Aby se bílí necítili provinile. Poslední film s Bosemanem vypráví o segregaci

Martin Šrajer Martin Šrajer
21. 12. 2020 11:30
Viola Davisová jako "matka blues" a Chadwick Boseman ve své poslední filmové roli předvádějí strhující výkony. Hrají umělce usilující o to, aby byli v meziválečné Americe slyšet.

V jiném roce by film Ma Rainey - matka blues, který je nově k vidění na Netflixu, zřejmě zapadl jako další řemeslně zdařilá adaptace oceňované divadelní hry, jež cílí na Oscary v hereckých kategoriích. Letos ale máloco probíhá jako dřív. Když koncem srpna finišovala postprodukce, filmový svět šokovala zpráva o smrti teprve třiačtyřicetiletého Chadwicka Bosemana.

Americký herec známý ze snímků Get On Up - Příběh Jamese Browna, Black Panther nebo Bratrstvo pěti podlehl rakovině tlustého střeva. O nemoci veřejně nemluvil, v natáčení pokračoval i během operací a chemoterapie. Ma Rainey - matka blues je posledním filmem, který vzdor silným bolestem dokončil. Spíše než žalozpěv připomíná oslavu jeho neobyčejného talentu a odhodlání.

Kontext bezesporu ovlivní, jak bude dobové drama vnímáno. Vědomí, že sledujeme poslední výkon herce, kterého mohla čekat zářivá kariéra, násobí tragičnost zápletky. Současně by byla škoda redukovat Ma Rainey na "poslední film Chadwicka Bosemana".

Adaptace divadelní hry Augusta Wilsona, který žil v letech 1945 až 2005, se dotýká složitých otázek rasy, moci a kulturní apropriace, to znamená přivlastňování prvků kultury menšin členy kultury dominantní. To vše zasluhuje stejnou pozornost jako představitel hlavní mužské role.

Za horkého letního dne

Wilsonovo drama bylo poprvé uvedeno počátkem 80. let minulého století coby součást takzvaného Pittsburského cyklu. V něm dvojnásobný držitel Pulitzerovy ceny zachytil život Afroameričanů v průběhu 20. století a všímal si úskalí, kterým museli čelit při cestě za americkým snem. Jen tvrdá práce jim na rozdíl od bílých spoluobčanů zpravidla nestačila.

Podle jedné z Wilsonových her natočil Denzel Washington před čtyřmi lety drama Ploty, za které Oscara obdržela Viola Davisová. V novém filmu hraje Gertrudu Raineyovou přezdívanou Ma. Jednu z prvních profesionálních bluesových zpěvaček proslavila mimo jiné píseň Black Bottom, jejíž název označuje oblíbený tanec afroamerických muzikantů.

Film Ma Rainey – matka blues je na Netflixu s českými titulky. | Video: Netflix

Zaznamenáním slavného songu na gramofonovou desku ve filmu kulminuje několikahodinové nahrávání, během nějž se celý příběh odehrává. Je horký letní den roku 1927 a Ma Raineyová se svou přítelkyní, synovcem a velkým zpožděním přichází do chicagského studia, kde již netrpělivě čeká čtyřčlenná kapela.

Hudebníci by, stejně jako zpěvaččin agent, rádi co nejrychleji nahráli desku a vypadli z vydýchaného studia na vzduch. Na povrch se ale dostávají nedořešené spory i nezpracovaná traumata. Ega na sebe narážejí, nervozita roste a vidina klidného odpoledne se rozplývá.

Viola Davisová coby Ma Rainey.
Viola Davisová coby Ma Rainey. | Foto: Netflix

Figurou, se kterou Wilson ve hře prozkoumává nelehkou cestu za úspěchem, navzdory názvu není samotná Ma, nýbrž ambiciózní trumpetista Levee, kterého hraje Boseman. Je odhodlaný založit si vlastní skupinu. I kdyby si kvůli tomu měl přisvojit cizí píseň a přistoupit na nevýhodné podmínky nahrávací společnosti.

Tím, kdo v místnosti plné mužů vše řídí a čí hlas rozhoduje, je nicméně Ma. Když odmítá zpívat, dokud nebudou splněny všechny její požadavky, zahrnující třeba tři lahve vychlazené koly, nejde o hvězdné manýry. Nesmlouvavým jednáním získává kontrolu nad vlastním životem.

O něm mimo zdi studia rozhoduje bílá většina společnosti. Muži, pro které Ma pracuje a kteří na její hudbě bohatnou, ji oproti tomu musí respektovat a vycházet jí vstříc. Jak ale v jednu chvíli s hořkostí konstatuje, záleží jim jen na jejím hlase. Jako člověk je nezajímá.

Nároky kladenými na druhé Ma zároveň pomáhá udržet vysokou kvalitu toho nejcennějšího, čím disponuje - zpěvu. Hudbu na rozdíl od Leveeho nebere jako byznys. Jde pro ni o způsob života a smysl existence. Díky hereckému nasazení Davisové, celým tělem prožívající každé gesto a slovo, tomu není těžké uvěřit.

Viola Davisová coby Ma Rainey, vzadu jsou Chadwick Boseman jako Levee a Colman Domingo v roli Cutlera.
Viola Davisová coby Ma Rainey, vzadu jsou Chadwick Boseman jako Levee a Colman Domingo v roli Cutlera. | Foto: Netflix

V segregované společnosti

Ma jako zavedená hvězda zastupuje v Leveeho očích starou školu. Příběh se odehrává v době velké migrace černochů z jihu Spojených států do průmyslových měst na severu. Trumpetista věří, že jeho živější verze písně bude víc vyhovovat vkusu migrantů.

Také jeho temperament je odlišný. Nezůstává nad věcí, ale jedná impulzivně. Když do místnosti vstoupí Ma, točí se kolem ní vše včetně kamery. On přirozenou autoritu nemá, a proto k sobě snaživě strhává pozornost drzostí a drobnými provokacemi.

S odkrýváním dalších vrstev jeho osobnosti zjišťujeme, že přehnanou sebejistotou a předstíranou nenuceností Levee maskuje šrámy z minulosti, existenční nejistotu a potlačovaný vztek. Také ostatní hudebníci vzájemně sdílejí příběhy o lynčování, rasově motivovaných útocích a ponížení.

Film tak nevypráví jen o střetu dvou velkých osobností. Jejich útočnost a neochota přistoupit na kompromis nebo se sladit s ostatními jsou obrannými mechanismy vůči agresi, které coby Afroameričané v segregované společnosti dennodenně čelí. Obětí podrážděnosti se v závěru příznačně nestává diskriminovaný, ale diskriminující. Zloba míří do vlastních řad.

Chadwick Boseman jako Levee, vzadu jsou Glynn Turman, Michael Potts a Colman Domingo.
Chadwick Boseman jako Levee, vzadu jsou Glynn Turman, Michael Potts a Colman Domingo. | Foto: Netflix

Počátky profesionálních bluesových nahrávek jsou ve filmu spjaty s dlouholetým zneužíváním afroamerické kultury. Pro její příslušníky umělecká tvorba neznamená jen radost, ale také ponižující kompromisy. Manažeři a producenti mění černošský hlas ve zboží, kvůli snazší prodejnosti zbavované historické zátěže. Nehrozí, že by se bílí posluchači cítili provinile.

Uspěchané tempo

Přestože se velká část filmu točí kolem hudby, písně slyšíme málokdy. Stejně jako v předloze, vystavěné okolo několika dlouhých monologů, je klíčové mluvené slovo. S protagonisty jsme po většinu času uzavřeni do klaustrofobního prostoru. Odráží frustraci hudebníků čelících systémovým problémům, které sami nedokážou vyřešit.

Zatímco na divadle mohly zásluhou omezení děje na jediné místo vyniknout herecké výkony, zde jako by postavy žily v umělém světě plném velkých proslovů a vyhrocených emocí.

Několik kašírovaných scén z chicagských ulic spíše oslabuje napětí, než aby drama probíhající uvnitř studia zasadilo do širších souvislostí a přiblížilo společenskou atmosféru.

Přestože je divadelní původ látky zřetelný, režisér filmu George C. Wolfe od něj odvádí pozornost až frenetickým stříháním z herce na herce a neustálým měněním úhlů kamery. Detaily hudebních nástrojů a potících se těl sice zviditelňují vnitřní neklid postav a kamera těkající od herce k herci nabíjí úvodní scény energií, zároveň jsou ale střihy tak četné a neopodstatněné, že odvádějí pozornost od sdělení.

Vměstnání hry do hutných 90 minut vede k uspěchanosti. S hrdiny nemůžeme strávit dost času a poznat je v dostatečně rozmanité škále situací, abychom je lépe poznali. S blížícím se koncem se vyprávění nicméně pomalu usazuje a koncentrované výkony herců, schopných podmanit si během pár vteřin prostor, konečně naplno vyniknou.

Nejemotivnější momenty si tvůrci ušetřili pro Leveeho. Zvlášť dlouho doznívá scéna, ve které zblízka sledujeme Bosemanův obličej při poslechu monologu z vedlejší místnosti. Drásavost vyprávěného příběhu se slovo od slova odráží ve tváři herce plně pohlceného rolí.

Přestože tedy Ma Rainey - matka blues nestojí jen na Bosemanově výkonu, to on a Davisová v nejlepších momentech dávají zapomenout na divadelní aranžmá a nechávají vyniknout nadčasové kvality příběhu. Smutnou skutečností, kterou si divák při sledování filmu uvědomuje, není jen smrt nadaného herce, ale také nepoměr mezi přínosem Afroameričanů pro americkou kulturu a jejich soustavnou, trvající marginalizací.

Ma Rainey – matka blues

Režie: George C. Wolfe
Film je k vidění na Netflixu.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 26 minutami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 28 minutami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 33 minutami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy