Poprvé v Ostravě zazní hudba francouzského skladatele Pascala Dusapina, jehož opera v deseti scénách nazvaná Passion a zpracovávající mýtus o Orfeovi ve středu 26. odstartuje letošní ročník, nebo Amira Shpilmana z Izraele. Rovněž poprvé zájemci v Česku uvidí operu současné irské autorky Ann Cleare, zvukové technoložky z dublinské Trinity College a držitelky Siemensovy ceny.
České skladatele letos zastupují František Chaloupka a Haštal Hapka, na další opeře objednané festivalem pracuje Newyorčan Ian Davis, do Ostravy se chystají inscenační týmy z Vídně nebo Berlína.
"K Roku české hudby přistupujeme z protisměru. Festival dává příležitost těm, pro které je tvořit v Česku či pro něj klíčové. Bez ohledu na národnost tvůrců," říká mluvčí festivalu Kristýna Konczyna.
Podle ní výjimečné postavení v programu zaujímá opera Hořký konec Russolův, pocta futuristickému umělci Luigimu Russolovi, ve které účinkující uplatní jím vymyšlené hlukové nástroje zvané hlučníky či vřeštníky. Futurista odmítal tradiční formy a akademické postupy, místo nichž volal po otevření hudby světu moderních strojů a měst. Jeho hlukové nástroje měly evokovat zvuky spalovacích motorů, průmyslových provozů či extrémních přírodních jevů jako bouřky a laviny.
Další specifickou inscenací bude 28. června operní performance Impact, která zahrne kaskadérské akce. Určená je pro soprán, kaskadérku, závěsné techniky, orchestr, smíšený sbor a živou elektroniku. Dílo zkomponoval Amir Shpilman, pod choreografií je podepsaná Shiran Eliaserov.
"Impact přepracovává hrdinské kaskadérské kousky a filmová gesta známá z popkultury a odhaluje strach, zranitelnost a smrtelnost, které se v nich skrývají," avizují organizátoři. Impact diváci uvidí ve sportovní hale Tatran. "Jedním z našich cílů je vyzvat diváky k přehodnocení svého vnímání možností lidského těla i mysli," avizuje Shpilman.
Třiačtyřicetiletý skladatel a kytarista František Chaloupka chystá na čtvrtek 27. června svou čtvrtou operu. Jmenuje se Zaprodanec a volně ji inspirovala osobnost význačného českého pedagoga a myslitele Jana Ámose Komenského, odehrává se však v moderní době. Dirigovat bude Bruno Ferrandis, zazpívají Felix Heuser, Markéta Drabina Schaffartzik, Zuzana Smrčková nebo Martin Javorský.
Newyorský tvůrce Ian Davis, narozený koncem 80. let minulého století, v Ostravě uvede světovou premiéru své krátké operní skladby Ephemeral Pulse pro komorní orchestr, zpěváky a elektroniku. Text převzal z básně Emily Dickinsonové nazvané Věčnost. Dílo nastuduje Petr Kotík, scénu připravil David Bazika, režie se ujal Jiří Nekvasil.
Pražský skladatel Haštal Hapka pro bienále dokončuje svou operní prvotinu Až tu všichni budou. Tato jednoaktovka je určena pro jazzové kombo, smyčcové kvarteto a ansámbl sólistů. Zazpívají Vladislav Georgiev, Viera Pavlíková, Zbigniew Kalina nebo Anežka Matoušková, hrát budou mimo jiné kontrabasistka Klára Pudláková či trombonista Jan Jirucha.
Libreto se točí okolo líné atmosféry nedělního rodinného oběda, který prolínají ponuré zprávy z policejního vyšetřování jisté kauzy. "Proplétají se mezi jednotlivými chody, ubrousky a víčky od coca-coly a pomalu se rozkrývá pozoruhodný, leč ohavný čin, jehož pachatele neznáme, ale jehož detaily v různých intervalech prosakují do myslí všech členů rodiny a vzbuzují otázky, co pro koho a jak znamená v dnešní době být hrdinou a kvůli strachu z čeho nebo odvaze k čemu toto hrdinství vyvěrá," stojí v anotaci.