Dívka z vlaku Emily Bluntová hraje komplikovanou postavu, jaká se v hollywoodských filmech nevidí

Tomáš Seidl
6. 10. 2016 17:36
Román britské autorky Pauly Hawkinsové Dívka ve vlaku loni po mnoho týdnů opanoval žebříčky bestsellerů na obou stranách Atlantiku. Jelikož tématem disfunkčních partnerských vztahů, fragmentární strukturou, měnícími se vypravěči i nepříliš lichotivým vykreslením ženských postav připomíná mimořádně úspěšný thriller Zmizelá americké spisovatelky Gillian Flynnové, byla i Dívka ve vlaku předurčena k filmové adaptaci. Ta dnes vstupuje do tuzemských kin.
Rozvodem s nevěrným manželem zdecimovaná alkoholička Rachel (Emily Bluntová) spatří z okénka vlaku něco, co v základech otřese jejím falešně vysněným světem.
Rozvodem s nevěrným manželem zdecimovaná alkoholička Rachel (Emily Bluntová) spatří z okénka vlaku něco, co v základech otřese jejím falešně vysněným světem. | Foto: Universal Pictures

Onou titulní „dívkou ve vlaku“ je rozvedená alkoholička Rachel, která den co den cestuje vlakem na Manhattan. Během jízdy letmo, ale s posedlou umanutostí pravidelně nahlíží na několik okamžiků do soukromí jednoho „páru snů“, obývajícího útulný maloměstský dům u trati. V něm žijící plavovláska Megan, na niž se osamělá Rachel fixuje, působí jako žena, která má úplně všechno. Rachel naopak všechno ztratila. 

Nedaleko Meganina domnělého hnízdečka lásky stojí další krásný dům, v němž se svou novou partnerkou Annou a jejich dítětem žije Rachelin exmanžel Tom. Iluzorní svět, k němuž se Rachel upíná, se ale rozpadne ve chvíli, kdy během jízdy vlakem spatří „svoji“ Megan na verandě v objetí s cizím mužem. Krátce nato se navíc krásná nevěrnice začne pohřešovat… 

Podobně jako v případě předloni zfilmovaného bestselleru Zmizelá, ve kterém se skutečná podoba zdánlivě šťastného manželství rozkrývá z kontrastně odlišných perspektiv obou partnerů, nemá ani Dívka ve vlaku jednoho vypravěče. Paula Hawkinsová napsala svůj román v ich-formě jako deník tří různých žen. Tentýž, ale střídavě vyprávěný příběh se tak skládá dohromady kousek po kousku jako puzzle. 

Dramatický potenciál příběhu umocňuje fakt, že výpadky paměti trpící notorička Rachel i labilní lhářka Megan jsou „nespolehlivými vypravěči“. A právě toho k budování napětí využívá i adaptace režiséra Tatea Taylora. 

V duchu teorie „nespolehlivého vyprávění“, kterou poprvé pojmenoval roku 1961 americký literární kritik Wayne C. Booth, je divákovi záměrně omezen přísun důležitých informací nebo je dostává ve zkreslené, případně neúplné podobě. V důsledku spletité vyprávěcí struktury s řadou opakujících se flashbacků je thriller Dívka ve vlaku plný falešných stop a matoucích náznaků. Těmi se ale mnohdy spíš maskuje, že příběh není příliš originální. 

V dílčích motivech lze zaznamenat ozvěny voyeuristických filmů Alfreda Hitchcocka či thrilleru Plynové lampy, který byl natočen v roce 1944 podle hry Patricka Hamiltona. Ústřední motiv si spisovatelka Hawkinsová „vypůjčila“ z detektivky Agathy Christie Vlak z Paddingtonu, zfilmované v roce 1961 pod názvem To je vražda, řekla. Také v ní jedna z postav během jízdy vlakem zpozoruje znepokojivý výjev, byť v tomto případě zahlédne v kupé soupravy jedoucí po vedlejší koleji vraždu. 

Rafinovanosti snímku Zmizelá, který natočil David Fincher, film Dívka ve vlaku nedosahuje. Spíš než detektivní zápletkou, která má logické trhliny a jejíž pointu lze předvídat už zhruba v polovině filmu, zaujme Taylorův snímek až naturalisticky vykreslenými charaktery ženských postav. Ono soapoperově úhledné předměstské prostředí je zabydleno trochu jinými „zoufalými manželkami“, jimiž zmítají nezvladatelné pudy, vztek i zloba a jež svá traumata řeší pitím, stalkingem či promiskuitou. 

Především Rachel, kterou přesvědčivě ztvárnila Emily Bluntová, je nečekaně komplikovanou postavou budící empatii, lítost, ale také averzi. A to se dnes v hollywoodských filmech často nevidí. 

 

Právě se děje

před 14 minutami

Závod motokrosového MS se letos v Lokti neuskuteční

Závod motokrosového mistrovství světa se letos v Lokti nad Ohří neuskuteční. Autoklub České republiky se s ohledem na vývoj uvolňování epidemiologických opatření rozhodl akci zrušit. Podle původních plánů se mělo na západě Čech závodit v červenci, už v květnu ale bylo rozhodnuto, že se tak nestane. Nakonec nedojde ani na náhradní termín.

"Konzultovali jsme to s epidemiology, hledali jsme řešení, ale opravdu nelze zaručit respektování pravidel vzhledem k bezpečnosti diváků a účastníků. Členité okolí loketské trati neumožňuje realizovat vlastní parkoviště a přístupové cesty pro sektory po tisícovce osob. Velmi nás to mrzí, ale jsme nuceni akci přeložit na rok 2021," uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček v tiskové zprávě.

Další zprávy