reklama
 
 

Americká kina ovládla nostalgie po Spielbergovi

13. 6. 2011 12:30
Retro sci-fi Super 8 má skvělé recenze

Los Angeles - Dlouho vyhlížená sci-fi Super 8 bez problémů - ale dlužno podotknout, že také takřka bez aktuální konkurence  - zvítězila o uplynulém víkendu při své premiéře v americkém žebříčku návštěvnosti.

Snímek producenta a režiséra J. J. Abramse, který se proslavil seriály Alias, Lost nebo Fringe a později celovečerními filmy Mission Impossible 3, Monstrum a novým Star Trekem, je neskrývanou poctou Stevenu Spielbergovi, jeho sci-fi příběhům i poetice.  Z 3379 kin, kde obsadil 5500 pláten,  nakonec utržil 37 milionů dolarů.

Analytici se přitom nemohou shodnout, zda je to na snímek s 45 milionovým rozpočtem úspěch, či ne. Vzhledem k tomu, že se očekávala jen suma mezi 25 a30 miliony, však převládají názory, že si snímek titul „hit léta" zaslouží. Podle předpovědí by si mohl v dalších tržbách vést podobně jako nostalgický remake Karate Kida či jiná netradiční a nízkorozpočtová sci-fi District 9.

Příliš mnoho tajemství

V souvislosti s výsledky se diskutuje i o tom, zda Super 8 nakonec ublížila, nebo pomohla netradiční reklamní kampaň.  Poměrně dlouho se vědělo, že půjde o reminiscenci na Spielbergovy dávné snímky včetně Blízkých setkání třetího druhu. Abrams však stejně jako v případě Monstra vsadil na to, že v pomalu dávkovaných ukázkách divákům téměř nic neukáže.

Od první teaserů bylo jasné jen to, že skupinka teenagerů, kteří v roce 1979 v rodném maloměstě ve státě Ohio natáčejí amatérský film na osmimilimetrovou kameru, se při železniční nehodě setká s mimozemšťany. Poslední trailer už sice nabídl průřez dějem i obrazy destrukce, ale stále tu nebyli vidět žádní tvorové z jiné planety; dokonce ani nebylo jasné, zda za vším nakonec nestojí spíš vláda a tajné organizace.

Studiu Paramount pak v posledních průzkumech vyšlo, že například ve srovnání s očekávanými hity Green Lantern nebo pixarovská Auta 2 je o Super 8 mnohem menší zájem. Na poslední chvíli proto přidalo kampaň na Twitteru  (prý první oficiální v historii) a pustilo film do stovek kin už ve středu, aby se vytvořila pozitivní šuškanda.

Jestli se snímek o něco může opřít, jsou to vynikající ohlasy v tisku i na internetu. Zřejmě proto o prvním víkendu do kina přišli na film dospělejší diváci, kteří dají na recenze a funguje na ně Spielbergovo jméno. Podle výzkumu bylo 71 procent publika staršího než 25 let, což je hodně vysoké číslo.

Pro další úspěch však bude klíčové, jestli se na "milostný dopis Spielbergovi" vypraví i teenageři. Ti tvoří největší skupinu návštěvníků kin - ovšem názory „oficiálních kritických institucí" je příliš nezajímají.

Na jedné straně se zdá, že film přišel ve správný čas. Éra retra vrcholí, předminulý týden měl premiéru provázenou skvělými recenzemi pátý díl comicsové série X-Men (ti o uplynulém víkendu skončili na 2. místě s tržbami 25 milionů dolarů).

Super 8 se však od snímků letošního léta zároveň v mnoha ohledech liší. Nejde ani o pokračování zavedené série, ani o komedii či o adaptaci komiksu. Super 8 rovněž není v 3D, nemá bombastické efekty ani na diváky nepomrkává retro nadsázkou a popkulturními odkazy.

Recenzenti jsou každopádně touto nostalgií nadšeni a mluví o filmu, který má konečně příběh a herci v něm skutečně hrají. Většinový názor zní, že Abrams s elegancí spojil klukovské dobrodružství a horor o mimozemšťanech se ságou o lásce, ztrátě a přátelství. 

Staré časy

Konsenzus vyjádřil například Tom Long z Detroit News: „Pamatujete si staré dobré časy? Toto je film, na jaké jste chodili v sobotu odpoledne za starých dobrých časů." Ani Richard Corliss z TIME Magazine neváhal Super 8 oslavit: „Letos půjde o nejnapínavější film, který má zároveň cit pro to, co chtějí masy." V magazínu Total Film zase tvrdí, že Super 8 nechává za sebou „90 procent všech ostatních blockbusterů".

Mezi nadšené diváky patří i nestor americké kritiky Roger Ebert, který napsal, že "Super 8 je nádherný film. Není to nostalgie za uplynulým časem, ale za tím, jak se dělaly filmy. Za dobou, kdy se mladému publiku vyprávěly příběhy a režiséři je jen netloukli po hlavě efekty a agresivní akcí".

Ebert připomíná v souvislosti se Super 8 i klukovský film Rošťáci (The Goonies, 1985). Píše, že Abrams osvědčil citlivost pro zachycení světa dospívajících a skvěle vystihl atmosféru malého města.

První exkluzivní recenze se objevily už dva týdny před premiérou a byly výrazně pozitivní. Devin Faraci ze stránky s příznačným názvem Badass Digest v dobrém napsal, že film „funguje jako levné nostalgické porno" - jinými slovy, že jeho kouzlo závisí na tom, že musíte milovat 70. léta a Spielberga, a pak si užívat všechny odkazy.

Není od věci, že většina před-recenzí vyšla v médiích, která spadají spíš do oblasti fanouškovských magazínů a nepatřila do okruhu „velkých seriózních" deníků. Král „filmových geeků" Harry Knowless Super 8 oslavil jako dílo „pro nás děti, které se narodily v 70. letech" a přirovnal atmosféru nejen ke snímkům Stevena Spielberga, ale i Davida Cronenberga, Johna Carpentera Joea Danteho či Johna Landise.

Novější "většinové" recenze už nejsou bez zcela výhrad. Nicméně pozitivní ohlasy stále vysoko převažují: i po víkendu eviduje databáze Rottentomatoes 82 procent kladných ohlasů.

Stevenova DNA

Jedním z mála lidí, který se film nelíbí, je  Rex Reed v New York Observeru. Chválí sice výkon mladých herců i dobrodružnou linii snímku, u které si prý vzpomněl na vlastní dospívání. Kritizuje však vložený „mimozemský film ve filmu", a navíc prý dotyčný tvor, který se zjeví na konci, vypadá spíš jako duch Casper.

Právě námitky vůči vetřelcům se objevují nejčastěji: někomu vadí, že Abrams dostatečně nevysvětlí motivaci jejich přítomnosti, některým recenzentům také připadá, že oproti svému vzoru zklamává i v budování napětí a strachu z neviděného.

Režisér je o 20 let mladší než Spielberg a na jeho filmech vyrostl. Sám ho nyní přímo oslovil jako producenta. Tvůrci E. T. Mimozemšťana se retro sci-fi nápad zalíbil a Super 8 tak nakonec vzniklo pod hlavičkou Paramountu, jenž produkoval Blízká setkání třetího druhu. Fascinace tzv. Area 51 - místem, kam americká vláda údajně převezla havarovaný létající talíř z Roswellu - tak pokračuje dál. Sám Spielberg Oblast 51 naposledy použil ve čtvrtém díle Indiana Jonese.

J. J. Abrams patří do generace filmařů-fanoušků, kteří často skládají pocty svým vzorům a zapojují do tvorby své popkulturní vášně. Byl však i jeden z těch, kdo do televizní tvorby vnesli nové stylotovorné prvky, jako je děj s mnoha časovými rovinami a odbočkami, nebo výpravnou produkci vzdálenou televizním kašírkám. I díky němu dnes obrazovka nabízí díla srovnatelná s filmy. 

Naopak do současné kinematografie filmař přinesl hodně obohacujících formálních prvků z televize. V Super 8 je to další způsob, jak zpřítomnit ohrožení dokumentaristickým způsobem. Zatímco v Monstru natáčeli hrdinové na videokameru to, co viděli před sebou, zde budou děti operovat s 8mm kamerou.

Sám Abrams tvrdí, že „cílem nebylo vykrást jakýkoli Stevenův film. Ale je tu jistý druh humoru, faktor strachu, podívané a emocionální prvky, které činí Stevenovy filmy tím, co jsme chtěli zachytit, abychom splynuli v objetí s jeho filmovou DNA".

autoři: Pavel Kroulík, Kamil Fila | 13. 6. 2011 12:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama