Američtí diváci si zamilovali animovaná monstra

Kamil Fila Kamil Fila
30. 3. 2009 14:30
Nastává nová éra 3D filmů? ptají se recenzenti

Los Angeles - Bývá pravidlem, že 3D animované filmy pro celou rodinu vyhrají při svém premiérovém uvedení americký žebříček návštěvnosti. Nejinak tomu bylo o uplynulém víkendu, kdy na 4100 pláten po celých USA pronikla animovaná sci-fi Monster vs. Aliens (u nás běží jako Monstra vs. Vetřelci) a utržila lehce přes 58 milionů dolarů.

Příběh je postaven na tom, že Zemi ohrožuje mimozemská invaze, proti níž vyšlou pozemští vědci naše vlastní - v tajných laboratořích vypěstovaná - monstra. Celý film je navíc stylizován do poetiky laciných béčkových sci-fi z 50. let. Právě tento vyhraněný styl ho možná připravil o ještě větší návštěvnost.

Navíc sci-fi animáky jsou na tom obecně trochu hůř než pohádky, bajky a fantasy. Zatím nejlépe si vedl robůtek VALL-I, který měl v premiérovém víkendu 63 milionů.

Je obtížné určit, do jakého žánru spadají jinak Monstrům a vetřelcům dosud nejpodobnější snímky Úžasňákovi (70, 5 mil.) a Příšerky s.r.o. (62 mil.). Klasické sci-fi s roboty, lasery, vesmírnými loděmi každopádně mívají tržby zhruba poloviční či třetinové.

Monstra vs. Vetřelci zatím mají každopádně i nejlepší start ze všech letošních filmů. Při tak velkém množství kopií ovšem možná panovala ještě větší očekávání. Recenze jsou naštěstí velice vstřícné.

„Originální. Chytré. Brilantní. Dosaďte si tu své libovolné adjektivum. Monstra versus vetřelci jsou jednoduše nejzábavnější film roku," napsal Gary Wolcott pro list Tri-City Herald. Další recenzenti přidávají ještě slova „hlasité, pestrobarevné, potrhlé, něco jako hra na Nintendu".

Samozřejmě, objevují se i pochyby. Colin Covert v deníku Minneapolis Star Tribune například nadnesl: „Nemyslím si, že je tu jakákoli postava, kterou by si děti zamilovaly."

Foto: Aktuálně.cz

Z dosavadních údajů na Mezinárodní filmové databázi také vyplývá, že film se nejvíc líbí klukům mladším 18 let, ale podstatně méně stejně starým dívkám - a nejméně jejich rodičům, což u rodinných animáků nebývá moc obvyklé.


Recenzenti se v zásadě nemůžou shodnout pouze na tom, jestli je „revoluční 3D zobrazení" (jež v Česku můžete plně docenit pouze v IMAX kině) dostatečně úchvatné a začíná se psát nová kapitola filmových dějin, nebo zda autoři filmu naopak ještě tuto techniku nemají dostatečně zvládnutou.

Předčasně popadnout kabáty

Druhá novinka týdne, duchařský horor s popisným názvem The Haunting in Connecticut (Strašení v Connecticutu) utržila 23 milionů a strašlivé recenze, hrozivější než celý film.

Celovečerní debut režiséra Petera Cornwella o prokletém domě, v němž nové obyvatele začnou trápit přízraky minulosti, je zoufale neoriginální a působí pouze agresivní vizualitou, kdy z plátna stále něco bafá.

Falešné lekačky, falešná rozuzlení, náhlá vzplanutí, násilně šťastný konec, to vše podle recenzenta Stephena Whittyho z Newark Star-Ledgeru nutí publikum předčasně popadnout kabáty a odejít z kina.

Udivující pouze je, že poměrně brutální film má dosti nízkou přístupnost PG-13. Zřejmě za to můžou velmi rychlé střihy, které neumožňují zahlédnout mnoho věcí dostatečně dlouho.

Hororový specialista Mike Bracken ze stránky The Horror Geek na účet Strašení ironicky poznamenal: „Není to nikdy nijak zvlášť strašidelné. Spíš z toho vychází hororový film pro lidi, co ve skutečnosti ani nemají horory rádi."

Poslední novinka týdne, akční thriller 12 Rounds (Dvanáct kol) s wrestlerem Johnem Cenou, skončila až sedmá s nízkými tržbami 5, 3 milionu. Nepředpokládá se, že náklady byly o moc větší než Cenův předchozí film The Marine, tedy 20 milionů. Ovšem ani ten si nevedl v kinech moc dobře a putoval rychle do videopůjčoven.

Klasické akční filmy zjevně netáhnou. Pokud se wrestleři nedávají dohromady s dětmi jako Dwayne „The Rock" Johnson v Honu na horu čarodějnic, který je v žebříčku již třetí týden, ale i tak skončil výše než 12 Rounds.

Film má přitom má na svědomí akční odborník, režisér Smrtonosné pasti 2 (1990) a Cliffhangera (1993) Renny Harlin. Ten byl kdysi režisérskou hvězdou, ale postupně klesl až na úplné dno. Jeho Ostrov hrdlořezů (1995) byl tak velký propadák, že způsobil pád studia Carolco a od té doby byly až do nástupu Pirátů z Karibiku filmy o pirátech brány jako marná a komerčně neatraktivní látka.

Foto: Aktuálně.cz

Harlin se trochu zmátořil s Dlouhým polibkem na dobrou noc (1996) a Deep Blue Sea (1999), béčkově zábavnou variací na Čelisti s áčkovým rozpočtem, ale vaz mu zlomila Formule (2001) se Sylvestrem Stallonem. Od té doby točí podivné horory a thrillery, které se v kinech moc neohřejí a jdou na video či DVD.

Poučení pro Hollywood: akční filmy již v novém století musí být velmi civilní a inteligentní, jako např. 96 hodin (Taken) s Liamem Neesonem - ten má na kontě již 137 milionů. Motto Bigger, Stronger, Faster (Větší, silnější, rychlejší) už jako celek neplatí. Heslem budoucnosti je realističtější, chytřejší a… rychlejší.

 

Právě se děje

Další zprávy