde se nechají strašit jaksi bezpečněji.

Foto: Aktuálně.cz

Režisérem snímku je Marcus Nispel, bývalý videoklipař (Faith No More, Janet Jackson, George Michael, Cher), jenž se v Hollywoodu uchytil s remakem Texaského masakru motorovou pilou (2003), nicméně pohořel se svým druhým filmem, nordickou akční fantasy Cesta bojovníka (2007).

Nispel, původem Němec, se sám honosí správně drsnou hororovou image a jeho filmy vynikají působivým barevným tónováním a nervním střihem. Do role olbřímího Jasona Vorheese obsadil dvoumetrového svalovce Dereka Mearse, jenž má na svém kontě různé vlkodlaky, maniaky, hadí muže, mimozemšťana v Mužích v černém či radioaktivního kanibalistického mutanta v hororu Hory mají oči 2.

Spousta staré krve s novým leskem

Jak se vyjádřil recenzent specializovaného hororového serveru CHUD Devin Faraci: "Přesně tohle série potřebovala. Pátek třináctého pro 21. století má vůbec nejlepšího Jasona!" V zásadě pozitivně reagoval i Chris Hewitt ze St. Paul Pioneer Press: "Nispelův Pátek třináctého skvěle vypadá, je obstojně zahraný a má smysl pro humor, což jsou tři věci, které ho odlišují od originálu."

Foto: Aktuálně.cz

Toto nadšení však většina recenzentů z "normálních" novin nesdílí a pozitivních recenzí vyšla sotva třetina. Z dalších statistik je navíc zřejmé, že nejvíc film vyhovuje publiku mladšímu 18 let, hlavní cílovou skupinou jsou ale lidé těsně pod třicet, kteří si pamatují i dřívější filmy; u lidí nad třicet už zájem i nadšení prudce klesá. Texty však zpravidla nejsou příkře odsuzující, spíše se nesou v duchu mírného zklamání. 

"Pátek třináctého má sexy herecké obsazení, spoustu krve a vnitřností, ovšem postrádá hmatatelné napětí a mrazení originálu," napsal Avi Offer z NYC Movie Guru. James Kendrick z Q Network Film Desk film charakterizuje jako "novou verzi neuvěřitelně zvětralé látky, s moderním leskem a trochou více brutality, ale bohužel ničím dalším".

Vysloveně zklamán byl Gary Wolcott  z Tri-City Heroldu: "Není tu absolutně nic kreativního. Je to tak nudné a tak špatně natočené, že ani nevidíte, jak zemřel ten první chlápek."

Ukazovat nakupování je nechutné

Pátek třináctého každopádně dominoval celému víkendu a hravě překonal "valentýnově přiměřenější"  film, romantickou komedii Zas tak moc tě nežere (He's Just Not That Into You), která ovšem startovala již minulý týden. Nynější tržby 19,6 milionu dolarů tak znamenají jen mírný sestup zájmu.

Foto: Aktuálně.cz

Třetí se srdnatě drží drsný akční thriller 96 hodin (Taken) s Liamem Nelsonem v hlavní roli. Díky aktuálním 19,2milionovým tržbám se po třech týdnech v amerických kinech blíží hranici 80 milionů.

Až čtvrtá skončila druhá novinka týdne Báječný svět shopaholiků (Confessions of a Shopaholic), která utržila 15,4 milionu. Podle anotací má jít o novou Bridget Jonesovou, tentokrát ale mladší, štíhlejší a závislou na nakupování.

Film si vysloužil strašlivé recenze, v nichž se publicisté sice částečně shodují na tom, že hlavní herečka Isla Fischerová má komediální talent, ale málokdo je ochoten připustit, že by v době finanční krize mohlo být něco zábavného na tom koukat se na rozmazlenou fiflenu, která nezřízeně utrácí.

Kritička Claudia Puigová z USA Today se dokonce vyjádřila, že si nevzpomíná na něco, co by ji v kině za poslední dobu více urazilo. A jak podotkl Gary Brown z Houston Community Newspapers: "V tomto případě bude lepší volbou dívat se raději do výkladní skříně než na plátno."

Pátá příčka návštěvnosti o víkendu patřila loutkové, hororově laděné pohádce Coraline (15 milionů) a šestá je vytrvalá lidová komedie Paul Blart: Policajt z obchoďáku (11, 7 milionu).

Milionář z chatrče běží finanční maraton

Pokud se pátek třináctého ukázal proti všem pověrám šťastný pro stejnojmenný film, pak jindy šťastná sedmička coby sedmá příčka pro novinku The International vyznívá spíš naopak. Ambiciózní politický akční thriller od uznávaného německého režiséra Toma Tykwera s Clivem Owenem a Naomi Wattovou utržil při produkčních nákladech 50 milionů dolarů o svém prvním americkém víkendu pouhých 10 milionů.

Kritika se k filmu staví rozpolceně. Oproti Shopaholičce oceňují, že snímek aktuálně poukazuje na to, že hlavním světovým padouchem jsou banky a zkorumpovaní vysocí úředníci; ovšem neshody panují okolo toho, nakolik je myšlenka o korupci dobře rozvinuta či přehlušena akčními scénami.

Foto: Aktuálně.cz

Zbytek první desítky už patří filmům z minula. Předraženému druhému remaku Růžového pantera tržby devět milionů nepomůžou zbavit se stigmatu propadáku, naopak nízkorozpočtový oscarový kandidát Milionář z  chatrče si pomalinku nastřádává: 7,15 milionu ho pomalu přiblížilo k celkové sumě 90 milionů - a je zřejmé, že po vyhlášení Oscarů padne i hranice sta milionů

Zmatená, byť efektně natočená akční sci-fi Push skomírá s necelými 7 miliony za víkend a 20 miliony celkem na samém chvostu první desítky. Z jistého úhlu pohledu to sice vypadá, že Milionář a Push jsou na tom podobně, ale zatímco první snímek ještě uběhne pár pořádných kroků, druhému se už podlamují nohy.

 

Právě se děje

Další zprávy